Voxelbaserede spilmotorer har været kendt siden 80’erne. Og i start-90’erne var man en kort overgang i tvivl om, hvorvidt det bedst gav mening at basere 3D-acceleratorer på voxels eller polygoner. Branchen rettede dog forholdsvis hurtigt ind og pegede på polygoner, hvilket resulterede i, at voxelbaserede spil var nødsaget til at udregne alt direkte på CPU’en.
Men spillene fandtes. Flere vil nikke genkendende til spilnavne som Delta Force og Outcast. Begge spil er fra 90’erne og brugte voxels til rendering af terræn. Dog er der lidt polemik omkring, hvad man skal kalde voxels, og teknologien fra Outcast bliver i dag i stedet omtalt som en “raycasting engine”. Dengang kaldte de den dog “Voxel engine”.
Begge spil nød stor opmærksomhed i medierne grundet spillene selv, naturligvis, men også grundet den bagvedliggende teknologi. Som sagt var det fra en tid, hvor intet endnu var hamret ind i runestenen, så forskellige teknologier blev prøvet af.
Siden da er der rendt meget vand i søen. Og voxels nyder i dag større succes end nogensinde før. En af de primære årsager er, at mængden af regnekraft i vores PC’ere nu er så høj, at voxels er et reelt værktøj man kan bruge til at designe hele spil omkring. Samtidig kan mange af beregningerne nu udføres direkte på GPU’en via deres compute units. Og det muliggør nogle ganske sjove game mechanics.
Et af de nyeste skud på stammen er spillet Meor. Det pryder sig af, at udregning af næsten hele spilverdenen er udført direkte på grafikkortet. Noget man kun kunne drømme om for bare 15 år siden. Inspirationen fra Minecraft, et andet voxelbaseret spil, er tydelig. Og der er mange flere eksempler. Et andet nyere spil er spillet Teardown, der også gør kraftigt brug af voxels.
Noget helt andet er spil-effekter. Voxels bliver i dag brugt blandt andet til simulering af røg og god-rays i ganske “normale” polygon-baserede spil. Det er som regel et af de håndtag, man skruer på i grafikmenuerne. Jo højere kvalitet, jo højere opløsning af voxel-matrix bruges der, når effekten traces fra lyskilderne.
Link til Meor hos Steam:
https://store.steampowered.com/app/1319310/Meor/
Link til Teardown hos Steam:
https://store.steampowered.com/app/1167630/Teardown/
Mere generelt om voxels:
https://en.wikipedia.org/wiki/Voxel
Forside › Fora › Hvad med lidt voxels i kaffen?
Voxelbaserede spilmotorer har været kendt siden 80’erne. Og i start 90’erne var man en kort overgang i tvivl om hvorvidt det bedst gav mening at baser
[Læs hele nyheden her: Hvad med lidt voxels i kaffen?]