Forside Fora Off-topic Min Kia er døden nær :( – input søges.

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Jeppe
    Rusher
    Offline

    Jeg har en Kia Ceed Stationcar fra 2010. Jeg har selv ejet den siden 2013, og været fint tilfreds. Vi kører ikke meget (8-12.000 km. om året).

    Den skal til syn i slutningen af måneden, og var derfor på værksted i dag. Kort efter ringer min ellers trofaste og loyale mekaniker og overbragte beskeden – den er helt gal :-(.

    Koblingen skal skiftes, og det samme skal bagbroen (helt rustet igennem). Indenfor et år skal forbroen også skiftes.

    Han mener at det vil koste op imod 30.000 at reparere den så den kan gå igennem syn. Når jeg ser på Bilbasen har en tilsvarende bil en værdi på omkring 50K.

    Hvad ville du gøre?

    1) Skrotte den og købe en ny?
    2) Bruge penge på at reparere den?

    Jeg havde i forvejen planer om at udskifte den indenfor 1-2 år til en elbil – men ville jo gerne have haft god tid til at overveje afløseren. Samtidigt er der ofte også leveringstid på en ny bil, men nu kan jeg kun gøre næste uge med hvis ikke den går gennem syn. Det mener mekanikeren med sikkerhed ikke at den gør.

    PS: Mekanikeren siger også at det næsten er urealistisk at reparere den medmindre jeg kan finde en anden identisk model hvor bagbroen kan afmonteres fra og sættes på min bil. At gøre det via løs-reservedele vil være svært og dyrt.

Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Bams
    Rusher
    • 357 Indlæg
    Offline

    Det lyder som om mekanikeren har truffet den beslutningm. Baseret på det input, så må du skrotte og købe en Tesla.

    Ellers få en 2nd opinion af en anden mekaniker.

    #2
    Kenkari
    Moderator
    • 3246 Indlæg
    Offline

    Donér den til Smadreland på Copenhell 🙂

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #3
    zybr
    Rusher
    • 106 Indlæg
    Offline

    30k rep på en bil du alligevel vil udskifte om 1-2 år lyder som en dårligt business case. Kan du ikke lease en bil imens du bestemmer dig for hvilken farve teslaen skal have?

    #4
    Parus
    Rusher
    • 118 Indlæg
    Offline

    Med min meget begrænsede erfaring som bilejer, så er det 30.000 kr nu og nye 10.000 kr om 8 mdr. Jeg ville gå efter en ny bil, måske ikke dårligt forslag med leasing indtil nyt køb. Nye elbiler er der vist voldsom lang leveringstid på pt. så hvis du bestiller nu får du sikkert om 1-2 år.

    #5
    MiNo
    Rusher
    • 767 Indlæg
    Offline

    Det lyder som mere rust end der kan komme på et år. Det hjælper dig ikke nu, men et årligt tjek fremover burde kunne hjælpe mod den slags hovsa oplevelser.

    Når det er sagt, så føler jeg med dig. Min egen erfaring er
    som #4 bare med lidt andre tal. Jeg ville ønske jeg havde droppet den første omgang reparation på
    Den gamle spand. Når noget så grimt dukker op nu, så er der ingen grund til at tro der ikke gemmer sig alt muligt andet.

    Hvis du vil have vished, og ikke bare mavefornemmelser så
    Køb en brugtbils test hos FDM.

    #6
    StultusX2
    Rusher
    • 2024 Indlæg
    Offline

    Bajaj Qute tid! Du/I er urbane – ikke sandt?

    RUSHER-LAND = EL-opladning-LAND?

    EDIT: Måske lade syns-halløj se den an?

    +1 til din gode ‘mekker, der kan fortælle hvor mange år forhjulsophæng har(MÅ være noget KIA-noget) 🙂

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af StultusX2.
    #7
    r4nger
    Rusher
    • 23 Indlæg
    Offline

    Inden du gør en masse, så sæt dig i bilen og kør den til syn. Så skal han nok fortælle dig om fejl og mangler. Og så koster et omsyn ikke mange kr.
    det er klart den smarteste måse at få sine svar på med hensyn til ældre biler. Han tjekker det han skal, er der fejl, får du nærmest en arbejdsplan til din mekaniker, og så er den ged barberet.
    Kender mange der kører deres bil til mekaniker inden syn, for at få den gjort “klar” til syn. Men sandheden er at for det et syn koster, der får du altså ikke meget tid hos en mekaniker.

    Afsted til syn med dig 🙂

    #8
    JesperBlomkaal
    Rusher
    • 332 Indlæg
    Offline

    #yolo bare skaf den Tesla nuuuuu!

    Fuck det gamle lort, nyd livet 😀

    #7 Hvis bagbroen er gennemtærret kan man selv tjekke det, og er den det på sådan en gammel bil, så er det bare til storskrald.

    #9
    Jeppe
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 364 Indlæg
    Offline

    #7
    Jeg har faktisk selv lagt den samme plan i mellemtiden, så jeg kører den til syn her kl. 9.30. Så får vi at se hvad han siger. Hvis jeg er heldig går den gennem syn.

