Forside Fora Off-topic Blender animation

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    WeezY
    Rusher
    Offline

    Hej

    Hvordan laver man animation, hvor ting bevæger sig på forskellige tidspunkter.
    Ved der er noget der hedder driver.

    F.eks.:
    Det er muzzle flash (VOD mesh), man skal kunne tænde/slukke for på bestemte tidspunkter.

Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    -dut-
    Rusher
    • 1282 Indlæg
    Offline

    “hvor ting bevæger sig på forskellige tidspunkter” lyder tæt på definitionen af animation. Måske du kan være lidt mere præcis i dit spørgsmål?

    #2
    WeezY
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 88 Indlæg
    Offline

    “hvor ting bevæger sig på forskellige tidspunkter” lyder tæt på definitionen af animation. Måske du kan være lidt mere præcis i dit spørgsmål?

    skal prøve. Hvis du har et en jet motor og den går fra A til B – 500 frames
    på frame 0-20 skal den stå åbne og lukke.
    på frame 20-500 komme ild ud af.
    på frame 450-500 skal den sprande i luften.

    A til B er 1km imellem dem. ca. 800m henne skal den sprande i luften. så hvordan laver man en tænde/slukke udgave af det, 800m henne.

    #3
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    #4
    Shiu
    Rusher
    • 106 Indlæg
    Online

    Kan vi få en tænde/slukke udgave af denne tråd?

    #5
    WeezY
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 88 Indlæg
    Offline

    Kan vi få en tænde/slukke udgave af denne tråd?

    Det var da godt nok en flappet besked – Tror aldrig i de 20 år på Dailyrush jeg har fået noget ala sådan en besked… Du ved godt det ikke er twitter eller facebook det her… 🙂

    Vi plejer at være gode til at hjælpe hinanden herinde… Hvis man har noget nørdet.

    #3 får kigget på den video, når jeg kommer hjem engang… tak

    #6
    Shiu
    Rusher
    • 106 Indlæg
    Online

    #5 Undskyld.. men hvad er en “tænde/slukke udgave”. Det er jo helt sort det du skriver.

    #7
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    Sådan som jeg forstår det, vil han have 2 versioner af en motor.
    1. Hvor motoren er intakt og animeret med bevægelige dele samt noget ild der kan animeres frem efter frame 20.
    2. Hvor motoren explodere efter frame 450.

    Tænd/sluk dele imellem disse 2 versioner, fungere ved at du har disse 2 motore placeret samme sted, motor 1 er synlig indtil frame 450, og motor 2 er usynlig indtil frame 450.
    Ved frame 450 skifter de hverisær synlighed, hvor motor 2 så har en animation hvor den sprænger i luften. På den måde kan man selv vælge hvornår explosionen skal være synlig, altså en tænd sluk knap efter eget valg.

    Når det er sagt OP, så lyder det som at du spørger efter noget der kræver en lidt dybere forståelse for hvordan et 3d program bruges. Det kræver at du bruger et par uger på at forstå programmet, så du kan modelere motoren, animere de bevægelige dele efter behov, samt lære at lave ild og så den mest komplicerede del af alle disse ting, som er selve explosionen, det vi i fagsprog kalder “fx”.

    Fire exhaust tutorial

    Explosion tutorial

    #8
    WeezY
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 88 Indlæg
    Offline

    #6, respekt 🙂 – Blender er sgu bare kompliceret. Derfor lidt svært at forklare.

    #7 – har kendt blender i 20 år, har brugt det i ca. 5 år, meget de sidste 2 år. har bare aldrig bevæget mig ud i animation.
    Havde tænkt på det, med at lave det usynlig/synlig, synes bare ikke det virker rigtigt. mange af de ting jeg prøver at lave kunne man gøre i post, men gad bare godt det hele var i Blender. Nogle ting har jeg også sat bag kameraet og taget det frem, når jeg skulle bruge det i 5-10 frames. Fire exhaust, har jeg lavet og Explosion er igang.

    Grant Abbitt, så hans Complete Beginners Guide, kunne alle de ting han viste, så har da prøvet lidt i årenes løb.
    alle hans forslag, står tingene stille og laver en animation. Gad godt at finde en guide hvor der sker lidt mere. Har bare ikke kunne finde en.

    #9
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    En explosion kan sagtens simuleres med graviditet og bevægelse, har du prøvet at simulere explosionen mens motoren er i bevægelse/animeret translation. Så burde du vel få det du vil have?

    #10
    WeezY
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 88 Indlæg
    Offline

    En explosion kan sagtens simuleres med graviditet og bevægelse, har du prøvet at simulere explosionen mens motoren er i bevægelse/animeret translation. Så burde du vel få det du vil have?

    ja, vil Prøve den måde og
    Quick explode/Quick Smoke – usynlig/synlig

    ser hvad der er bedst… mange tak. 🙂

    #11
    synchaoz
    Rusher
    • 50 Indlæg
    Offline

    Har ikke brugt Blender, men jeg vil da gå ud fra at den har Animation Events/Keyframes, som kan ‘trigger’ diverse ting?

    #12
    WeezY
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 88 Indlæg
    Offline

    Har ikke brugt Blender, men jeg vil da gå ud fra at den har Animation Events/Keyframes, som kan ‘trigger’ diverse ting?

    Tak, det var ordet trigger jeg ledte efter.

    Fandt ud af det – det hedder NLA editor i Blender, lidt gammel video men det virker.

    som en af dem skriver i denne video:
    It’s crazy how basically no one talks about this. I have more than 20 paid Blender courses and ZERO of them mentions this. Amazing video, man!

    i stedet for man skal keyframe alt manualt.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 4 måneder siden af WeezY.
Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...