- Dette emne har 26 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 9 måneder siden af StultusX2.
-
Oprettet afEmne
-
09/02/2021 kl. 22:56 #0CDMRusherOffline
Hej rushers!
Vi står i den situation, at vi skal ud og have os en bil nr. 2.
Jeg skal bruge den til at køre til og fra arbejde, og aflevere min søn om morgenen.
Det bliver ca. 100 km. I hverdagen.
Den vil ikke blive brugt i weekenden eller som sådan til privat kørelse, da vi har en bil med fri kilometer til det.
Om året bliver det samlet antal km til lige under 22k km.
Jeg kan smide 30k I udbetaling og en månedlig udgift på 2500 kr. (med og uden syn)
Jeg tænker en del på at fremtiden ikke bliver biler på fossilt brændstof, men som det ser ud nu, kan det ikke helt efter min mening betale sig at investere i en el bil.
Jeg vil gerne den har lidt udstyr.
Hvad er jeres råd?
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
10/02/2021 kl. 06:46 #1JeppeRusher
- 364 Indlæg
OfflineJeg må tilstå at jeg har svært ved at forstå hvorfor folk er så interesserede i leasing. I min verden er leasing kun interessant hvis man gerne vil skifte bil hvert andet år.
Min første bil købte jeg fra ny og havde den i 9 år. Derfor var den meget billig pr. år.
Lige nu har jeg den anden bil i mit liv. Den købte jeg i 2013, og bilen er fra 2010. Den var altså en smule brugt, og nu har jeg haft den i 8 år. Derfor er den også meget billig når jeg regner ud hvad den har kostet mig per måned eller år.
I dit tilfælde, hvor det kun er en ekstra-bil, så vil jeg sige en af følgende:
1) En brugt bil – du når langt for 100K. Her kan du godt få en fin bil der er 5 år gammel og har noget udstyr
2) En ny lille bil til 130-150K
I begge tilfælde ville jeg købe, medmindre du forventer at du kun skal bruge den i et år eller to?
10/02/2021 kl. 07:25 #2MolkarRusher- 115 Indlæg
Offline#1 Komfort, køreegenskaber, drivmiddel, størrelse, der er mange andre kriterier for bilen end at den er billig
10/02/2021 kl. 08:10 #3TabascoPrebenRusher- 89 Indlæg
OfflineJeg købte for 1½ år siden en bil med præcist samme kriterier, altså 100 km til arbejde om dagen, bil nr. 2 og lidt små ture ud over det.
Jeg kom fra tog frem og tilbage, og endte med benhårdt at gå efter den billigst mulige løsning. Valget faldt på en næsten ny brugt Picanto Advance. 98k i indkøb og ok med udstyr, lave driftsomkostninger og stadigt 5½ års garanti. Den kører egentligt også udemærket, men den lille motor er klart et kompromis til pendling. Hvis man ikke kan leve med de 70 hk, kan man købe en lidt ældre eller dyrere bil med større motor og leve med højere samlede driftsomkostninger.
Jeg synes ikke leasing giver mening her med lille bil der kører så mange km. Det bliver simpelthen for dyrt i månedlig ydelse. Jeg gav 19k i udbetaling og har 1.100 kr. i afdrag pr. måned over 7 år. Med 20-25k km om året er du min. oppe i 5k udbetaling og 2500 kr/mdr i ydelse for leasing. Så kan det godt være du ikke skal tænke på gensalg, men hvis man tager mit tilfælde er det en forskel på 47k kr. over 36 mdr. i ydekse/afdrag for en bil der kostede 98k kr.
Ift. el skulle det nok være en VW e-up eller en brugt Renault Zoe for at møde dine krav. Jeg mener brugt BMW I3 bliver lige knebet nok i forhold til rækkevidde med vinter og modvind. I mit tilfælde var det lige på vippen den gang med lille elbil, men skulle vente 3 mdr. på en E-up så det blev flydende dinoer i moteren i stedet.
