VR har efterhånden etableret sig gennem så mange store firmaer, at det føles som om en reel spiller på gamer markedet. Hvad enten man kan lide Facebooks (snart potentielt reklameinficerede) lukkede have eller de mere åbne standarder, så er der masser af valgmuligheder for at hoppe med ind i de virtuelle verdener med fulde motion controls.
AR derimod er stadig en mere udefineret enhed. I den ene ende af spektret finder vi fattigmands-AR, hvor flere apps er begyndt at tilbyde mulighed for at smide grafik ovenpå dit smartphone kamera feed. Eksempler herpå er Pokémon Go og det kommende Witcher Monster Slayer.
I den anden ende af spektret finder vi de mere sofistikerede løsninger som Microsoft HoloLens og Magic Leap One. De har dog begge ulemper i form af lav field of view og, ikke mindst, den skyhøje pris. Det er ikke her vi finder AR til hr. og fru Danmark for nuværende.
Så der er et gabende hul midt imellem. Og hvis vi skal gøre os forhåbninger om et consumer produkt, så skal prisen ned og ease of use skal være i top. Det skal være så plug n’ play som muligt – det skal føles som en konsol oplevelse.
Et af de produkter der har potentiale til at sætte AR på consumer-kortet er Tilt5’s briller. Firmaet ledes af Jeri Ellsworth – et måske ukendt navn for de fleste af jer. Jeri er tidligere Valve-ansat og arbejdede på tophemmelige AR og VR projekter under sin ansættelse der.
Nogle af projekterne er blevet til det vi i dag kender som SteamVR. Men AR projekterne, trods stort potentiale, blev skrottet. Derfor forlod Jeri Valve, for det var AR hun brændte for. Men på vej ud ad døren spurgte hun om hun måtte tage det skrottede AR koncept med under armen. Og det fik hun lov til.
Så under et nyt firmanavn, CastAR, arbejdede hun og en lille gruppe ingeniører videre på teknologien. Løsningen modnedes langsomt, men pengemænd udefra blev griske, skubbede Jeri ud på sidelinien, og endte med at sænke firmaet. En dyr lektie for Jeri.
Men hun lod sig ikke slå ud. Og hun købte derfor den habile tech for en mindre sum fra den synkende CastAR skude. Og så startede hun firmaet Tilt5; nu med langt bedre forståelse for hvad man bør og, endnu vigtigere, ikke bør gøre når det kommer til at drive et firma. Og nu står produktet, efter mange års finpudsning og udvikling, endelig klar til launch nu til efteråret 2021.
Konceptet er ret simpelt. Vi ved allesammen hvad et vejskilt er. Vejskilte er belagt med retroreflektivt materiale. Det betyder, at det, med forholdsvis høj effektivitet, altid reflekterer lys direkte tilbage hvor det kom fra. En stor fordel når man kører på vejen i mørket.
Det kan man udnytte i en AR løsning, hvis man monterer en mikro-projektor i hver side af et par briller. Man sørger for, at hver projektor udsender polariseret lys i henholdsvis den ene og anden retning. Samtidig laver man brilleglas der filtrerer på samme måde. Dermed vil det ene øje kun se hvad den ene projektor projicerer og vice versa. Boom! 3D!
Smid så en dug af retroreflektivt materiale på et bord, og så har du mulighed for at projicere 3D indhold direkte på bordet og tilbage til brugerens øjne. Og tilføjer man et kamera i brillerne, kan man samtidig tracke “dugen” og sørge for, at 3D projiceringen følger dine hovedbevægelser.
Tilføj så hand tracking og controller tracking, og så har du en løsning der nok bedst kan beskrives som et 100% interaktivt brætspil.
Og det er her magien begynder: For siden materialet på bordet er retro-reflektivt, kan man sidde op til flere spillere rundt om spillepladen og hver enkelt bruger vil se verdenen fra sit eget perspektiv. Det eneste det kræver er en Android telefon eller PC som man hver især starter spillet på og logger på samme spil gennem en helt normal gaming lobby. brillerne kobles til telefon eller PC via usb kabel.
Der er altså ikke computer i brillerne selv, hvilket gør dem utroligt lette. Og de fleste har alligevel en smartphone i lommen som snildt vil kunne trække spillene. Brillerne har iøvrigt indbyggede, næste usynlige, højtalere ved hvert øre.
Og så begynder det pludselig at ligne noget når vi snakker pris. For selvom brillerne kommer til at koste omkring 2500 kr. per sæt, så er det stadig nede i et niveau hvor de fleste kan følge med. Derudover er field of view kun begrænset af din spilleplade. Projektorerne kan sagtens fylde det ud. Og samtidig har man fuld interaktivitet både via dine egne hænder og den medfølgenge “wand” controller.
Hvis i har læst hertil, så kommentér lige med “Yes!” som det første i jeres svar. 😉
Andre fordele er, at detaljegraden af spillepladen øges jo tættere på du bevæger hovedet. Så man vil kunne læne sig ind og kigge på en karakter og så vil detaljegraden stige markant. Ulempen er selvfølgelig at man er begrænset til spillepladen på bordet. Så det er hyperfokuseret på brætspilsmarkedet.
Men forestil jer at game tusindvis af brætspil med fulde animationer, som popper op eller dykker ned i bordpladen. Og samtidig kan du se dine kammerater mens i gamer på løsningen. Snesevis af udviklerne er i gang med enten at tilrette eksisterende spil til løsningen, eller udvikle helt nye spil.
Undertegnede har fuldt Jeri’s eskapader i årevis. Og der er ingen tvivl om at hun, og hendes team, har fat i noget her. Senest har de sikret ekstra finansiering, så løsningen kan køres i stilling til egentlig stor-produktion. Og undertegnedes 3-pak står, trods covid-19, til afsendelse til efteråret.
Har Rushers hørt om Tilt5? Og hvad tænker i generelt om konceptet og AR? Er det noget i vil finde interessant?
Og se eksempler på Tilt5 løsningen på deres youtube kanal her.
Forside › Fora › AR brætspil med Tilt5
VR har efterhånden etableret sig gennem så mange store firmaer, at det føles som om en reel spiller på gamer markedet. Hvad enten man kan lide Faceboo
[Læs hele nyheden her: AR brætspil med Tilt5]