Forside Fora Politik/Samfund Coronavirustråden version 2 Svar til: Coronavirustråden version 2

#448
mayday-rewire
Rusher
  • 186 Indlæg
Offline

#433

Det er ret interessant at du nævner de gladeligt tidligere har accepteret vaccination, men nu ikke vil – hvis jeg altså forstået dig rigtigt. Jeg troede faktisk det var generel vaccineskeptis som lå til grund for langt de fleste.

#435

Glimrende med nogle tal, stærkt! Dit midterste link virker ikke, har du mulighed for at fikse det?

2% chance for indlæggelse lyder måske ikke at så meget. Men tænk hvis 2% (eller 0.5%) af +20 års population skulle indlægges med covid19? Det er et astronomisk højt tal, også selvom alle selvfølgelig ikke bliver smittet prcæist samme tid. Jo mere smitte der i smafundet, jo mere klumper indlæggelserne sig sammen.

Derudover skal man også tænke på sen-komplikationer fra covid19.

Dog vil jeg mene at et andet rigtig godt argument for vaccinen er genåbningen af samfundet, som bare har været helt viderunderlig. Jeg er godt nok glad for at jeg ikke er selvstændig, det må godt nok have været hårdt. Eller barn som har skulle døje med hjemmeundervisning. Eller hospitalspersonale som har været stresset og bange for at blive smittet. Det tager jeg gerne to små prik i skuldere for at hjælpe i mod

#438

Man kan ikke selv vurdere om vaccinen er effektiv. Det kan godt være at det lyder lidt nedladent, men sådan er det slet, slet ikke ment.

De beslutninger myndighederne tager mht at godkende medicin tager udgangspunkt i en kæmpe dokumentationspakke for medicinalfirmaerne som indkludere alverdens klinik data og andre karakteriseringer. Og dem som tager beslutningerne er uddannet til det, og er desuden inde i den relevante medicinske litteratur.

Jeg sidder selv i medicinalindustrien og er med til at udvikle produkter, og når jeg kommer lidt uden for mit faglige område, fatter jeg ikke 80% af hvad de laver

Kan ikke lige finde et sted at redigere mit indlæg, men linket er her:

Indlæggelser

Der er 2% risiko for at havne på hospitalet samlet set for aldersgruppen 20-40 år, men der er et stort men.

Under hele perioden på over halvandet år har 17383 personer (65% af dem med komorbiditet) været indlagt samtidig med de havde haft Covid-19 indenfor 14 dage efter første positive prøve. I 2018 som er det seneste tilgængelige år, blev 684860 personer samlet set indlagt. Sammenligner man den totale mængde indlæggelser fra 2018 med samtlige Covid-19 indlæggelser, så udgør sidstnævnte 2.5% af samtlige indlæggelser.

Problemet med at bruge de 2.5% til at påpege at det er et højt tal, er jo at alle patienter, hvad enten de er kørt galt på motorcykel, har brækket en arm, eller om de er indlagt pga. kræft eller anden sygdom, vil tælle med i statistikken for en Covid-19 indlagt patient, så længe de indlægges indenfor 14 dage efter første positive prøve. Du ved reelt set ikke hvor mange der rent faktisk indlægges pga. komplikationer forårsaget af Covid-19.

Det er præcis samme problematik hvad angår dødsfald, hvor et Covid-19 relateret dødsfald:

“Dødsfald relateret til covid-19
Defineres som en person, der er død indenfor 30 dage efter påvist covid-19-infektion.

Covid-19 er ikke nødvendigvis den tilgrundliggende årsag til dødsfaldet.”

SSI – Datakilder og definitioner

Når man anvender samme logik på folk der er døde indenfor 30 dage efter første og andet stik, så er det pludselig en forkert tolkning:

“Siden årsskiftet er 2.423 mennesker døde inden for 30 dage efter 1. vaccine stik, mens 1.992 er døde inden for 30 dage efter 2. vaccine stik. Disse tal er fejlagtigt blevet udlagt som om, at disse mennesker er døde af vaccinen. Men det er ikke korrekt.”

SSI – Forkert tolkning af dødsfald

Har SSI været ude og begræde politikeres og pressens forkerte tolkning af Covid-19 dødsfald? Næppe.

At nogle har følt sig presset til at tage en vaccine for at få deres frihed tilbage, og samtidig hylder det aspekt, syntes jeg egentligt bare er sørgeligt. Det kan aldrig være et argument for.

Man kan ikke selv vurdere om vaccinen er effektiv. Det kan godt være at det lyder lidt nedladent, men sådan er det slet, slet ikke ment.

Man har i halvandet år ikke haft problemer med at drukne os i tal om hvor farlig Covid-19 er. Jeg ønsker sådan set bare at se de samme tal, hvor vaccinerede og u-vaccinerede fremgår hver for sig. Det ville i det mindste gøre det mere sammenligneligt, trods alle de problemstillinger i optællingen jeg har nævnt ovenfor.