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af TabascoPreben.
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af TabascoPreben.
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af TabascoPreben.
10/02/2021 kl. 10:06 #4NoFaithRusher- 297 Indlæg
OfflineKøb > Leasing i dit tilfælde.
10/02/2021 kl. 10:55 #5MiNoRusher- 770 Indlæg
OfflineSynes el-bil giver god mening til netop bil nummer 2 – og i særdeleshed når i har en anden bil til de rigtigt lange ture.
Dermed kan man købe en billig el-bil når den kun skal kunne køre 100km (lad os sige 180km på paåpiret for at være dækket ind i hård frost også). Evt en brugt.
Så får man også maksimalt ud af fastpris på ubegrænset opladning når det er 100KM hver eneste dag.
Er selv nybagt plug-in hybrid bellist, og det er helt kanon at køre på el.
10/02/2021 kl. 11:13 #6hausnerModerator- 858 Indlæg
OfflineHvis i kan afsætte lidt ekstra til uforudsete reparationer er det du beskriver ikke målgruppen på leasing.
Jeg ville også se mig om efter en brugt vogn med et par år på bagen så i kan gå lidt op i komfort og ikke skal ud i en af de helt små citybiler. Det skulle nok være mulgit at finde noget fornuftigt til 150k afbetalt over 4-5 år.10/02/2021 kl. 11:46 #7BearishRusher- 30 Indlæg
OfflineJeg vil sige det skal bilen skal koste +300 før leasing begynder at give mening. I det her tilfælde ville jeg nok købe i stedet.
Der er noget dejligt ved at du bare skal afleverer den i nogenlunde stand og så koster det dig ikke mere og det er rigtigt at det kan ændre sig i fremtiden mht fossile biler. Det kan dog også være at at de er så svære at få fat på at de gamle fossile biler stiger i pris.10/02/2021 kl. 12:15 #8riverwindRusher- 4 Indlæg
OfflineDe gange jeg har leaset har jeg regnet det hele igennem for at få prisen per kilometer for hhv. køb og leasing.
Det kræver naturligvis, at man kan anslå værditabet samt service-omkostningerne for perioden man beregner for.
Leasing er ikke noget der giver mening eller ej, objektivt set; det handler alt om præferencer og risikovillighed. Eksempel: Jeg havde en Citroen C5, der smed en knastkæde på motorvejen. Bum, så var den bil ikke mere værd, selvom der stadig var gæld i den.
Senest har jeg leaset en Touran (fra ny) og her har jeg (givet at mit bud på salgsværdi efter 3 år/90kkm er korrekt) beregnet en forskel til km-prisen på 7 øre, dvs. leasing er 7 øre dyrere end at købe bilen.10/02/2021 kl. 13:06 #9NassRusher- 537 Indlæg
OfflineLyder som om du skal købe – hvad med en Polo på diesel?
10/02/2021 kl. 14:00 #10MemorianxRusher- 256 Indlæg
Offline#5 angående EL og rækkevide er det vigtig lige at tænke opladningsmuligheder ind både hjemme og langs ruten. Hvis man bor i hus(eller andet hvor man kan smide en oplader op) kan det godt lade sig gøre, hvis man skal bruge en offentligt lader bliver man træt af det.
Med 80km extra kan bliver trælst den om et par år når rækkeviden er faldet grundet slitage og det er hårdfrost har man pludseligt ikke meget overskud til smutture, fx til bageren for at hente brød og kan ende med at man blive nød til at holde ind på vejen hjem10/02/2021 kl. 15:04 #11MiNoRusher- 770 Indlæg
Offline#5626
Naturligvis. Jeg går ud fra at man har lademulighed hjemme i fald man overvejer en form for el-bil. Og ja, den skal jo kunne klare den daglige kørsel – men 100km er nu overkommeligt for langt de fleste modeller.
