Forside Fora Penge og økonomi Aktier – tips og indsigt Svar til: Aktier – tips og indsigt

#187
Schalde
Rusher
  • 880 Indlæg
Offline

#181 hvis du ikke gider følge så meget med så køb indeksfonde. Men lad vær med at købe for alle dine penge på samme tid, der er intet værre at købe på en top (eller på vej ned, hvis den så ryger længere ned). Spred det ud over nogle måneder vil mit råd være.

Hvis du gerne vil udfordres lidt, så køb nogle aktier i selskaber inden for nogle brancher du synes er interessante. Men gør det ikke for alle dine penge, med mindre du er okay med stor risiko. Jeg synes selv teknologi er interessant, også har jeg ikke noget imod generelt at følge med i danske virksomheder. Men jeg har aktivt fravalgt at købe små selskaber, alene af den grund at jeg ønsker aktier hvor der er høj volume i omsætningen så man altid nemt kan komme ud igen. Det gør så også at chancen for at få +25% på en enkelt dag er noget mindre, det sker ikke rigtig i de aktier der bliver omsat i stor volumen, men hellere det end at købe en aktier der falder med 50% hvor man så ikke kan slippe ud.

Dem jeg har et godt øje til pt. er ASML, alle snakker om at de skal udvide chip produktionskapaciteten og ASML er velsagtens det eneste selskab der kan levere maskinerne til det, så de burde få en fin ordre tilgang de næste par år. De er også faldet fint de seneste måneder, så burde snart være moden til at samle op igen.

Jeg har også købt Intel (har haft AMD ad flere omgange, men solgte dem desværre for tidligt, men synes efterhånden de er dyre). Jeg tror Intel kommer til at give AMD kamp igen inden for de næste par år. Min primære bevæggrund er at Intel kan producere deres egne chips, og AMD bliver tvunget til at aflevere en stor del af deres fortjeneste til TSMC (hvilket i øvrigt også er et interessant køb). Hvis Intel igen får styr på egen produktion, så kan de lave chips til meget mere konkurrence dygtige priser end AMD og Nvidia (hvis Intels GPU’er faktisk bliver fornuftige hvilket noget tyder på de godt kunne blive).

Apple har jeg også et godt øje til. Ja de er voldsomt prissat, til gengæld kan de i morgen annoncere deres indgang på et hvilket som helst marked og det vil få konkurrenterne til at ryste i bukserne pga. den kapital de har og det brand power de kommer med. De kan nemt flytte millioner af kunder ind i et nyt segment bare ved at lancere et apple produkt. Vi må se hvad det bliver, men det kunne være tv, biler, spilkonsoler eller noget vi slet ikke har tænkt på bottomline er at når de først vælger at gå ind et nyt sted tror jeg på at de lykkedes med det. At nu udelukkende bruger deres egne chips i alle produkter gør også at de samler endnu mere profit, og på et eller andet tidspunkt må den pengetank vil skulle bruges til noget

ASML har godt nok nogle flotte regnskaber samt vækst og ja et spændende produkt for os tech nørder, men kunne man ikke frygte de vil lave et markant fald hvis markedet bliver mættet om måske 2 år? Nåh ja den er skisme dyr:D