Tidligere video-producer hos Eurogamer, Chris Bratt, brød for et par år siden ud og dannede Youtube-kanalen, People Make Games. De fokuserer primært på de lidt mere skæve historier fra branchen. I seneste video fokuserer de på crunch, hvilket der er snakket meget om og gjort meget lidt ved. Netop derfor er PMG’s video interessant, for vinklen er en anden, end vi er vant til. Det vender vi tilbage til.
For ja, der er snakket meget om crunch. Specielt de store triple-A udviklere har fået på puklen for at sætte release dato over deres medarbejderes helbred. Overarbejde er én ting – det kan være svært at undgå et par uger, hvor man lige giver den en ekstra skalle op mod en deadline. Og så længe det hører til sjældenhederne og medarbejderne kompenseres, og i det hele taget respekteres gennem forløbet, så vil de fleste nok mene, at det er acceptabelt, uanset branche.
Men det vi er vidne til i spilbranchen er i en liga for sig. Og de ved det godt. Så hvad er løsningen, når Jason Schreier kommer forbi og stiller kritiske spørgsmål? Simpelt: De udliciterer da bare deres crunch til nogle mindre spilfirmaer, hvor man ansætter unge, håbefulde talenter. Derefter nedbryder man dem langsomt via psykisk tortur og konstant, og ofte ubetalt, overarbejde. Men siden de er hyret ind udefra, og så længe man ikke stiller spørgsmål, så har man jo succesfuldt flyttet problemet – eller i hvert fald lukket begge øjne for det. Shhhh!
Og det er netop fokus i PMG’s video, som du kan se herunder. Jeg anbefaler at se den til ende, før man kommenterer på problematikken. Det var lidt af en øjenåbner – i hvert fald for undertegnede,
Forside › Fora › Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…
Tidligere video-producer hos Eurogamer Chris Bratt brød for et par år siden ud og dannede Youtube kanalen People Make Games. De fokuserer primært på d
[Læs hele nyheden her: Crunch, os? Nej, nej! Det udliciterer vi til andre… shh…]