Say cheeeeese!

Når man snakker om atmæsforiske fps spil, er det svært at komme udenom GSC Game World’s S.T.A.L.K.E.R serie. Første spil, Shadow of Chernobyl, udkom helt tilbage i 2008. Ved udgivelsen var det fyldt med game breaking bugs, og det var velkendt, at udviklingen havde været præget af problemer. Det havde været udsat flere gange og en alpha blev endda lækket på nettet lang tid før spillets udgivelse. Desuden var flere features blevet skåret væk og en del af holdet brød endda ud midt i udviklingen og stiftede i stedet 4A Games – udvikleren bag den kendte Metro serie.

Spillet haltede dog over mållinien i 2008. Ved udgivelsen var den store åbne verden, “The Zone”, blevet splittet op i flere mindre (men stadig store) maps. Disse var forbundet via transit punkter, der ofte var kontrolleret af spillets forskellige S.T.A.L.K.E.R faktioner. Og de lovede køretøjer var helt væk. I stedet foregik alt til fods.

Men alt dette til trods, så skinnede spillets atmosfære igennem. Meget af dette kunne tilskrives direkte til spillets X-Ray engine. Kun få spil, hvis nogen, havde tidligere kunnet levere en så hærget, dunkel og trykket stemning. Det kan noget, når man hører mutant-hundende bjæffe i det fjerne. Når man ser skyggerne fra ravne i luften glide henover det halvsvedne græs. Når man spotter et lys i det fjerne, sniger sig tættere på og møder 3-4 andre S.T.A.L.K.E.R’s der sidder omkring et bål. Nogle småsludrer lidt sammen, mens en anden spiller lidt guitar. Eller når man bevæger sig ind eller ned i de hærgede bygninger og underjordiske bunkers, der gemmer på langt mere end bare beton og udslidt inventar.

Spillet solgte forholdsvis godt, men serien levede aldrig helt op til potentialet, ikke mindst på grund af de mange bugs. Det blev dog senere fikset i efterfølgerne Clear Sky og Call of Pripyat. Sidstnævnte var nok det mest problemfri af spillene, men manglede desværre lidt af magien fra Shadow of Chernobyl.

Det til trods fik det pæne anmeldelser – roserne faldt specielt på spillets metertykke atmosfære. Det var dog ikke nok til at holde skruen i vandet. En 2’er blev annonceret i 2010, men allerede i 2011 gik rygterne om at projektet var lagt på is – dette blev gjort officielt i 2012. Herefter lukkede GSC Game World, og S.T.A.L.K.E.R 2 så ud til at være dødfødt, til stor frustration for seriens fans.

Siden er der ikke sket meget håndgribeligt. Serien er forsøgt genoplivet gennen den spirituelle efterfølger Survarium, uden den store succes. Men i 2018 skete der noget. GSC Game World var blevet re-etableret nogle år forinden, og d. 15. maj 2018 blev S.T.A.L.K.E.R 2 re-annonceret. X-Ray motoren var skiftet ud med Unreal Engine (hvilket nok er meget godt, motorens alder taget i betragtning), og et forsigtigt 2021 release vindue blev luftet.

Siden er der kommet en enkelt trailer, noget musik og nogle koncept billeder. Derudover har vi ikke hørt meget.

Men nu sker der noget. GSC Game World har netop smidt deres første developer vlog på Youtube. Og her kan man se mere om spillets… tænder? Ja, så er vi ligesom i gang. Videoen viser, udover nogle yderst imponerende 3D modeller, hvordan spillets karakterer alle vil have unikke tandsæt. En sjov detalje, der helt sikkert er med til at skabe lidt morsom PR omkring spillet. Og det skal vi selvfølgelig heller ikke snydes for her på rushers.dk.

Se videoen herunder:

Forside Fora Say cheeeeese!

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    ElSenator
    Rusher
    Offline

    Når man snakker om atmæsforiske fps spil, er det svært at komme udenom GSC Game World’s S.T.A.L.K.E.R serie. Første spil, Shadow of Chernobyl, udkom h
    [Læs hele nyheden her: Say cheeeeese!]

Viser 17 svar - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    NightBreaker
    Moderator
    • 1434 Indlæg
    Offline

    Ser sgu godt ud. Var ikke Super fan af det første spil. Der var bare en del bugs i det der slog mig ud af, at spille spillet.

