Forside › Fora › Politik/Samfund › CoronavirustrĂ„den version 2 › Svar til: CoronavirustrĂ„den version 2
- E-peen: 3,855
Problemet med at bruge de 2.5% til at pÄpege at det er et hÞjt tal, er jo at alle patienter, hvad enten de er kÞrt galt pÄ motorcykel, har brÊkket en arm, eller om de er indlagt pga. krÊft eller anden sygdom, vil tÊlle med i statistikken for en Covid-19 indlagt patient, sÄ lÊnge de indlÊgges indenfor 14 dage efter fÞrste positive prÞve. Du ved reelt set ikke hvor mange der rent faktisk indlÊgges pga. komplikationer forÄrsaget af Covid-19.
Det er jeg sÄdan set enig i. Det tal er ikke brugbart. Det er kun interessant at vide hvor mange der er indlagt pga C19 komplikationer.
âDĂždsfald relateret til covid-19
Defineres som en person, der er dÞd indenfor 30 dage efter pÄvist covid-19-infektion.
Covid-19 er ikke nĂždvendigvis den tilgrundliggende Ă„rsag til dĂždsfaldet.â
Det er meget svĂŠrt at konkretisere det tal. En ĂŠldre person pĂ„ 80 kan snildt kradse af pga. C19 men kunne ogsĂ„ sagtens have levet 10 Ă„r mere… eller vĂŠre kradset af af naturlige Ă„rsager efter 6 mdr. Det kan man mere eller mindre kun gĂŠtte sig frem til eller ogsĂ„ skal hvert eneste dĂždsfald analyseres nĂžjere inden man tĂŠller dĂždsfaldet med som C19 relateret. (og det tror jeg ikke der er nogen der gĂžr)
Det samme gÞr sig gÊldende for dÞdsfald efter vaccinen. Der skal hvert enkelt ogsÄ analyseres for at man kan se om det var vaccinen eller alderdom, underliggende sygdom osv.
SĂ„ jeg er sĂ„dan set enig med dig i, at nogle af tallene er mudrede – men derfra og sĂ„ til ikke at tro pĂ„ at vaccinen virker, der er (for mig i hvert fald) meget langt.