    I så fald skal jeg dog nok alligevel have skiftet bagbroen af rent sikkerhedsmæssige årsager. Jeg har søgt lidt på nettet, og jeg synes at jeg kan finde mange der får det gjort for under 10K inkl. materialer og værkstedsløn.

    Koblingen trænger også til at blive skiftet, men det tror jeg ikke der er noget sikkerhedsmæssigt problem i? Jeg kan smadre gearkassen, men det er ikke så vigtigt. Lige nu vil jeg bare gerne have bilen til at kunne køre 6-12 måneder, så jeg kan bestille en ny bil og vente på at den kommer hjem.

    Der er også muligheden for at skrotte den nu, købe en ny og lease eller langtidsleje en anden i mellemtiden. Det bliver dog meget dyrere end hvis jeg kan få min Kia repareret for under 15K.

    #10
    Stormtrooper
    Rusher
    • 222 Indlæg
    Offline

    #9
    Som #7 siger (og som du nu gør), så er det en rigtig god ide at få den synet før du gør mere ved den. 30.000 lyder meget voldsomt for de ting du nævner. Er det hos en uautoriseret mekaniker? Kør den i hvert fald til en anden mekaniker, når du nu har fået den synet.
    Hvad angår koblingen så vil du aldrig kunne ødelægge gearkassen pga. en slidt kobling. Det eneste der bliver ødelagt er koblingen. Men hvis koblingen ‘glider’ mærkbart, vil den heller ikke kunne gå gennem syn.

    #11
    NoFaith
    Rusher
    • 297 Indlæg
    Offline

    Hvis man gider bøvle med det så kan man godt tjene en fin skilling på at sælge den som donorbil, kontra bare at skrotte den helt.

    Altså ikke sælge den i dele, det kan man også men det er ret omstændigt, men simpelthen sælge hele bilen til en der har brug for netop den model som donorbil.

    Men ja 100% stop her og find en ny bil løsning ikke flere penge på den makker. 🙂

    #12
    Jeppe
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 364 Indlæg
    Offline

    Så var jeg forbi synshallen, og han er slet ikke enig med mekanikeren.

    Han siger at der skal skiftes en styrebolt i det ene forhjul, og derudover to bærearme bagerst. Bagbroen vil han ikke røre ved.

    Alt i alt er det altså en meget billigere omgang. Nu har jeg bestilt tid på et andet værksted i næste uge, og så må vi se hvad regningen løber op i. Derefter kan jeg få den omsynet.

    #13
    hausner
    Moderator
    • 840 Indlæg
    Offline

    kudos til @r4nger

    #14
    r4nger
    Rusher
    • 23 Indlæg
    Offline

    #12
    Sådan. Det var jo meget lettere og kunne sikkert have sparet dig for nogle penge til mekanikeren hvis du havde gjort det sådan i første omgang. 🙂
    Man skal ikke tage fejl af mekanikere. De skal også tjene penge, og hr og fru Danmark ved desværre sjældent så meget om biler. Så en der skal have sin bil gjort klar til syn, er en potentiel guldgrube i deres øjne.

    Så har du tid til at ligge en plan for din kommende el bil 🙂

    #15
    NightBreaker
    Moderator
    • 1578 Indlæg
    Offline

    Har også et tip. Iht. Rep. Autobutler. Der er også penge at spare. Og ellers et Falck abonnement. Der er gratis syn i pakken og gratis tjek af bilen inden syn. Samt 12 bil vask ,samt autohjælp og meget mere ned til 1100kr år år, med rabat. Har sparet noget på det. Man skal ikke være så tro over for ens mekaniker.

    • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af NightBreaker.
    #16
    GrillBiller
    Rusher
    • 73 Indlæg
    Offline

    Imens du så venter på din nye Tesla… Så overveje om det ikke hellere burde være en Koenigsegg Gemera
    Med den nye elmotor

    #17
    TabascoPreben
    Rusher
    • 89 Indlæg
    Offline

    #16 Hilsen Grillbiller, CEO :p

    Lotus Evija eller en Rimac Nevara ser også lækre ud.

    #0 Men lidt mere seriøst, så overvej om du allerede skal ud og testkøre og bestille snart, hvis du vil have en fabriksny elbil om 1-2 år. Tesla og Polestar har omkring ½ års leveringstid pt. VW koncernen (VW, Audi, SEAT, Skoda) er udsolgt for i år. Mange af de populære modeller fra f.eks. KIA, Hyundai og Audi kan have leveringstider på op mod 1½ år pt.

    #18
    Jeppe
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 364 Indlæg
    Offline

    We are rolling again!

    Jeg kørte den til et andet værksted som dagen efter:

    – Skiftede begge bærearme
    – Skiftede venstre styrbolt i forhjulet
    – Lavede fuld service
    – Fiksede mit aircon-anlæg (var også holdt op med at virke)

    Samlet regning lød på 12K. Derefter kørte jeg direkte fra værkstedet til synshallen og fik den synet. Her i weekenden har jeg så været en tur i det nordjyske (600 km kørsel i alt), og den kører sgu stadig fint.

    Godt at jeg ikke lyttede til den første mekaniker og kørte den på kirkegården. Nu har jeg god tid til at finde ud af hvilken elbil jeg vil have, så det kommer der lige en ny tråd om :D.

Viser 18 svar - 1 til 18 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...