Say cheeeeese!

NĂ„r man snakker om atmĂŠsforiske fps spil, er det svĂŠrt at komme udenom GSC Game World’s S.T.A.L.K.E.R serie. FĂžrste spil, Shadow of Chernobyl, udkom helt tilbage i 2008. Ved udgivelsen var det fyldt med game breaking bugs, og det var velkendt, at udviklingen havde vĂŠret prĂŠget af problemer. Det havde vĂŠret udsat flere gange og en alpha blev endda lĂŠkket pĂ„ nettet lang tid fĂžr spillets udgivelse. Desuden var flere features blevet skĂ„ret vĂŠk og en del af holdet brĂžd endda ud midt i udviklingen og stiftede i stedet 4A Games – udvikleren bag den kendte Metro serie.

Spillet haltede dog over mĂ„llinien i 2008. Ved udgivelsen var den store Ă„bne verden, „The Zone‟, blevet splittet op i flere mindre (men stadig store) maps. Disse var forbundet via transit punkter, der ofte var kontrolleret af spillets forskellige S.T.A.L.K.E.R faktioner. Og de lovede kĂžretĂžjer var helt vĂŠk. I stedet foregik alt til fods.

Men alt dette til trods, sĂ„ skinnede spillets atmosfĂŠre igennem. Meget af dette kunne tilskrives direkte til spillets X-Ray engine. Kun fĂ„ spil, hvis nogen, havde tidligere kunnet levere en sĂ„ hĂŠrget, dunkel og trykket stemning. Det kan noget, nĂ„r man hĂžrer mutant-hundende bjĂŠffe i det fjerne. NĂ„r man ser skyggerne fra ravne i luften glide henover det halvsvedne grĂŠs. NĂ„r man spotter et lys i det fjerne, sniger sig tĂŠttere pĂ„ og mĂžder 3-4 andre S.T.A.L.K.E.R’s der sidder omkring et bĂ„l. Nogle smĂ„sludrer lidt sammen, mens en anden spiller lidt guitar. Eller nĂ„r man bevĂŠger sig ind eller ned i de hĂŠrgede bygninger og underjordiske bunkers, der gemmer pĂ„ langt mere end bare beton og udslidt inventar.

Spillet solgte forholdsvis godt, men serien levede aldrig helt op til potentialet, ikke mindst pÄ grund af de mange bugs. Det blev dog senere fikset i efterfÞlgerne Clear Sky og Call of Pripyat. SidstnÊvnte var nok det mest problemfri af spillene, men manglede desvÊrre lidt af magien fra Shadow of Chernobyl.

Det til trods fik det pĂŠne anmeldelser – roserne faldt specielt pĂ„ spillets metertykke atmosfĂŠre. Det var dog ikke nok til at holde skruen i vandet. En 2’er blev annonceret i 2010, men allerede i 2011 gik rygterne om at projektet var lagt pĂ„ is – dette blev gjort officielt i 2012. Herefter lukkede GSC Game World, og S.T.A.L.K.E.R 2 sĂ„ ud til at vĂŠre dĂždfĂždt, til stor frustration for seriens fans.

Siden er der ikke sket meget hÄndgribeligt. Serien er forsÞgt genoplivet gennen den spirituelle efterfÞlger Survarium, uden den store succes. Men i 2018 skete der noget. GSC Game World var blevet re-etableret nogle Är forinden, og d. 15. maj 2018 blev S.T.A.L.K.E.R 2 re-annonceret. X-Ray motoren var skiftet ud med Unreal Engine (hvilket nok er meget godt, motorens alder taget i betragtning), og et forsigtigt 2021 release vindue blev luftet.

Siden er der kommet en enkelt trailer, noget musik og nogle koncept billeder. Derudover har vi ikke hĂžrt meget.

Men nu sker der noget. GSC Game World har netop smidt deres fĂžrste developer vlog pĂ„ Youtube. Og her kan man se mere om spillets… tĂŠnder? Ja, sĂ„ er vi ligesom i gang. Videoen viser, udover nogle yderst imponerende 3D modeller, hvordan spillets karakterer alle vil have unikke tandsĂŠt. En sjov detalje, der helt sikkert er med til at skabe lidt morsom PR omkring spillet. Og det skal vi selvfĂžlgelig heller ikke snydes for her pĂ„ rushers.dk.

Se videoen herunder:

Forside Fora Say cheeeeese!

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    ElSenator
    Rusher
    • E-peen: 579

    NĂ„r man snakker om atmĂŠsforiske fps spil, er det svĂŠrt at komme udenom GSC Game World’s S.T.A.L.K.E.R serie. FĂžrste spil, Shadow of Chernobyl, udkom h
    [LĂŠs hele nyheden her: Say cheeeeese!]

