Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…

Tidligere video-producer hos Eurogamer, Chris Bratt, brød for et par år siden ud og dannede Youtube-kanalen, People Make Games. De fokuserer primært på de lidt mere skæve historier fra branchen. I seneste video fokuserer de på crunch, hvilket der er snakket meget om og gjort meget lidt ved. Netop derfor er PMG’s video interessant, for vinklen er en anden, end vi er vant til. Det vender vi tilbage til.

For ja, der er snakket meget om crunch. Specielt de store triple-A udviklere har fået på puklen for at sætte release dato over deres medarbejderes helbred. Overarbejde er én ting – det kan være svært at undgå et par uger, hvor man lige giver den en ekstra skalle op mod en deadline. Og så længe det hører til sjældenhederne og medarbejderne kompenseres, og i det hele taget respekteres gennem forløbet, så vil de fleste nok mene, at det er acceptabelt, uanset branche.

Men det vi er vidne til i spilbranchen er i en liga for sig. Og de ved det godt. Så hvad er løsningen, når Jason Schreier kommer forbi og stiller kritiske spørgsmål? Simpelt: De udliciterer da bare deres crunch til nogle mindre spilfirmaer, hvor man ansætter unge, håbefulde talenter. Derefter nedbryder man dem langsomt via psykisk tortur og konstant, og ofte ubetalt, overarbejde. Men siden de er hyret ind udefra, og så længe man ikke stiller spørgsmål, så har man jo succesfuldt flyttet problemet – eller i hvert fald lukket begge øjne for det. Shhhh!

Og det er netop fokus i PMG’s video, som du kan se herunder. Jeg anbefaler at se den til ende, før man kommenterer på problematikken. Det var lidt af en øjenåbner – i hvert fald for undertegnede,

Forside Fora Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    ElSenator
    Rusher
    Offline

    Tidligere video-producer hos Eurogamer Chris Bratt brød for et par år siden ud og dannede Youtube kanalen People Make Games. De fokuserer primært på d
    [Læs hele nyheden her: Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…]

Viser 14 svar - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Steadi
    Rusher
    • 329 Indlæg
    Offline

    Ulækker forretningspraksis, må jeg sige. Jeg sad bagefter og tænkte hvordan man kunne prøve at rette op på det, men jeg kom ikke umiddelbart på nogle gode bud.

    Jeg tror dog, at crunch blandt spilindustrien måske er nemmere at overse fordi, at alle “jo bare sidder foran computeren”. Dårlige arbejdsforhold på fabrikker tænker jeg “sælger” bedre. Og er nok også langt værre. Men nu er videoen jo om dårlige arbejdsforhold i spilindustrien.

    Jeg så gerne selv, at der kom pres på udviklerne for at sikre gode arbejdsforhold i hele deres produktionskæde.

    Er gamere mere ligeglade end den gennemsnitlige forbruger? Ingen anelse.

    #2
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #1, Jeg tror vi vil se et skred i det snart. CDPR fadæsen viser ret tydeligt, at det er uholdbart, også økonomisk, at udvikle spil af den størrelse (ja, det tjente godt, men kunne have tjent langt bedre uden al polemikken, vil jeg mene), under de forhold. Firmaerne / spillene kollapser under deres egen hype. De imploderer nærmest uanset hvad slutproduktet er eller bliver.

    En trend jeg dog virkelig ikke kan lide, er hvordan internettets hate-machines bliver mere og mere fremtrædende i medie-billedet. Shitstorms rammer sjældent de rigtige. Faktisk rammer de netop de mennesker der allerede ligger ned. Og de er nådesløse! Det er hamrende ulækkert at være vidne til det had der er i ALLE posts fra CDPR lige nu. Folk opfører sig som aber.

    Jeg tror triple-A må sadle om. Enten må de gøre mere brug af procedurisk genereret indhold. Eller også hele triple-A idéen simpelthen skrottes. Vi ser jo alligevel at det i højere og højere grad er små indie-spil der driver branchen frem. Det bedste nylige eksempel er Valheim. Jeg tror ikke de cruncher, uden at vide det. Og alligevel leverer de et nyskabende spil der vil blive spillet i hundredvis af timer. Hvad er det der gør GTA, Cyberpunk eller RDR så meget bedre at arbejdsforholdene kan retfærdiggøres?

    #3
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    Det bedste nylige eksempel er Valheim. Jeg tror ikke de cruncher,

    Hvor fra ved du det?

    #4
    Romby
    Rusher
    • 29 Indlæg
    Offline

    #3 ved ikke om vi kan ligge store AA titler i graven endnu. De har jo stadig massere af success. Er selv slet ikke til dem. Synes kun det er mindre studier der tror satse på spændende spil ideer. Tarkov, Squad, Kerbal Space Program, Rust og Mount and Blade er de eneste spil der har interesseret mig de sidste mange år. Men jeg tror altså også der er nok overtid hos de små studier.

