Forside Fora Politik/Samfund Coronavirustråden version 2 Svar til: Coronavirustråden version 2

#751
mayday-rewire
Rusher
  • 186 Indlæg
Offline

Og dog… Kontekst, javel ja :>

Ja kontekst er vigtig. Den citerede tekst var omkring risikoen ved massevaccinering, dén vil jeg slet ikke løbe. Det handler jo ikke om al slags risiko, såsom at køre i bil, spise junk food, afholde sig fra motion, trække vejret udenfor i en forurenet by, eller leve et ganske normalt liv

Det hænger heller ikke sammen – på trods af alle corona(forkølelses)-vira i historien er muteret til det bedre og IKKE til det værre – at Covid-19 varianten vil gøre det modsatte.

Og kære alle sammen – mutationer er kommet for at blive! I er f.eks. selv mutationer ;-P

Jeg er enig med dig i at Corona-vira tidligere i historien har udviklet sig til det mildere, det håber jeg da også er tilfældet her.

Forskellen er at vi ikke tidligere har massevaccineret på verdensplan mod en virus med lignende karakteristika, og med vacciner som samtidig tillader asymptomatisk smitte, vi vil derfor være med til at videredistribuere virusset som en trojansk hest, i samfund med et højt selektionstryk, og hvor der løbende vil komme “friske forsyninger” fra andre lande, hvis ikke de selv opstår her.

Jeg mener ikke at jeg har skrevet nogen steder at mutationer ikke opstår i en verden uden vacciner, men vil da gerne henvises til det indlæg. Jeg taler om at øget immunrespons, som både smitte og vaccination “bidrager til”, øger selektionstrykket, og dermed risikoen for mutationer der gavner virussets evne til at smitte.

#742 Mutationer opstår hele tiden. Fuldstændig uafhængigt af vaccinerne vil en virus, der smitter mere effektivt, stadig udkonkurrere en virus, der smitter mindre effektivt. Det er derfor Delta dominerer nu. Det er naturlig selektion i en nøddeskal.

Du er næsten ved at være der.
Men så knækker filmen allerede ved “Fuldstændig uafhængigt af vaccinerne”.

Først vil jeg lige sikre mig, at du ikke tror jeg påstår at vaccinerne, altså selve ingredienserne, får virus til at mutere til varianter der smitter mere effektivt? For hvis du tror dette, eller noget der minder kraftig om det, så skal du genlæse alt jeg har skrevet.

Min pointe, er igen, at smitte/vaccination øger immunresponset.
Immunresponset er kroppens evne til at beskytte sig mod virus.
Høj immunrespons øger selektionstrykket, hvilket øger risikoen for nye varianter der kan smitte hurtigere og mere effektivt, og som vi ikke kender alvorligheden af.

Når du påstår at virus muterer, “Fuldstændig uafhængigt af vaccinerne”, til varianter der smitter mere effektivt, så giver du absolut ingen mening, for vacciner er skabt til at øge immunresponset, så helt logisk set, vil det at virus har sværere ved at smitte, øge selektionstrykket, og dermed mutere til en variant der giver det en selektiv fordel. Dét er naturlig selektion i en nøddeskal.

Kom med din hele gennemførte strategi for at klare samfundet igennem Corona. Så kan vi se om vi klapper, grinner eller græder.

Lige umiddelbart tænker jeg at følgende giver mening:

1. Vaccinering af udsatte (hvis de vil).
2. Afsæt midler til behandling/forskning.
3. Overvågning af varianter, både nationalt og internationalt. Hold øje med VOC.
4. Overordnet spildevandovervågning.
5. Oplysningskampagner både privat og for virksomheder, specielt i højsæsoner. (Information om aktuelle VOC i omløb, sprit, mundbind, bliv hjemme/meld syg ved symptomer, udluftning, rengøring osv.)
6. Opfordre til hjemmearbejde, specielt i højsæsoner.
7. Mulighed for hurtigtests for udsattes omgangskreds/plejepersonale, specielt i højsæsoner.
8. Mulighed for test ved læge.