Viser 17 svar - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,627

    Ser sgu godt ud. Var ikke Super fan af det fĂžrste spil. Der var bare en del bugs i det der slog mig ud af, at spille spillet.

    #2
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #1, Jeps, det var ret slemt, specielt ved udgivelsen. Jeg kan huske at der var noget med at man kunne gÄ ind i en radiation zone og sÄ begyndte man at miste health. Og det skulle stoppe igen nÄr man gik ud. Det gjorde det bare ikke altid, og sÄ dÞde man. Jeg mener endda et af mine saves blev inficeret med buggen, sÄ jeg ikke kunne forstÊtte og mÄtte starte spillet forfra.
    OgsĂ„ noget med inventory items der forsvandt og blev skiftet ud med andre… OgsĂ„ ret irriterende, specielt nĂ„r man mistede quest items… :S

    MEN, jeg spillede det alligevel. For jeg var sĂ„ vild med stemningen. Og efter en masse patches blev det, trods alt, spilbart. Og jeg har ikke rigtig spillet et spil siden, der har nĂ„et det til sokkeholderne af lige prĂŠcis den type atmosfĂŠre. Metro har noget af det, men det var jo „bare‟ normale lineĂŠre fps spil.

    #3
    Deadmeat
    Rusher
    • E-peen: 362

    #2: Metro Exodus forsÞger sig dog i nogen grad med open world og free roaming omend omrÄderne er afgrÊnsede. Synes det fungerer ganske ok i kombination med de mere lineÊre baner/omrÄder.

    Fik aldrig prÞvet det fÞrste STALKER men synes det ser spÊndende ud. Er det noget der stadig er vÊrd at samle op pÄ og er fejlene rettet? Eller skal man bare vente pÄ nr 2 og forhÄbentlig fÄ en mindre fejlfri og mere nutidig oplevelse.

    #4
    Tbear-Dk
    Rusher
    • E-peen: 40

    Stalker er en af mine favorit spil serier sÄ glÊder mig meget til dette. Elsker den tykke stemning af Chernobyl og eksperimental teknologi, blandet med gamle slidte vÄben og mystik.

    #5
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #3, Hvis du ikke kender serien vil jeg sige vent, eller prĂžv Call of Pripyat. Man skal vĂŠre meget tĂ„lmodig med spillet, ogsĂ„ i dag, for at man fĂ„r en god oplevelse. Det er mest for fans. Mange fejl er rettet, men flere spilsystemer er lidt halvgjorte, og quest system og dialog er ret kedelig. Gunplay i starten er rĂ„ddent og det tager timevis fĂžr det bliver bedre. Og sĂ„ er nĂŠsten hele den interessante del af historien komprimeret i de sidste timer af spillet. Indtil da er det mest sĂ„dan noget med: „LĂžb herhen og snak med ham her, mĂ„ske ved han noget‟. Og sĂ„ snakker man med ham og han siger at man sĂ„ skal derhen og snakke med nogle andre og sĂ„ skal man ogsĂ„ lige tilbage til start og aflevere den dims der for at fĂ„ lidt mere information om hvem der mĂ„ske ved noget… Og sĂ„dan er det bare det meste af spillet. Indtil man kommer tĂŠttere pĂ„ center hvor det begynder at blive mere hĂ„ndgribeligt.

    Med det sagt, sĂ„ har det noget af den bedste exploration jeg kan huske jeg har prĂžvet. Og anomalies gĂžr spillet SÅ meget federe! Den der fornemmelse af at rende rundt pĂ„ mappet og gĂ„ ind i bygningerne og se hvad der er. Det er fedt. Og atmosfĂŠren holder stadig. SĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„h. Hvis du kan bĂŠre over med en masse irriterende ting, sĂ„ er det vĂŠrd at prĂžve. Det siger i hvert fald noget om spillet, nĂ„r jeg kan kritisere det sĂ„ meget, og stadig elske det. Man skal blot have det i baghovedet, at det er et meget tungt og trĂŠgt spil pĂ„ visse omrĂ„der.

    Jeg har planer om at spillet Exodus sÄ snart den nye next-gen patch kommer om et par mÄneder. Jeg har villet spillet det lÊnge. Og jeg tÊnker netop af det nok er ret S.T.A.L.K.E.R agtigt, med stÞrre zoner end de tidligere. Jeg har kÞbt det, sÄ det skal spilles.

