Forside Fora Off-topic Brugt Bil + Donkrafte

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    kongkim
    Rusher
    Offline

    Vil enlig bare høre jeres mening om en diskussion jeg havde med min gamle far i går.

    Har lige købt ny/brugt bil.
    Og i “nyere” bileder følger der åbenbart ikke reservehjul med mere, men noget med man kan pumpe noget skum ind i dækket hvis man punktere. Tingende til det er der, men der er ingen donkrafte i bilen.

    Min far mener så at det er noget der SKAL være i en bil, og at jeg skal gå til sælgeren og sige jeg vil have en donkrafte.

    Personligt har jeg det lidt sådan at det jo er en brugt bil osv. og at hvis noget går galt har jeg forsikringen til at fikse det. Men er sq lidt i tvivl :)?

    Hvad mener i? Ville i gøre et nummer ud af det og bede om en donkrafte eller ikke?

    Nobody is perfect, and i'm nobody.

Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3055 Indlæg
    Offline

    Jeg har ikke haft donkraft i de sidste 2 biler. Der er skum og kompressor med, men eftersom det ikke er meningen hjulet skal af, så er der ingen donkraft.

    Der er sikkert heller ikke en hjulnøgle med vel? Uden den er donkraften lige meget.

    Så glem det, din far må lære at tiden hvor der fulgte et mindre autoværksted med bilen er slut

    #2
    Elleve
    Rusher
    • 118 Indlæg
    Offline

    Tror det er de færreste der i dag har en donkraft i bilen for slet ikke at snakke om reservehjul. Om der er en lov der dækker det aner jeg ikke, men jeg ville finde det underligt hvis jeg solgte en brugt bil og køberen der efter stillede krav om det du nævner…

    Ejer ikke en donkraft, men har dog vejhjælp i min forsikring hvis der skulle ske noget.

    #3
    ElSenator
    Rusher
    • 579 Indlæg
    Offline

    #0, Regler for donkraft i bil? Nope. Jeg kender ingen der har donkraft i bilen, og min Skoda kom også kun med skummet. Det er så sjældent at man punkterer med moderne dæk, så jeg tror det er lidt et levn fra fortiden. Og skummet kan holde dig kørende til nærmeste værksted.

    #4
    kongkim
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 124 Indlæg
    Offline

    Haha yah kan høre vi er rimelig enig så det jo godt

    Dog sagde en mekaniker jeg kender at han altid fortræk at have et reservehjul med i bilen frem for skum da det ikke var langt det ville holde en kørende hvis det skete.

    Nobody is perfect, and i'm nobody.

    #5
    Kenkari
    Moderator
    • 2753 Indlæg
    Offline

    Du har vel tegnet en vejservice-ting-agtig noget, á la Falck eller lign, sådan at hvis du punkterer et sted, ringer du bare til dem?

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #6
    Nioxic
    Rusher
    • 414 Indlæg
    Offline

    En donkraft koster et par hundrede kroner

    om den “skal” være i en bil..

    tjaa

    den er vel smart nok hvis du selv vil skifte mellem vinter og sommerdæk.

    men ja, hvor nyttig er en donkraft hvis du ikke har et reservehjul ?

    Til nogen biler kan du tilkøbe et reservehjul (ekstraudstyr) og så medfølger donkraften, oftest.

    bl.a. til en VW passat. der koster det dog 8000-9000 kr for det reservehjul

    #7
    knaseren
    Rusher
    • 125 Indlæg
    Offline

    der var ikke donkraft med til den renault clio 4 jeg købte fra ny en del årsiden. det var seperat udstyr. man skal ikke bruge donkraft for at spray det skum ind som ligger i bilen som standard, hvis man punktere. det kan så ikke anbefales at spray skum ind da det giver ustabil vægt i dækket efter det bliver lappet.

    #8
    Festival_H
    Rusher
    • 781 Indlæg
    Offline

    Jeg vil dog anbefale alle at have en momentnøgle i sin bil. Det er pisse farligt hvis en bolt løsner sig og så er det SUPER vigtigt at kunne spændende den fast igen inden hjulet falder af. Når man får skiftet fra sommer til vinter dæk, så burde alle blive informeret om at man skal efterspænde efter nogle 100-200 kilometer. Det er bare ikke alle værksted som gør det. Jeg har ofte oplevet at bolte ryster løs og har flere gange måtte tilkalde auto hjælp.

