Forside › Fora › Penge og økonomi › Årsopgørelse 2024
- Dette emne har 24 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 2 uger, 3 dage siden af Ghidora.
-
Oprettet afEmne
-
05/02/2025 kl. 16:22 #0
Kenkari
Moderator- E-peen: 3,472
OfflineSå er vi sgu snart ved at være der.
SKAT har meldt ud den vil være klar på deres side 25 Marts og den sikkert kan tjekkes i weekenden før.
Bruger man dog Skatteguiden, kan man allerede nu se en tidlig Årsopgørelse.
Og for mit vedkommende. Hold da fast. Jeg skal have næsten 17 k retur som fleksjobber. Kommunen kan da slet ikke finde ud af noget som helst.
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
- Dette emne blev ændret 1 måned siden af Kenkari.
-
Oprettet afEmne
-
ForfatterSvar
-
05/02/2025 kl. 19:03 #1
MiNo
Rusher- E-peen: 786
OfflineHvad har kommunen at gøre mht din skat? Skal du ikke selv lave en passende forskudsopgørelse?
05/02/2025 kl. 19:05 #2Kenkari
Moderator#0 Trådstarter- E-peen: 3,472
OfflineHvad har kommunen at gøre mht din skat? Skal du ikke selv lave en passende forskudsopgørelse?
Jeg er fleksjobber, så jeg får en del af min indkomst som flekslønstilskud som kommer fra kommunen, og det har været op og ned det seneste år.
Min indkomst fra min arbejdsgiver er stabil og den samme hver måned, mens det fra kommunen ændrer sig hver måned, og jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter. Ydelsesservice siger alt er som det skal være, men det er det jo tydeligvis ikke
"Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"
05/02/2025 kl. 19:53 #3Fisker
Rusher- E-peen: 549
Offline#2 Hvis din ydelse ændrer sig måned fra måned så kan det vel heller ikke være anderledes?
Men du kunne jo evt. se dine årsopgørelser og se hvordan din lønindkomst ser ud, hvis den (trods de månedlige udsving) ligger på stort set det samme, så kan du vel manuelt ændre din forskudsopgørelse til et lavere niveau så at det passer med din forventede virkelighed?
05/02/2025 kl. 20:01 #4Kenkari
Offline#3: Min ydelse fra kommunen burde ikke ændre sig fra måned til måned, når udbetalingen fra min arbejdsgiver er den samme faste hver måned. Det er kun hvis jeg får en bonus eller noget af min fritvalgskonto den ændrer sig, og der sender jeg min lønseddel til Ydelsesservice, og så medregner de det til næste gang.
Jeg aner ikke hvordan eller hvad jeg skal rette min forskudsopgørelse til for f.eks. 2025, for jeg aner ikke hvad min kommende løn bliver, da den kan ændre sig markant
05/02/2025 kl. 20:55 #5Fisker
Offline#4 Jeg har ikke et indgående kendskab til fleksjob og umiddelbart tænker jeg også de oplysninger normalvis automatisk skulle indberettes af kommunen og din arbejdsgiver.
Men jeg tænker da stadigvæk at hvis tallene ikke passer så du får 17k tilbage så ville jeg da forsøge at se hvordan min årsopgørelse er opsat kontra hvad de har indberettet på min forskudsopgørelse.
Og du behøver ikke kende til fremtiden, det gør jo blot at dit skattetryk er nød til at ændre sig hvis du fx pludselig får en bonus, hvis den altså er indberettet.
05/02/2025 kl. 23:40 #6Schalde
Rusher- E-peen: 931
Offline12kilo tilbage så det bliver skønno.
Tænker der skal smides 6k til opsparing til Japan Rejse i 2026 og så skal resten nok bruges på Aktier opkøb eller måske en ny 2 skærm
06/02/2025 kl. 01:13 #7Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
OfflineOvergav mig og prøvede skatteguiden… 24k retur… Det skal jeg lige se før jeg tror på det 🙂
06/02/2025 kl. 09:46 #8MiNo
Rusher- E-peen: 786
Offline#0 Husk på at forskudsopgørelsen kikker på hele året, så hvad der sker de enkelte måneder betyder intet. Beløbet behøver heller ikke være eksakt, da det primært bruges at finde din skatteprocent. Dva tjener man mere, så beskattes man jo typisk med samme % indtil men tjener en hel del mere (eller midre). Jo lavere beløb, jo større udsving dog.
Lidt groft sagt kan man sige, at rammer man inden for 35-40.000 (årsindtægt) så vil der ikke være brug for de store justeringer (restskat / tilbagebetaling) senere.
Eneste anden væsentlige ting er fradrag.
Om der så er noget særligt for flexjobber ved jeg ikke – men mener disse ting er ret universelle.
Ny finanslov m.m. kan betyde en del hvis nye regler / satser træder i kraft i løbet af året og man ikke justere for dette (måske ikke lige det nemmeste).
06/02/2025 kl. 12:24 #9Nass
Rusher- E-peen: 542
OfflineSkatteguiden siger 16k retur til mig og 4k retur til konen!
#0 Min mor har en indkomst der svinger meget fra måned til måned, så hendes fradrag bliver ikke altid udnyttet. Hun får også sommetider uforholdsmæssigt meget tilbage af en relativt lille indkomst.
Hun har måske betalt 30k i skat hen over hele året, og får så 10k tilbage. Det er 33% af hendes samlede forskudsskat.
Jeg har betalt 334k i forskudsskat sidste år, så hvis jeg får 16k tilbage, så er det kun 5% af min forskudsskat. Dag og nat.
