NĂ„r man snakker om atmĂŠsforiske fps spil, er det svĂŠrt at komme udenom GSC Game World’s S.T.A.L.K.E.R serie. FĂžrste spil, Shadow of Chernobyl, udkom helt tilbage i 2008. Ved udgivelsen var det fyldt med game breaking bugs, og det var velkendt, at udviklingen havde vĂŠret prĂŠget af problemer. Det havde vĂŠret udsat flere gange og en alpha blev endda lĂŠkket pĂ„ nettet lang tid fĂžr spillets udgivelse. Desuden var flere features blevet skĂ„ret vĂŠk og en del af holdet brĂžd endda ud midt i udviklingen og stiftede i stedet 4A Games – udvikleren bag den kendte Metro serie.
Spillet haltede dog over mĂ„llinien i 2008. Ved udgivelsen var den store Ă„bne verden, „The Zone‟, blevet splittet op i flere mindre (men stadig store) maps. Disse var forbundet via transit punkter, der ofte var kontrolleret af spillets forskellige S.T.A.L.K.E.R faktioner. Og de lovede kĂžretĂžjer var helt vĂŠk. I stedet foregik alt til fods.
Men alt dette til trods, sĂ„ skinnede spillets atmosfĂŠre igennem. Meget af dette kunne tilskrives direkte til spillets X-Ray engine. Kun fĂ„ spil, hvis nogen, havde tidligere kunnet levere en sĂ„ hĂŠrget, dunkel og trykket stemning. Det kan noget, nĂ„r man hĂžrer mutant-hundende bjĂŠffe i det fjerne. NĂ„r man ser skyggerne fra ravne i luften glide henover det halvsvedne grĂŠs. NĂ„r man spotter et lys i det fjerne, sniger sig tĂŠttere pĂ„ og mĂžder 3-4 andre S.T.A.L.K.E.R’s der sidder omkring et bĂ„l. Nogle smĂ„sludrer lidt sammen, mens en anden spiller lidt guitar. Eller nĂ„r man bevĂŠger sig ind eller ned i de hĂŠrgede bygninger og underjordiske bunkers, der gemmer pĂ„ langt mere end bare beton og udslidt inventar.
Spillet solgte forholdsvis godt, men serien levede aldrig helt op til potentialet, ikke mindst pÄ grund af de mange bugs. Det blev dog senere fikset i efterfÞlgerne Clear Sky og Call of Pripyat. SidstnÊvnte var nok det mest problemfri af spillene, men manglede desvÊrre lidt af magien fra Shadow of Chernobyl.
Det til trods fik det pĂŠne anmeldelser – roserne faldt specielt pĂ„ spillets metertykke atmosfĂŠre. Det var dog ikke nok til at holde skruen i vandet. En 2’er blev annonceret i 2010, men allerede i 2011 gik rygterne om at projektet var lagt pĂ„ is – dette blev gjort officielt i 2012. Herefter lukkede GSC Game World, og S.T.A.L.K.E.R 2 sĂ„ ud til at vĂŠre dĂždfĂždt, til stor frustration for seriens fans.
Siden er der ikke sket meget hÄndgribeligt. Serien er forsÞgt genoplivet gennen den spirituelle efterfÞlger Survarium, uden den store succes. Men i 2018 skete der noget. GSC Game World var blevet re-etableret nogle Är forinden, og d. 15. maj 2018 blev S.T.A.L.K.E.R 2 re-annonceret. X-Ray motoren var skiftet ud med Unreal Engine (hvilket nok er meget godt, motorens alder taget i betragtning), og et forsigtigt 2021 release vindue blev luftet.
Siden er der kommet en enkelt trailer, noget musik og nogle koncept billeder. Derudover har vi ikke hĂžrt meget.
Men nu sker der noget. GSC Game World har netop smidt deres fĂžrste developer vlog pĂ„ Youtube. Og her kan man se mere om spillets… tĂŠnder? Ja, sĂ„ er vi ligesom i gang. Videoen viser, udover nogle yderst imponerende 3D modeller, hvordan spillets karakterer alle vil have unikke tandsĂŠt. En sjov detalje, der helt sikkert er med til at skabe lidt morsom PR omkring spillet. Og det skal vi selvfĂžlgelig heller ikke snydes for her pĂ„ rushers.dk.
Se videoen herunder:
Forside › Fora › Say cheeeeese!
NĂ„r man snakker om atmĂŠsforiske fps spil, er det svĂŠrt at komme udenom GSC Game World’s S.T.A.L.K.E.R serie. FĂžrste spil, Shadow of Chernobyl, udkom h
[LĂŠs hele nyheden her: Say cheeeeese!]