    #5
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #3, Jeg skriver ikke at jeg “ved det”? Jeg skrev at jeg ikke tror de cruncher. I deres seneste update på Steam skriver de, at deres lille team glæder sig til at komme på arbejde hver dag. Så udled hvad du vil af det.

    #4, Ja, overtid tror jeg alle har i ny og næ. Forskellen ligger i:

    1. Hvor meget / ofte
    2. Om de kompenseres
    3. Om de gør det af fri vilje
    4. Om der er en usund kultur omkring det

    #6
    StultusX2
    Rusher
    • 2034 Indlæg
    Offline

    ..Så det var IKKE kun slaver, der byggede pyramider? :-O

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #7
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline

    I deres seneste update på Steam skriver de, at deres lille team glæder sig til at komme på arbejde hver dag

    Jeg brænder for mig job og glæder mig også hver dag til at komme på arbejde, selv om jeg cruncher alt for ofte i min branche.

    #8
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #7, Så handler det vel om definitionen af crunch. For mig personligt er der forskel på normalt overarbejde og crunch. Overarbejde er noget mange brancher har, helt naturligt, op til deadlines. Det er ofte her man præsterer bedst, hvis man har et arbejde man kan lide.

    Crunch derimod er der hvor det er blevet en næsten permanent tilstand, der trækker sig over måneder, hvis ikke halve eller hele år. Hvor folk nærmest bor på arbejdet, familien falder fra hinanden og hvor folk køres mentalt i sænk grundet en usund “Du vil jo gerne være med i klubben, ik?” kultur.

    #9
    Noize
    Rusher
    • 175 Indlæg
    Offline

    #8 medarbejderne har jo i sidste ende også et ansvar for dem selv.

    Hvis de ikke accepteredede det var det jo heller ikke et problem.

    Får de overtids betaling for deres crunch arbejde?

    #10
    VampiricEye
    Rusher
    • 3850 Indlæg
    Offline

    #9 Med i den ligning skal du lige have, at det ikke er alle lande, der har det samme sikkerhedsnet som Danmark. Så måske har medarbejderne ikke altid samme mulighed for at sige “fuck det her”, hvis det er mere essentielt, at de beholder deres job.

    Nintendo Influencer

    På dansk: https://www.youtube.com/channel/UC-6I6HgrpYjimEpvayLu3Vg

    På engelsk: https://www.youtube.com/channel/UCNNzj5gu0Iolj4vcNIp1IUA

    #11
    Deadmeat
    Rusher
    • 362 Indlæg
    Offline

    #10: jeg kunne godt forestille mig at spil branchen sådan globalt det kunne være et ret koldt sted at være med den slags. Mon ikke der står mange klar i kulissen til at overtage ens job, hvis man nu bliver for besværlig overfor sin arbejdsgiver.

    #12
    Emilsa
    Rusher
    • 1204 Indlæg
    Offline

    #11 – det er et godt eksempel på at den ny teknologi og de forandringer den har medført, nødvendiggør at der tages spadestik til en transnational fagbevægelse. Gerne som sektor forbund frem for fagforbund og som kan organisere prækariatet. Hvis ikke vi skal ende med et IT-proletariat der i kår og arbejde minder om det 19århundredes industriproletariat.

    I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.

    #13
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #9, Jeg er sådan set enig i langt de fleste tilfælde, men jeg tror lidt det er at neglicere de psykologiske mekanismer der er i spil. Hvis man står i situationen, hvor du har et job du håber kan kickstarte din karriere, og der er en kultur omkring det, med en direktion som taler pænt om dem der yder mest – så tror jeg man passer ret meget på med at stille sig på sidelinien.

    #14
    Bams
    Rusher
    • 357 Indlæg
    Offline

    Jeg er enig i kritikken, men på den anden side fremstår videoen også en smule ensidig? Man bør nok også sammenligne arbejdsforholdene for en Malaysisk arbejdsplads med en anden gennemsnitlig arbejdsplads i samme land – og ikke eksempelvis arbejdsforholdene i Danmark.

    Og jo, det ville klæde Activision at bruge levarandører med ordentlige arbejdsforhold. Men hvad er det i Malaysia? Bare i mit eget hjem har jeg masser af teknologi som givet er frembragt under lignende forhold i samme region, så alt imens jeg synes det er forkert, så føler jeg mig ikke berettiget til at moralisere over det :/ Det er en svær nød at knække i en globaliseret verden.

    PS. det er godt nok i øvrigt svært at forstå, at det netop var Warcraft 3 Reforged der krævede sådan en særlig indsats(med tanke på at det var det ringeste spil i 2021

    • Dette svar blev ændret 3 år, 9 måneder siden af Bams.
Viser 14 svar - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...