    Så nu er der installeret momentnøgle i min bil. Just in case.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 9 måneder siden af Festival_H.
    #9
    ElSenator
    Rusher
    • 579 Indlæg
    Offline

    #8, Det er derfor jeg altid selv skifter dæk. Så ved jeg det er gjort ordentligt. Underligt nok kender jeg andre der har det modsat – de stoler nok ikke på egne evner. Jeg stoler i hvert fald ikke på mekanikeren i den sammenhæng.

    #10
    Festival_H
    Rusher
    • 781 Indlæg
    Offline

    #9 Det er også praktisk hvis man selv har plads til at have det sæt man ikke bruger stående et sted og gider at gøre arbejdet med at skifte dem. Så kan man også lige lave et syns tjek på sine bremser når nu man kan se ind til dem.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 9 måneder siden af Festival_H.
    #11
    kongkim
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 124 Indlæg
    Offline

    #5 Nææ har kun vores Kaskoforsikring hos Tjenestemændene, mener dog der er noget vejhjælp under det.
    Dog ikke sikker Men generelt har jeg ikke ret mange forsikringer

    Edit: Tjekket lige op på det, og der er vejhjælp med i den pakke

    Nobody is perfect, and i'm nobody.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 9 måneder siden af kongkim.
    #12
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3055 Indlæg
    Offline

    #11 Vejhjælp er altid godt at have.

    Hvis du punktere og du ikke har mega travlt, så lad være med at bruge skummet og bliv bugseret til et sted hvor de kan lappe dækket.

    Hvis du har brugt skummet, så kan dækket ikke lappes og skal skiftes i stedet.

    #13
    Emilsa
    Rusher
    • 1122 Indlæg
    Offline

    Jeg kan slet ikke få ind i mit hoved at der er folk der ikke har det fornødne værktøj med i deres bil… Jeg mener, jeg har altmuligt med i min Scooter og traktorer kommer udstyret med en værktøjskasse.

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #14
    Kenkari
    Moderator
    • 2753 Indlæg
    Offline

    Jeg kan slet ikke få ind i mit hoved at der er folk der ikke har det fornødne værktøj med i deres bil… Jeg mener, jeg har altmuligt med i min Scooter og traktorer kommer udstyret med en værktøjskasse.

    Det er fordi du er en bundsolid jyde, der er vant til at håndtere og fikse alt. Os Tjøwenhavnere skal have professionelle til ALT

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #15
    Kallekun
    Rusher
    • 149 Indlæg
    Offline

    Min Skoda havde donkraft, min Fiesta havde ikke og heller ikke min Tesla. Men har donkraft i skuret så jeg selv kan skifte sommer og vinterdæk.

    Er punkteret en gang på 20 år, juleaften. Var i mim Skoda og kunne så selv skifte hjul.

    Nyere biler har intet reserve hjul. Så køb kun en donkraft hvis du selv vil skifte dæk.

    #16
    kongkim
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 124 Indlæg
    Offline

    Tak for svarene alle sammen

    #13 Haha det gør folk ikke inde i byen
    Har dog hjulnøgle eller hvad det hedder som jeg fik flyttet med over fra den gamle bil.

    Nobody is perfect, and i'm nobody.

    #17
    Cancerman
    Head Rusher
    • 3055 Indlæg
    Offline

    #13 Det havde jeg skal også altid i min gamle bil – og til dels i de nye, hvis man lige skulle hjælpe en i nød.

    Men hvis jeg skulle punktere, så trykker jeg på knappen i loftet og så kommer der en og fikser der eller giver mig en erstatningsbil… Så ja, lidt magelig er man blevet

    #18
    Atheist
    Rusher
    • 57 Indlæg
    Offline

    Undersøg om din forsikring giver dig vejhjælp (vi får f.eks. falck gennem runa), og eller så ring til falck og få lavet et abb. JEg har prøvet at stå med en fjeder der var knækket og gået igennem dækket. Det kostede 2.000 at få den slæbt ind til værkstedet. Det var lidt bitre penge, især da jeg opdagede, at et abbonement kostede 50/måneden. Jeg har efterfølgende haft fat i falck 3 gange yderligere og ingen af gangene (den første inkl.) havde hverken donkraft eller reservehjul gjort en døjt til forskel (yderligere en knækket fjeder, ingen kølervæske og en smadret bagrude).

Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...