    #6
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

    #3 ‚S.T.A.L.K.E.R.-Lost Alpha‛ er stadig min ULTIMATIVE S.T.A.L.K.E.R. SoC.(1) go to oplevelse.
    og sĂ„ er den endda gratis! Men! Husk lige pĂ„ at det stadig ER hardcore „slavic/Euro-jank‟ 😉

    https://www.moddb.com/mods/lost-alpha

    Og ja, det er da interessant med S.T.A.L.K.E.R. 2

    #7
    Jacques
    Rusher
    • E-peen: 554

    Fy for pokker, det bliver godt! Jeg har voldspillet alle de fĂžrste tre spil – ogsĂ„ med diverse mods. Fremragende gameplay og stemning og latterligt dĂ„rlig grafikmotor..! Den mest ustabile grafikmotor, jeg nogensinde har vĂŠret udsat for. Elder Scrolls og Fallout fremstĂ„r yderst stabile til sammenligning 😀

    #8
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

    #7 Job twaje Madtj! X-ray ÉR netop hvad; S.T.A.L.K.E.R.
    Og hvis det ER din/den mest ustabile grafikmotor nogensinde, SÅ ÂŻ\_(ツ)_/ÂŻ + ☠&☟!

    Mht. 2’er:
    Unreal-engine bekymrer mig! Og lige sÄ; hvis med id-sjov, Cry-sjov, unity-sjov, Frost-sjov!
    Nu-vel..vi har et par Ă„r+ til denne diskussion – hvis Jeg mĂ„ gĂŠtte… ;-D

    #9
    Deadmeat
    Rusher
    • E-peen: 362

    #3: tak for alt indsparket 🙂 jeg tĂŠnker at vente pĂ„ det nye sĂ„, for min gamertid er lidt begrĂŠnset for tiden. Metro Exodus er jeg endnu ikke fĂŠrdig med, men det har for mig vĂŠret en fed og stemningsfuld oplevelse frem til nu. De to forgĂŠngere er ogsĂ„ rigtigt gode corridor crawlers med ond stemning.

    #10
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

    #3: tak for alt indsparket 🙂 jeg tĂŠnker at vente pĂ„ det nye sĂ„, for min gamertid er lidt begrĂŠnset for tiden. Metro Exodus er jeg endnu ikke fĂŠrdig med, men det har for mig vĂŠret en fed og stemningsfuld oplevelse frem til nu. De to forgĂŠngere er ogsĂ„ rigtigt gode corridor crawlers med ond stemning.

    Dit EGET „indspark‟?

    I ‚Rushere‛ er sgu efterhĂ„nden bare for hurtige i „Metro‟ til mig fra det Ă„bne land(apokalyptisk, det end mĂ„ vĂŠre) 🙁

    #11
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #9, Enig, 2033 og Last Light kan noget og har noget af S.T.A.L.K.E.R charmen. Jeg har gennemspillet begge. Meeeeen, jeg bliver aldrig stor fan af de lineĂŠre shooters. Der skal noget exploration indover fĂžr det bliver rigtig godt.

    #12
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

    #11 ..og du/vi ved ogsĂ„, en del folk skred* fra GSC Game World – i tiden 2002-2007 – og skabte 4A Games.

    *Og det med GOD grund! ХДргДĐč har en Ferrari mm. ;-D

    #13
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #12, Ferrari!? Wut? Party on!!! 😀 Og jeps, som jeg nĂŠvner kort i nyheden, sĂ„ brĂžd nogle GSC folk ud og lavede 4A Games. Og Metro serien selvfĂžlgelig.

    #14
    celerun
    Rusher
    • E-peen: 19

    Det eneste jeg kan huske fra stalker serien var DanielBo’s entusiasme :p

    #15
    FunteX
    Rusher
    • E-peen: 287

    Har hele vejen igennem vaeret mega fan, og ser bestemt frem til stalker 2 . . . Men det er som om at meget af mystikken er gledet vaek fra omraadet omkring pripyat, og tjernobyl efter at de smed den nye afskaerming op, og ryddede op paa deres vehicle graveyard for nogle aar siden . . .

    #16
    ElSenator
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 579

    #15, NĂ„Ă„Ă„h, jo, men nu har der, sĂ„ vidt jeg ved, heller aldrig faktisk vĂŠre anomalies i Tjernobyl, sĂ„ mon ikke vi kan leve videre i STALKER myten. 😀

    ForÞvrigt vildt at fÞlge med i montering af den nye sarkofag. Vildt at det trÊkker streger i historien i sÄ lang tid. Og vil fortsÊtte med det i, hvad, tusindvis af Är? Radioaktiviteten under sarkofagen forsvinder jo ikke fÞr halveringstiden pÄ hele lortet har gjort det uskadeligt. Og det tager jo meget, meeeeeeeeeeget lang tid.

    #17
    FunteX
    Rusher
    • E-peen: 287

    #16 Sandt nok. 🙂 Og ja. det er sgu lidt vildt. Der har for i ovrigt ogsaa vaeret en del danskere paa projektet med arken hvis ikke i vidste det . . .

    Fin lille time lapse video til dem der skulle vaer interresserede . . .

Viser 17 svar - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...