10/02/2021 kl. 15:08 #12Mart33NRusher- 357 Indlæg
OfflineJeg har både leaset nye og brugte biler (tjek i øvrigt bmc-leasing der kan du også få flere km med til fornuftig pris).
Det at købe en “almindelig” bil giver i langt de fleste tilfælde en lavere månedlig ydelse ved køb.
Problemet er dog – noget som mange komplet overser – værditabet på bilen og herefter de mere normale udgifter til reparation og service.
Jeg tabte over 1.5 år mere end 80.000 kr. på en brugt Mercedes B Business SAMTIDIG med at jeg også skulle betale for stor og lille service, dæk og dertilhørende reparationer.
Jeg tabte 40.000 på en BMW 525i fra 2005 med kun 117.000 km på klokken (128.xxx da jeg solgte den et år senere). Selvom den bil var så satans fin og fejlfri, tabte jeg alligevel en stor stak penge på den. Jaja, det er ikke en Skoda Superb eller en VW UP, i know.
Personligt har jeg det sådan, at leasing ALTID er den bedste løsning hvis du kan holde bilen under 25.000 km om året og den er dyrere end 50.000. Reparationsudgifter, dæk, bremser og service løber ufatteligt hurtigt op. Smid dertil, at man ikke har gæld bagefter bilen leveres tilbage.
Pengene taber du uanset er min erfaring. Jeg har pt. haft ca. 12 biler (bliver 40 til september).
Det kan også formuleres sådan her:
Med leasing (ikke flex-leasing mv.) ved du hvad det koster, hvis du køber bliver det et gamble.
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af Mart33N.
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af Mart33N.
10/02/2021 kl. 15:35 #13MiNoRusher- 770 Indlæg
Offline#12 Interessant med forskellige perspektiver og erfaringer! Tak.
Jeg har lige skiftet fra min Octavia 2016 til den nye octavia iv (Plug-in hybrid). Det var efter 4år og 9 måneder. Min ‘gamle’ var en fabriksny 150 HK benzin “style” med DSG gear. Jeg har betalt en “byttepris” nu som betyder den månedlig afskrivning på den gamle lå på mellem 2000kr og 2500kr alt efter om jeg antager at have fået den nye med 0% rabat eller 10% rabat. Jeg har ikke skiftet dæk eller bremser og kun haft udgifter til service, forsikring og Benzin til de ca 14.000 km/år. Jeg havde tilkøbt 3 års ekstra garanti, så alt blev fikset u.b.
Det synes jeg selv er OK billigt.
10/02/2021 kl. 15:53 #14Mart33NRusher- 357 Indlæg
OfflineDet synes jeg selv er OK billigt.
Det er det da, men ikke alle er lige heldige 🙂
Jeg havde en Ford Mondeo jeg gav 32k for for, som smed vandpumpen mens min kone kørte i den. Uerfaren med den slags kørte hun ind til siden, slukkede bilen, ventede lidt og kørte så 1-2 km uden vand på bilen.
Resultat: Ny motor til 30.000. Den kunne jeg have leaset for 1.700 om måneden med 25k km årligt. Jeg solgte den iøvrigt for 16.000 et år senere, så der tabte jeg 50% af prisen på den også.
Bottomline: biler er lård!
10/02/2021 kl. 16:04 #15MiNoRusher- 770 Indlæg
Offline#14 Der er nu ikke meget held i den historie. Skoda holder værdien ret godt, og selvom afskrivningen er størst i de første år, så er en gyldig garanti med til at sikre det ikke stikker helt af med reparationer. At jeg har passet godt på bilen – mest fordi jeg ikke gider køre rundt i et rullende lokum som så mange andre – gør naturligvis noget for gensalgsprisen. Men det er heller ikke held.
Min første bil var til gengældt brugt. 8 år da jeg fik den. Pisse billig i 3 år, og så gik det galt. En del reparationer og hele tiden noget mere der skulle laves. Der besluttede jeg mig for, at jeg hellere ville betale det som det koster at køre i noget nyt. Der får man i det mindste noget for pengene (komfort, features m.m.) og kender sine udgifter. En brugt kan være billig ja, men den kan også pludselig blive dyr.