06/02/2025 kl. 14:05 #10Kenkari
OfflineJeg har ikke et indgående kendskab til fleksjob og umiddelbart tænker jeg også de oplysninger normalvis automatisk skulle indberettes af kommunen og din arbejdsgiver.
Det er sådan, at jeg får en fast månedsløn fra min arbejdsgiver, på et fast antal timer om ugen.
Men, kommunen regner det ud på en anden måde. De skal bruge en timeløn, og eftersom mit antal timer varierer fra måned til måned, er mit fleksløntilskud forskelligt fra måned til måned. Når jeg så får ekstra udbetalt, f.eks. fritvalgskonto, så skal jeg sende min lønseddel til dem, så de kan hæve mit lønloft, ellers modregner de.
#8: Jeg får jo to forskellige indtægter. En fra arbejdsgiver og en fra Kommunen. Arbejdsgiver har mit A kort, og det er der mine fradrag bliver brugt. Dem kan jeg jo ikke bruge fra kommunen også, så det er fuld skatteprocent, uden fradrag fra dem.
Jeg har det fint med at få penge tilbage i skat, det undrer mig bare det er så højt, for så meget tjener jeg heller ikke om året
06/02/2025 kl. 15:37 #11Kamala
Rusher- E-peen: 74
OfflineAlt over plus-minus 500kr er failure.
06/02/2025 kl. 17:36 #12Fisker
Offline#10 Ah, troede det skattemæssigt var den “samme” løn selvom den kom to forskellige steder fra.
Men hvis kommunen kører på dit bikort så er det jo fuld skat der skal trækkes, så er det kun et spørgsmål om hvorvidt det er kommunen eller arbejdsgiveren som betaler mest, det er så dem som bør have hovedkortet.
06/02/2025 kl. 17:38 #13Kenkari
Offline#10 Ah, troede det skattemæssigt var den “samme” løn selvom den kom to forskellige steder fra.
Men hvis kommunen kører på dit bikort så er det jo fuld skat der skal trækkes, så er det kun et spørgsmål om hvorvidt det er kommunen eller arbejdsgiveren som betaler mest, det er så dem som bør have hovedkortet.
Nemlig. Jeg får mest fra arbejdsgiver, så de har A kortet.
Men, i og med min fleksløntilskud er forskellig fra måned til måned, er det svært for mig i november 2024 at sige hvad jeg får i indtægt i hele 2025, især når jeg ikke kender den bonus jeg får i maj. Fritvalgskonto ville jeg kunne regne mig frem til, da den er fast.
Og så har det aldrig været noget jeg har haft interesse i at sætte mig ind. Jeg forstår ikke 100% skat.
06/02/2025 kl. 18:42 #14Paybacktime
Rusher- E-peen: 1,311
Offline#13 Jeg tror du skal tænke mindre på det som at forudsige/gætte hele året rigtigt og i stedet bare sørge for at holde din forskudsopgørelse løbende opdateret.
I ain't got time to bleed
06/02/2025 kl. 18:47 #15Paybacktime
Offline#13 Plus: Skat er mega kedeligt og det er dejligt at få penge tilbage. Men man får penge tilbage fordi forskudsopgørelsen har været forkert og så kan det lige så vel tippe den anden vej og man skal betale ekstra. Og det er endnu kedeligere end skat 🤪
07/02/2025 kl. 09:12 #16Nass
Rusher- E-peen: 542
Offline#11 Jeg opdaterer forskudsopgørelsen 3-4 gange i løbet af året, og kan STADIG ikke finde ud af at ramme plet….
07/02/2025 kl. 14:08 #17Kenkari
Offline#13 Plus: Skat er mega kedeligt og det er dejligt at få penge tilbage. Men man får penge tilbage fordi forskudsopgørelsen har været forkert og så kan det lige så vel tippe den anden vej og man skal betale ekstra. Og det er endnu kedeligere end skat 🤪
Jeg har det på samme måde. Jeg vil hellere have seriøse penge tilbage, end ramme på 0 eller skal betale. Det andet her er sjovere. 🙂
07/02/2025 kl. 15:28 #18Paybacktime
Offline#17 Det var nu et argument for at prøve at komme så tæt på som muligt 😀
07/02/2025 kl. 16:57 #19Kenkari
Offline#17 Det var nu et argument for at prøve at komme så tæt på som muligt 😀
Nej tak, det andet er sjovere 🙂
22/02/2025 kl. 15:08 #20Ghidora
Rusher- E-peen: 1,367
OfflineOhh noes, det bliver danskerne ikke glade for!
https://ekstrabladet.dk/penge/problemer-med-ny-skat-aarsopgoerelse-udskudt/10538031
GL & HF
- Dette svar blev ændret 2 uger, 3 dage siden af Ghidora.
- Dette svar blev ændret 2 uger, 3 dage siden af Ghidora.
22/02/2025 kl. 15:56 #21Kenkari
Offline#20 sensations jounalistik. Det er allerede meldt ud for længe siden af skat
22/02/2025 kl. 16:01 #22Nickell
Moderator- E-peen: 1,958
Offline22/02/2025 kl. 17:28 #23Cancerman
Head Rusher- E-peen: 3,644
OfflineJo ingen overraskelse.
Håber ikke jeg fornærmer nogen, men dem der har med Skats IT at gøre, har alle dage være inkompetente.Kan ikke huske hvornår de sidst har lavet et projekt der ikke kuldsejlede?
22/02/2025 kl. 19:39 #24Ghidora
Rusher- E-peen: 1,367
OfflineHavde ærligt ikke set datoen i #0, men hvad er nyheden så? 🤔
GL & HF
-
ForfatterSvar
- Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...