Forside Fora Hardware Sort skærm når pc starter op med RTX 4090 FE

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    Elocon
    Rusher

Hello Rushers

Så fik jeg samlet mit nye build i weekenden og det blev ikke helt det build som jeg oprettede et indlæg om for et par måneder siden.

Det blev sådan et bæst her

Asus ROG STRIX Z790-F
    I5 13600K
    Corsair vengeance 2×16 GB DDR5 ram 6200 Mhz
    RTX 4090 FE
    2x WD Black SN850X PCIe 4.0 NVMe M.2 – 4TB
    Corsair RM1000x Shift 1000W
    phanteks glacier one 280mp
    Coolermaster h500p mesh

Efter jeg installerede nvidia driveren får jeg først billed på når pc’en er i windows. Har læst om at det er et udbredt problem med rtx 4090.
    Har hentet NVIDIA GPU UEFI Firmware Update Tool v1.2 og installerede den, men den siger at den er opdateret.
    Ved i evt om en Bios opdatering vil kunne løse problemet ?
    Er er bare ikke meget for at rode med bios, pc’en starter jo fint op, bortset fra at der ikke kommer noget billed på før den er i windows 🙂

• Dette emne blev ændret 1 år, 4 måneder siden af Elocon.
    • Dette emne blev ændret 1 år, 4 måneder siden af Elocon.
Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    StultusX2
    Rusher
    • 2024 Indlæg

“samlet mit nye build” Skal det forståes som, du har backup-stumper til at teste ting & sager?

PS vuffer’ ik’ bare få system op at køre inden, legen med GPU FIRMWARE?

My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

Nej det skal forståes at jeg har samlet en ny gamer pc selv.
    Systemet kører fint, der kommer bare først billed på når den er i Windows.

MiNo
    Rusher
    • 765 Indlæg

Jeg har set nogle Bios’er (mener jeg) hvor man kan vælge ‘quiet’ boot. Måske du har en sådan setting aktiveret?

Hvis du kommer i BIOS uden problemer (mht skærm) og alt virker perfekt i windows, så lyder det hele jo grundlæggende sundt.

Alternativt kan du eller noget have sat ‘hak’ i “No GUI boot” i windows (msconfig / BOOT tab)

StultusX2
    Rusher
    • 2024 Indlæg

Nej det skal forståes at jeg har samlet en ny gamer pc selv.

Systemet kører fint, der kommer bare først billed på når den er i Windows.

Modtaget! Grønt Hold RTX 4000+ = Over min formåen. H&L med Build.

Beklager indblanding ☮ ?

My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

• Dette svar blev ændret 1 år, 4 måneder siden af StultusX2.
    Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

#3– Hvis jeg afinstallere Nvidia driveren kommer der billed på når pc starter op, så kan jeg godt gå ind i Bios.

men ligeså snart jeg installerer Nvidia driver er der ikke billed på før den er i Windows.

• Dette svar blev ændret 1 år, 4 måneder siden af Elocon.
    MiNo
    Rusher
    • 765 Indlæg

#5 okay, ja så lyder det til at være “Nvidia problemet”

Jeg ville som det første opdaterer MOBO BIOS.

Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

#6– ja det er nok den eneste løsning:)

MiNo
    Rusher
    • 765 Indlæg

#7 Al sådan noget som BIOS / Firmware bør bare helt up to date når du er færdig med dit byg, og det er du jo ikke så længe der er problemer 🙂

Derefter piller jeg ikke selv ved den slags, med mindre jeg skal tilføje ny hardware eller der er andre særligt årsager. Opdateringer giver typiske support for noget nyt, eller retter gamle fejl (som jo er lige meget, hvis alt spiller). Men de kan også tilføje nye fejl 🙂

Festival_H
    Rusher
    • 897 Indlæg

Hvad måtte du hoste op med for sådan en box? Den ser ikke billig ud!

Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

Ca 29700 kr

Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

Så fik jeg opdateret Bios dog ikke til den nyeste version, men en version der skulle fixe nogle Nvidia problemer.

Jeg har tilsluttet 2 skærme til min gpu et hdmi kabel til tv og et dp til gamerskærm.

Fandt så ud at hvis jeg kun har tilsluttet hdmi kabel til tv skærm så får jeg start op skærm med bios og det hele. Men hvis jeg har tilsluttet begge skærme eller kun dp til gamerskærm får jeg først billed på når den er i Windows.

Om det os var sådan inden jeg opdateret bios ved jeg ikke.

Men nu virker det da næsten da 🙂

NightBreaker
    Moderator
    • 1578 Indlæg

Fin maskine. nice nice.

Fisker
    Rusher
    • 479 Indlæg

Prøv i BIOS at sætte dit Primary Display til PEG. Grafikkortet skal selvfølgelig først være installeret i det øverste 16x PCIe slot.

Indstillingen ligger åbenbart under Advanced -> System Agent (SA) Configuration -> Graphics Configuration -> Primary Display.

Alternativt, så er der jo en display-port (ikke DisplayPort :D) prioritet. Den er sat i vBIOS og kan ikke ændres, så vidt jeg ved bør HDMI have lavest prioritet, men når du tester hiver du så stikket ud af skærmen eller kortet?

• Dette svar blev ændret 1 år, 4 måneder siden af Fisker.
    Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

#13– jeg hiver stikket ud af gpu’en.

• Dette svar blev ændret 1 år, 4 måneder siden af Elocon.
    Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

Tror i det her vil løse problemet?
    https://www.asus.com/support/FAQ/1045574/

Fisker
    Rusher
    • 479 Indlæg

#15 Ville jeg ikke anbefale i hvertfald, det den gør er at lade din iGPU være aktiv selvom du har et dedikeret grafikkort.

Jeg kunne godt tænke at det “løste” problemet hvis den så laver BIOS output på begge grafikkort, og eftersom at de har hver deres dedikerede port derfor ikke vil have nogle problemer med prioriteten af outputs.

Men jeg kunne også forestille mig at det vil volde flere problemer både performance og driver mæssigt at have det kørende. Det lyder som en feature der er meget god hvis du ikke bruger din computer til gaming men mere workstation brug, så vil du have mulighed for flere outputs.

Festival_H
    Rusher
    • 897 Indlæg

#10 Ouch! Og jeg synes min PS5 var dyr til 4k!

Elocon
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 263 Indlæg

#13– Jeg har prøvet at rode med de forskellige indstillinger inde i den kategori og intet hjælper 🙁

Jeg tror bare der ikke er andet at gøre ind at trække dp kablet ud hvis jeg skal have en start op skærm og rode med bios.

Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...