10/02/2021 kl. 16:17 #16Mart33NRusher- 357 Indlæg
OfflineEn brugt kan være billig ja, men den kan også pludselig blive dyr.
Hvis man sætter værdi i at kende prisen og hader gæld som jeg fx gør, så er leasing (eller en service/rep-aftale) det helt åbenlyse valg selvom det umiddelbart virker dyrere.
Ingen af mine købte biler har været billigere i drift end havde jeg haft dem på leasing – og jeg behandler altså mine biler rigtig godt.
Det er også svært at få garanti på en bil som er 9+ år gammel f.eks.
10/02/2021 kl. 16:22 #17Mart33NRusher- 357 Indlæg
OfflineNuværende bil: Mercedes CLS350 fra 2011.
Månedlige afdrag (2,5% banklån) over 8 år: 4.000,-
Har haft bilen i 4 måneder og har allerede betalt:
– 3.600 for stort service
– 6.300 for nye vinterdæk (kun dækkene)
– Har en motorlampe der lyser (noget køletermostatfix), estimeret udgift: 1.500 – 4.500
– 550 for syn
– 2500 for nye bagbremser med monteringDet er ikke en billig bil, ej heller i drift, men jeg fortryder allerede at jeg ikke fik den på leasing i stedet.
10/02/2021 kl. 18:01 #18TormDKRusher- 443 Indlæg
Offline#13 Jeg er selv lidt i samme båd med min Octavia Style fra 2018. Jeg skylder ~120K i den, men den har en brugtvognsværdi på omkring 170.000-195.000 på bilbasen med det udstyrsniveau jeg har. (jeg har været aggressiv på afbetalingen)
Jeg har overvejet at gå leasing vejen i stedet for, da Corona alligevel har halveret mit kørselsbehov og da jeg har service aftale (1667 per måned) og forsikring (~400 om måneden), samt vejhjælp så ville det nok koste ca. det samme som det jeg giver nu hvis jeg skiftede Octavia’en ud med f.eks. en Karoq (Jeg syntes jeg er blevet gammel nok til at køre i en SUV :D), men det er alligevel ~210.000 over 3 år bare i leasing.
10/02/2021 kl. 22:23 #19CDMRusher#0 Trådstarter- 44 Indlæg
OfflineJeg svinger ufattelig meget mellem at købe en bil til omkring 80-100k (polo, Fiesta eller megane er dem der virker okay?) eller lægge 150k for en ny lille bil.
Men har det ligesom mange beskriver, lidt træls med at smide penge i en lotto bil, som kan gå død om en uge :D! Er der noget man skal være særlig opmærksom på? F.eks. Er det skod hvis en polo har kørt mere end 150k km? (et eksempel)
Er ikke den store bil kender.
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af CDM.
10/02/2021 kl. 22:46 #20MiNoRusher- 770 Indlæg
OfflineFDM har en hel del gode artikler om biløkonomi. Jeg har været glad for mit medlemskab. De har også rådgivning til medlemmer omend nogle ting er mindst lige dele fakta og personlige præferencer.
Uden en ven der er mekanikker ville jeg kikke efter en mindre bil fra en af producenterne med lang garanti (5-7 år). Prøv de 3-4 relevante modeller og tag den som du synes er bedst.
En Kia kan du købe 3 år gammel og så har den stadig 4 års fabriksgaranti. Har selv haft 2 Cee’d og været glad for dem.
Alternativ så dukker der kampagner op på
Leasing og hvis du er heldig at det matcher dit behov spot-on kan det være en god forretning også.Masser af muligheder. Nemmere hvis du bliver lidt mere klar på hvad du vil.
11/02/2021 kl. 14:52 #21TabascoPrebenRusher- 89 Indlæg
Offline#17 Ift. løbende driftsomkostninger hænger du da også røven i klaskehøjde med en stor, speciel, 10 år gammel Mercedes der sikkert også har gået en god sjat km?
