Kender I det, nÄr man sidder og har herremeget lyst til at game, men ikke ved, hvad man skal kaste sig over? Det er frustrerende, kÊre Rushere. Dybt frustrerende.
SĂ„dan sad jeg forleden og havde det. Jeg satte mig og gik mit Steam-bibliotek. Intet fangede min interesse…..indtil mit blik faldt pĂ„ STALKER: Call of Pripyat. Jeg har altid elsket STALKER-spillene, liger siden STALKER: Shadow of Chernobyl udkom i 2007, Clear Sky i 2008 og Call of Pripyat i 2009. Derudover er jeg tosset med survival-genren og selvom STALKER ikke helt falder ind i den kategori, kan det komme til det gennem diverse mods. Men er sĂ„dan et gammelt og notorisk bugged spil noget vĂŠrd i dag, hvor markedet flyder over med horror survival shooters? Spillets grafikmotor, X-Ray Engine, er legendarisk for ikke at fungere til mange fans‛ enorme frustrationer. Ville jeg meget hurtigt blot sidde med fĂžlelsen af, at det skulle vĂŠre blevet ved nostalgien…?
Heldigvis satte jeg den tanke til side og klÞede pÄ.
Jeg blev hurtigt nysgerrig pĂ„, om der mon var kommet et nyt, spĂŠndende mod til spillet – og det var der dĂŠlme. „Anomaly‟ er navnet pĂ„ et mod, der er et komplet workover af bl.a. X-Ray Engine, der nu – uofficielt – hedder Monolith 64-bit Engine. Bare dĂ©t gjorde mig nysgerrig nok og jeg besluttede at hente det. Det er heldigvis, som alle andre mods, helt gratis. Udover genopbygget grafikmotor indeholder mod’et ogsĂ„ en masse arbejde fra andre mod’ere, hvilket vil sige, at det indeholder et hav af ĂŠndringer. Alt fra nye teksturer, nye grafikindstillinger (ALT kan pilles ved!), nyt vejrsystem, en funktionel faktionsdynamik, stĂŠrkt udvidet vĂ„bensmed, crafting, bunkevis af loot og nye quests. Med andre ord mangler der altsĂ„ ikke ting at tage sig til!
Nu har jeg efterhĂ„nden lagt 30 timer i mod’et og jeg har elsket det. Spillet fĂžles som om, det er nyt igen. Monolith 64-bit Engine kĂžrer bragende stabilt, hvilket er en fornĂžjelse. Overordnet set starter man med at vĂŠlge sit startgrej, tilhĂžrsforhold/alliance og navn. Mod’ets udvikler, Anomaly Developers, har lavet et slags „socialt‟ system, hvor alle spilverdenens stalkere kommunikerer over en fĂŠlles radiokanal/chat. Det vil sige, at man hele tiden fĂ„r relevante meldinger om de seneste begivenheder. Alt fra Loners, der melder ind, at de har fundet en fed, ny riffel og stalkere, der sviner hinanden til. Ens venner og bekendte genererer hele tiden nye quests, sĂ„ der er rubler at tjene. Det nye faktionssystem gĂžr, at man kan alliere sig med den faktion, der passer en bedst. Man skal dog gĂžre sig gode venner med dem fĂžrst og en rygtestatus kan man holde Ăžje med i en dertil indrettet menu lĂžbende. Der er mange at gĂžre sig bĂ„de venner og uvenner med og hvis du opfĂžrer dig som en morderisk nar, bemĂŠrkes det af spillets indbyggere, og man vil have svĂŠrere ved at omgĂ„s og handle med folk. PĂ„ samme mĂ„de lĂŠgger folk ogsĂ„ mĂŠrke til, at du opfĂžrer dig pĂŠnt og hjĂŠlpsomt, hvilket i lige sĂ„ hĂžj grad bemĂŠrkes. Faktioner kan ogsĂ„, helt uafhĂŠngigt af spilleren, starte krige med hinanden, hvilket skaber en forfriskende dynamik i spillet. Intet forbliver det samme alt for lĂŠnge ad gangen.
