Forside › Fora › Off-topic › Anskaffe kat – tanker, tips og tricks? › Svar til: Anskaffe kat – tanker, tips og tricks?
- E-peen: 554
#66 – det er cirka den dummeste sammenligning jeg har hørt i den her sommer. Katte er noget nær en katastrofe for fauna… De dræber alt småkravl de kommer i nærheden af, herunder især fugleunger og de skeler ikke mellem truede arter og dem der er til i overflod.. de tager også markdyr herunder harekillinger… De forskubber også oprindelige rovdyr. Sammenlign dem med xenomorphs. Jægere derimod er rimelig kendt for at være meget engageret i naturbeskyttelse (med undtagelse af dem i flok der drikker sig fra sans og samling og skyder dåsefasaner)… Dertil bidrager jagt til at store områder er henlagt i natur og ikke agerbrug…
Jeg fik kun katte fordi de tager rotter og rottefængeren fejlede i 3 år, og jeg kunne nakke 30+ stykker på en sæson, uden der blev roligt på loftet. Nu, efter vi fik katte, er der ikke skyggen af en rotte. Tilgengæld har jeg ikke set agerhøns i år og uglerne er tilsyneladende også flyttet, og det ærgrer mig. Jeg køber mig til aflad for min synd ved at bygge 3 snese fuglehuse og rejse i periferien af min gård.
Indekatte er ikke en praktisk løsning.
Der er to langsigtede løsninger på katte problemet. Enten forbyder man folk at have katte. Eller også tredobler man mængden af natur i danmark, ved at ekspropiere agerjord og omlægge, gennemtvinge randzoner langs vandløb, sætte en maxstørrelse på marker med dertilhørende krav om brede markskel og læhegn… Vejtræer bør også genetableres..
Katte bidrager ikke til noget i vores natur, det er helt korrekt, men de er langt, langt fra at være noget større problem. Dansk naturs primære problem er mangel på plads og sammenhængenhed.
- Dette svar blev ændret 3 år, 11 måneder siden af Jacques.