Vil det ikke også være pænt dyrt at lave privatleasing på sådan en bil? Mit indtryk er at de fleste af den type biler du har er på finansiel leasing, hvor du selv står med alle de udgifter du nævner.
11/02/2021 kl. 15:08 #22hausnerModerator- 858 Indlæg
Offline#17 Ift. løbende driftsomkostninger hænger du da også røven i klaskehøjde med en stor, speciel, 10 år gammel Mercedes der sikkert også har gået en god sjat km?
Vil det ikke også være pænt dyrt at lave privatleasing på sådan en bil? Mit indtryk er at de fleste af den type biler du har er på finansiel leasing, hvor du selv står med alle de udgifter du nævner.
+1
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af hausner.
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af hausner.
11/02/2021 kl. 15:09 #23MiNoRusher- 770 Indlæg
Offline#18 Ikke helt samme situation, din er da kun den halve alder og vel den faceliftede model (split-forlygter)?
Tænker det er ekstra dyrt, at komme af med en _så_ ‘ung’. Er det bare lysten til en SUV som trækker?
Jeg er glad for mit valgt pt – omend det er svært at gå ned i bagagerum-størrelse. Frygter lidt når jeg første gang står med noget jeg ikke kan have med – men indtil da nyder jeg hvert sekund – og ikke mindst de 2o grader i kabinen (og isfri ruder) når jeg skal afsted i 5 graders frost 🙂
11/02/2021 kl. 21:16 #24Mart33NRusher- 357 Indlæg
Offline#17 Ift. løbende driftsomkostninger hænger du da også røven i klaskehøjde med en stor, speciel, 10 år gammel Mercedes der sikkert også har gået en god sjat km?
Vil det ikke også være pænt dyrt at lave privatleasing på sådan en bil? Mit indtryk er at de fleste af den type biler du har er på finansiel leasing, hvor du selv står med alle de udgifter du nævner.
Du har ret. Min røv kan være i klaskehøjde og det lever jeg med. Økonomisk lider jeg ikke over det, men det er faktisk mest oplevelsen med værditabet på mine to seneste biler der igen har prikket til min hang til leasing.
Købet af CLS’eren blev lidt en nødvendighed for at bilens markedsværdi nogenlunde kom til at matche den gæld vi havde til overs. Jeg fik den til en rigtig god pris på engros-handel (min kammerat er mekaniker og modellen er generelt meget driftsikker og strøg igennem syn) så de penge jeg tabte på vores Mercedes B er nu dækket ind igen. Bilen har kun kørt 172.000 og er, for modellen, knapt kørt varm.
At den er 10 år gammel er ikke udfordringen her. De ting som er lavet og betalt indtil videre er jo normal drift (motorlampe-delen er ikke alvorlig men skal desværre laves på aut. værksted).
Jo, mange kører dem på flex- og split-leasing men regulær privatleasing på sådan en her ville stå i ca. 5.500 om måneden og en udbetaling på 35.000 med 20.000 km. Det ville være et fint kompromis for mig og måske sælger jeg den igen snart for så at privatlease en tilsvarende.
At den har 305 hk, køl i sæder, aut. gear etc. gør det ikke kedeligere at køre i den 😅
- Dette svar blev ændret 3 år, 10 måneder siden af Mart33N.
12/03/2021 kl. 22:31 #25CDMRusher#0 Trådstarter- 44 Indlæg
OfflineEndte med at købe en wv up fra 2016 med 53k km kørt til konen. Så må vi se hvor længe den holder.
12/03/2021 kl. 22:54 #26StultusX2Rusher- 2035 Indlæg
Offline#25 “kørt til konen” ..er det konen eller bilen, der skal køres til?
..og siden hvornår er VW UP = Mnjah?
AHA!..ikke en GTI? 🙁
My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”... -
ForfatterSvar
- Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...