    #2
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #1, Jeps, det var ret slemt, specielt ved udgivelsen. Jeg kan huske at der var noget med at man kunne gå ind i en radiation zone og så begyndte man at miste health. Og det skulle stoppe igen når man gik ud. Det gjorde det bare ikke altid, og så døde man. Jeg mener endda et af mine saves blev inficeret med buggen, så jeg ikke kunne forstætte og måtte starte spillet forfra.
    Også noget med inventory items der forsvandt og blev skiftet ud med andre… Også ret irriterende, specielt når man mistede quest items… :S

    MEN, jeg spillede det alligevel. For jeg var så vild med stemningen. Og efter en masse patches blev det, trods alt, spilbart. Og jeg har ikke rigtig spillet et spil siden, der har nået det til sokkeholderne af lige præcis den type atmosfære. Metro har noget af det, men det var jo “bare” normale lineære fps spil.

    #3
    Deadmeat
    Rusher
    • 362 Indlæg
    Offline

    #2: Metro Exodus forsøger sig dog i nogen grad med open world og free roaming omend områderne er afgrænsede. Synes det fungerer ganske ok i kombination med de mere lineære baner/områder.

    Fik aldrig prøvet det første STALKER men synes det ser spændende ud. Er det noget der stadig er værd at samle op på og er fejlene rettet? Eller skal man bare vente på nr 2 og forhåbentlig få en mindre fejlfri og mere nutidig oplevelse.

    #4
    Tbear-Dk
    Rusher
    • 40 Indlæg
    Offline

    Stalker er en af mine favorit spil serier så glæder mig meget til dette. Elsker den tykke stemning af Chernobyl og eksperimental teknologi, blandet med gamle slidte våben og mystik.

    #5
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #3, Hvis du ikke kender serien vil jeg sige vent, eller prøv Call of Pripyat. Man skal være meget tålmodig med spillet, også i dag, for at man får en god oplevelse. Det er mest for fans. Mange fejl er rettet, men flere spilsystemer er lidt halvgjorte, og quest system og dialog er ret kedelig. Gunplay i starten er råddent og det tager timevis før det bliver bedre. Og så er næsten hele den interessante del af historien komprimeret i de sidste timer af spillet. Indtil da er det mest sådan noget med: “Løb herhen og snak med ham her, måske ved han noget”. Og så snakker man med ham og han siger at man så skal derhen og snakke med nogle andre og så skal man også lige tilbage til start og aflevere den dims der for at få lidt mere information om hvem der måske ved noget… Og sådan er det bare det meste af spillet. Indtil man kommer tættere på center hvor det begynder at blive mere håndgribeligt.

    Med det sagt, så har det noget af den bedste exploration jeg kan huske jeg har prøvet. Og anomalies gør spillet SÅ meget federe! Den der fornemmelse af at rende rundt på mappet og gå ind i bygningerne og se hvad der er. Det er fedt. Og atmosfæren holder stadig. Såååååh. Hvis du kan bære over med en masse irriterende ting, så er det værd at prøve. Det siger i hvert fald noget om spillet, når jeg kan kritisere det så meget, og stadig elske det. Man skal blot have det i baghovedet, at det er et meget tungt og trægt spil på visse områder.

    Jeg har planer om at spillet Exodus så snart den nye next-gen patch kommer om et par måneder. Jeg har villet spillet det længe. Og jeg tænker netop af det nok er ret S.T.A.L.K.E.R agtigt, med større zoner end de tidligere. Jeg har købt det, så det skal spilles.

    #6
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #3 ‘S.T.A.L.K.E.R.-Lost Alpha’ er stadig min ULTIMATIVE S.T.A.L.K.E.R. SoC.(1) go to oplevelse.
    og så er den endda gratis! Men! Husk lige på at det stadig ER hardcore “slavic/Euro-jank”

    https://www.moddb.com/mods/lost-alpha

    Og ja, det er da interessant med S.T.A.L.K.E.R. 2

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #7
    Jacques
    Rusher
    • 554 Indlæg
    Offline

    Fy for pokker, det bliver godt! Jeg har voldspillet alle de første tre spil – også med diverse mods. Fremragende gameplay og stemning og latterligt dårlig grafikmotor..! Den mest ustabile grafikmotor, jeg nogensinde har været udsat for. Elder Scrolls og Fallout fremstår yderst stabile til sammenligning

    Bye with a warmly hugs

    #8
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #7 Job twaje Madtj! X-ray ÉR netop hvad; S.T.A.L.K.E.R.
    Og hvis det ER din/den mest ustabile grafikmotor nogensinde, SÅ ¯\_(ツ)_/¯ + ☠️&☮!