Loot’et er et kapitel for sig. Der er simpelthen sĂ„ meget af det, at det snildt kan tage pusten fra en, og det tager tid at sĂŠtte sig ind i, hvad alle dimser og dutter bruges til. Der er vildt mange vĂ„ben, rustninger, gadgets og rygsĂŠkke og de kan alle sammen repareres eller opgraderes med de dele, de bestĂ„r af, nĂ„r man piller dem fra hinanden. De enkelte smĂ„dele kan ogsĂ„ repareres, og bare fordi man finder en ny vĂ„bendel, er det langt fra sikkert, at den er i god nok stand. SĂ„ mĂ„ man gribe sin fil eller ladestok og fikse den del, indtil den er sĂ„ god som ny. Derudover skal man ogsĂ„ altid bruge et decideret kit til det, man vil reparere eller opgradere og det skal gĂžres ved en vĂ„benbĂŠnk hos en vĂ„bensmed. Gider man ikke selv reparere alting, kan man ogsĂ„ sagtens bare betale sig fra det hos vĂ„bensmeden, men da det er svimlende dyrt, og spillet ikke ligefrem overdĂŠnger en med rubler, tager det lang tid, inden man fĂ„r rĂ„d til den slags. nĂ„r man sĂ„ til gengĂŠld endelig fĂ„r samlet alle nĂždvendige smĂ„dele og/eller nok rubler til at reparere eller opgradere noget grej, er det sĂ„ fed en fĂžlelse og man knytter sig virkelig til sit loot, fordi man er tvunget til at passe sĂ„ godt pĂ„ det.
Det er ogsÄ afgÞrende at huske at kÞbe nok mad, drikke og medicin, isÊr hvis man spiller pÄ en hÞj svÊrhedsgrad, hvor spillet praktisk talt gÞr det umuligt at spille, hvis man sulter, tÞrster, er syg/skadet eller mangler sÞvn. Man dÞr ikke, men skÊrmen bliver slÞret og blinker, hvilket gÞr det umuligt at spille, sÄ potato potato. Husk derfor ogsÄ at kÞbe en sovepose og ogsÄ gerne et telt, hvis du er for langt ude i Zonen til at vÊre i nÊrheden af en af de sporadisk spredte senge i diverse beboede og forladte bygninger. Heldigvis er fast travel muligt men kun mellem destinationer, som man har besÞgt. Det er dog stadigvÊk vildt rart at have mulighed for, da spilverdenen er meget stor..!
Lyden og stemmeskuespillet er ikke synderligt anderledes, sÄ der er ikke sÄ meget andet at sige om det, end at det stadigvÊk er hamrende godt. IsÊr vÄbenlydene og de hjemsÞgende hyl og skrig fra Zonen!
Spillet fĂ„r pĂ„ alle tidspunkter en til at fĂžle sig vildt udsat. Man er sjĂŠldent i sikkerhed og derfor fĂžler man sig virkelig badass og uafhĂŠngig, nĂ„r man senere hen fĂ„r godt nok grej (og nok penge…) og derfor er i stand til at klare sig flere dage i trĂŠk vĂŠk fra de spredte, smĂ„ byer/baser. Mod’et er hamrende svĂŠrt og utilgivende men ogsĂ„ hamrende belĂžnnende og jeg kan virkelig kun give mine varmeste anbefalinger til, at man prĂžver det. BĂ„de hvis man er en garvet stalker, som mig, eller en helt ny. Jeg fandt ud af, at spillet – gennem Anomaly – stadigvĂŠk var hĂžjrelevant for fans af survival horror-genren.
Good luck, stalker!
Forside › Fora › Anmeldelse af mod’et, STALKER Call of Pripyat „Anomaly‟: ligegyldig nostalgi eller stadigvĂŠk relevant?
Kender I det, nÄr man sidder og har herremeget lyst til at game, men ikke ved, hvad man skal kaste sig over? Det er frustrerende, kÊre Rushere. Dybt f
[LĂŠs hele nyheden her: Anmeldelse af mod’et, STALKER Call of Pripyat „Anomaly‟: ligegyldig nostalgi eller stadigvĂŠk relevant?]