Forside › Fora › Politik/Samfund › RIP – brintbiler
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Är, 6 mÄneder siden af TabascoPreben.
-
Oprettet afEmne
-
29/09/2023 kl. 11:06 #0
Canis_lupus
Rusher- E-peen: 951
KÊft det mÄ vÊre fucking surt. LÊste om en mand pÄ Jyllandsposten
der havde kĂžbt en brintbil til 500.000 DKK, som nu er 0 DKK vĂŠrd.Stakkels mand, fuck hvor uheldig kan man vĂŠre.
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
29/09/2023 kl. 11:57 #1
RetardedWookie
Rusher- E-peen: 243
SÄdan kan det vel gÄ hvis man tager en chance.
Ja, gu er det da surt, men hvis man har gjort sit forarbejde godt nok, sÄ er man bevidst om at man lÞber en risiko, sÄ jeg har lidt svÊrt ved at have ondt af nogen i det her.
29/09/2023 kl. 13:20 #2TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
De danske brintbiler kan vel eksporteres til udlandet.
Men der er altsÄ ogsÄ bare noget helt basic termodynamik* og logistik, som gÞr at privattransport med brintbiler er en dÞdsejler, og altid har vÊret det.
*Hver gang energi skifter form er der et tab. En proces med fÄ skift er derfor langt at foretrÊkke.
Lad os sige at energien til transport bliver lavet af en vindmĂžlle.
For elbiler er vejen for energien; vind til strÞm (mekanisk -> elektrisk) strÞm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strÞmmen er produceret er der et samlet tab pÄ omkring 20%.
For brintbiler er det; vind til strÞm (mekanisk -> elektrisk) strÞm til brint (elektrisk -> kemisk) brint til strÞm (kemisk -> elektrisk) ogsÄ strÞm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strÞmmen er produceret er der et tab pÄ mindst 60%. Herudover er der en frygtelig masse bÞvl med at holde brinten under tryk og indelukket (det er det mindste grundstof) og opsÊtte infrastruktur til det.
29/09/2023 kl. 13:40 #3hqx
Rusher- E-peen: 435
De danske brintbiler kan vel eksporteres til udlandet.
Men der er altsÄ ogsÄ bare noget helt basic termodynamik* og logistik, som gÞr at privattransport med brintbiler er en dÞdsejler, og altid har vÊret det.
*Hver gang energi skifter form er der et tab. En proces med fÄ skift er derfor langt at foretrÊkke.
Lad os sige at energien til transport bliver lavet af en vindmĂžlle.
For elbiler er vejen for energien; vind til strÞm (mekanisk -> elektrisk) strÞm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strÞmmen er produceret er der et samlet tab pÄ omkring 20%.
For brintbiler er det; vind til strÞm (mekanisk -> elektrisk) strÞm til brint (elektrisk -> kemisk) brint til strÞm (kemisk -> elektrisk) ogsÄ strÞm til elmotor (elektrisk -> mekanisk). Efter strÞmmen er produceret er der et tab pÄ mindst 60%. Herudover er der en frygtelig masse bÞvl med at holde brinten under tryk og indelukket (det er det mindste grundstof) og opsÊtte infrastruktur til det.
Dog kan man under ideelle forhold nĂ„r der er overskudsstrĂžm fra vind/sol lave brint nĂŠsten gratis – eller i lande med rigtigt meget sol (Sahara fx.) det giver mening. SpĂžrgsmĂ„let er bare om man kan lave en industri ud af det.
Mener stadig det kan give god mening at have lastbiler som kan kÞre pÄ brint.
29/09/2023 kl. 14:23 #4knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Dog kan man under ideelle forhold nÄr der er overskudsstrÞm fra vind/sol lave brint nÊsten gratis
Det kan du jo ogsÄ med el biler, med den forskel at det er lettere og langt langt billigere at exportere strÞmmen fra vindmÞllen/solcellerne til bilen.
Det er jo ikke kun tabet under konverteringen som er en ulempe, du skal ogsĂ„ udbygge et stort og dyrt netvĂŠrk op i form af store tankstationer der bestĂ„r af mange dyre og komplicerede dele, som kan holde brinten og som krĂŠver jĂŠvnligt besĂžg af lastbiler der fylder tankstationen op. En brint station som ogsĂ„ kan springe i luften.Hele netvĂŠrket for strĂžm er stort set allerede lagt udover hele danmark, det krĂŠver blot at der sĂŠttes nogle smĂ„ charger’s op, og evt opgradering af lednings netvĂŠrket her og der for at kunne understĂžtte strĂžmmĂŠngden. Derefter leveres strĂžmmen fra A til B helt af sig selv med minimal krĂŠvning af vellige holdelse og med en meget mere sikker el tankstation der ikke kan eksplodere.
Brint kan kun betale sig hvis vi snakker om tankskibe eller stĂžrre flyvemaskiner, men til privat forbrug er det klart en dĂždssejler.
- Dette svar blev Êndret 1 Är, 6 mÄneder siden af knekker.
29/09/2023 kl. 14:37 #5knekker
Rusher- E-peen: 1,073
En anden kÊmpe fordel jeg glemte at nÊvne med elbiler, er at man ogsÄ har muligheden for at lade sin bil op hjemme fra og endda helt gratis under de rigtige forhold. Dette i sig selv er en uvurderlig fordel.
29/09/2023 kl. 14:38 #6MiNo
Rusher- E-peen: 791
#4 Brint virker smart pĂ„ ‚statsplan‛ sĂ„ledes at den overproduktion som mĂ„ forventes at ske oftere fra bĂ„de sol/vind i takt med der udbygges. Dvs man har ET stort og effektivt lager, som sĂ„ bruges til efterfĂžlgende spidsbelastninger pĂ„ elnettet.
29/09/2023 kl. 15:26 #7knekker
Rusher- E-peen: 1,073
Ja til stĂžrre energi lager installationer er brint tankerne simplere og derved billigere at producere i forhold til et batteri der krĂŠver adskellige mineraler der skal forarbejdes til at blive et komplekst batteri. I det hele samlet billede gĂ„r Brint’s effektivitet dog hurtigt tabt nĂ„r det skal transporteres videre til andre installationer sĂ„ som tankstationer rundt ude i landet. SĂ„ rigtig nok ved at have brint refineri og lager ved siden af elvĂŠrker, giver nogenlunde god mening.
- Dette svar blev Êndret 1 Är, 6 mÄneder siden af knekker.
- Dette svar blev Êndret 1 Är, 6 mÄneder siden af knekker.
29/09/2023 kl. 19:35 #8TabascoPreben
Rusher- E-peen: 89
Mener stadig det kan give god mening at have lastbiler som kan kÞre pÄ brint.
Enig, samt bygge- og anlĂŠgsmaskiner, skibe osv. đ
Men der er altsÄ ogsÄ bare noget helt basic termodynamik* og logistik, som gÞr at privattransport med brintbiler er en dÞdsejler, og altid har vÊret det.
-
ForfatterSvar
- Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...