    Mht. 2’er:
    Unreal-engine bekymrer mig! Og lige så; hvis med id-sjov, Cry-sjov, unity-sjov, Frost-sjov!
    Nu-vel..vi har et par år+ til denne diskussion – hvis Jeg må gætte… ;-D

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #9
    Deadmeat
    Rusher
    • 362 Indlæg
    Offline

    #3: tak for alt indsparket jeg tænker at vente på det nye så, for min gamertid er lidt begrænset for tiden. Metro Exodus er jeg endnu ikke færdig med, men det har for mig været en fed og stemningsfuld oplevelse frem til nu. De to forgængere er også rigtigt gode corridor crawlers med ond stemning.

    #10
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #3: tak for alt indsparket jeg tænker at vente på det nye så, for min gamertid er lidt begrænset for tiden. Metro Exodus er jeg endnu ikke færdig med, men det har for mig været en fed og stemningsfuld oplevelse frem til nu. De to forgængere er også rigtigt gode corridor crawlers med ond stemning.

    Dit EGET “indspark”?

    I ‘Rushere’ er sgu efterhånden bare for hurtige i “Metro” til mig fra det åbne land(apokalyptisk, det end må være)

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #11
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #9, Enig, 2033 og Last Light kan noget og har noget af S.T.A.L.K.E.R charmen. Jeg har gennemspillet begge. Meeeeen, jeg bliver aldrig stor fan af de lineære shooters. Der skal noget exploration indover før det bliver rigtig godt.

    #12
    StultusX2
    Rusher
    • 2003 Indlæg
    Offline

    #11 ..og du/vi ved også, en del folk skred* fra GSC Game World – i tiden 2002-2007 – og skabte 4A Games.

    *Og det med GOD grund! Сергей har en Ferrari mm. ;-D

    My TIE! My nimble coffin! Og det ér KUNS med Collector's CD-ROM 1995!
    En snarligt uddøende single Player med Logitech Wingman Extreme Digital 3D - der “skal tage sine piller og sætte sig ned bag i bussen”...

    #13
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #12, Ferrari!? Wut? Party on!!! Og jeps, som jeg nævner kort i nyheden, så brød nogle GSC folk ud og lavede 4A Games. Og Metro serien selvfølgelig.

    #14
    celerun
    Rusher
    • 10 Indlæg
    Offline

    Det eneste jeg kan huske fra stalker serien var DanielBo’s entusiasme :p

    #15
    FunteX
    Rusher
    • 249 Indlæg
    Offline

    Har hele vejen igennem vaeret mega fan, og ser bestemt frem til stalker 2 . . . Men det er som om at meget af mystikken er gledet vaek fra omraadet omkring pripyat, og tjernobyl efter at de smed den nye afskaerming op, og ryddede op paa deres vehicle graveyard for nogle aar siden . . .

    #16
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #15, Nåååh, jo, men nu har der, så vidt jeg ved, heller aldrig faktisk være anomalies i Tjernobyl, så mon ikke vi kan leve videre i STALKER myten.

    Forøvrigt vildt at følge med i montering af den nye sarkofag. Vildt at det trækker streger i historien i så lang tid. Og vil fortsætte med det i, hvad, tusindvis af år? Radioaktiviteten under sarkofagen forsvinder jo ikke før halveringstiden på hele lortet har gjort det uskadeligt. Og det tager jo meget, meeeeeeeeeeget lang tid.

    #17
    FunteX
    Rusher
    • 249 Indlæg
    Offline

    #16 Sandt nok. Og ja. det er sgu lidt vildt. Der har for i ovrigt ogsaa vaeret en del danskere paa projektet med arken hvis ikke i vidste det . . .

    Fin lille time lapse video til dem der skulle vaer interresserede . . .

Viser 17 svar - 1 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...