Same procedure as every year

Kan I huske Spore? Det var SimCity-godfather Will Wrights ultra-ambitiøse forsøg på at simulere biologisk evolution fra den første spæde encellede organisme frem til moderne civilization og endda videre ud i rummet med en skovlfuld terraforming af andre planeter.
Spillet var et af de allerførste, eller i hvert fald et af de mest højtprofilerede, der gjorde kraftigt brug af procedurisk genererede assets.
Det led desværre meget af at prøve alt for meget på én gang. Det gjorde det til en noget rodet og, ret ofte, kedelig affære. Det ændrer dog ikke på, at teknologien bag spillet var imponerende, specielt for sin tid.

Siden er procedurisk genereret indhold blevet en fast del af mange spil. Graden eller brugen varierer meget. No Man’s Sky er nok det bedste eksempel på et spil, der tager det helt til kanten og nærmest generer 100% af indholdet ud fra bagvedliggende algoritmer.

Andre spil bruger det mere sparsomt og bibeholder dermed lidt mere “human touch”. Diablo II er et godt eksempel på dette, hvor alle baner var procedurisk genereret, men hvor classes, quests og skills var faste.

Nå, men det bringer os videre til et kommende spil kaldet “The Eternal Cylinder”. Det kan sammenlignes med Spore på den måde, at man starter med et basis-dyr kaldet en Trebhum. En oplæser (eller narrator, if you prefer) fungerer som tutorial og guide. Dermed føles spillet lidt som en David Attenborough dokumentar, hvilket leder tankerne hen mod det fantastiske The Stanley Parable.

Med sin Trebhum skal man udforske en skræmmende procedurisk genereret verden, hvor man er på konstant flugt fra en gigantisk cylinder, der ruller henover landjorden og smadrer alt på sin vej. Og det er din opgave at stoppe den. Og det viser sig hurtigt, at en Trebhum er en ret fantastisk skabning. Den kan nemlig mutere real-time og bliver, bogstaveligt talt, hvad den spiser. Dermed kan man erhverve sig nye skills, der kan hjælpe i kampen mod andre dyr og, endnu vigtigere, den konstant truende cylinder.

Hvad der derudover kommer til at foregå fremgår ikke, men interessant ser det ud.

Spillet kommer både til konsollerne og PC. Desværre, men efterhånden forventeligt, er det dog eksklusivt til den dersens Fortnite Game Store, eller hvad den nu hedder. Men så kan de beta-teste det, indtil det lander på en voksen platform senere.

Forside Fora Same procedure as every year

Currently, there are 0 users and 0 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    ElSenator
    Rusher
    Offline

    Kan i huske Spore? Det var Simcity godfather Will Wright’s ultra-ambitiøse forsøg på at simulere biologisk evolution fra den første spæde en-cellede o
    [Læs hele nyheden her: Same procedure as every year]

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Molkar
    Rusher
    • 115 Indlæg
    Offline

    De der wonky bevægelser fra et hjemmestrikket væsen giver klare Spore flashbacks Det ligner helt sikkert et remake af Spores andet niveau (Creature stage), dog med langt flere gameplay elementer og en reel storyline. Det ser interessant ud. Spore led helt sikkert under at det skulle deles op i de 5 segmenter, som alle var svært underudviklede.

    #2
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #1, Lige præcis. Der var ligesom andre spil i hver genre af Spore’s sub-spil, som alle gjorde det 100 gange bedre end Spore. Så det føltes lidt som en bunke middelmådige spil crammed ind i ét spil. Deres creature editor var dog rimelig fantastisk.

    #3
    Molkar
    Rusher
    • 115 Indlæg
    Offline

    #2 Ja det virker som om de har lagt 90% af deres arbejdstimer i editoren og paradoksalt nok er en stor del af ens væsen-design spildt når man når op i de senere segmenter og ser det hele fra fugleperspektiv… Cellestadiet må også være en af de kedeligste åbninger i et spil nogensinde – en slatten omgang Pacman må da have skræmt nogle af deres spillere væk

Viser 3 svar - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...