Forside Fora Nyheder Er du klar til mere Ringenes Herre? Svar til: Er du klar til mere Ringenes Herre?

#20
Emilsa
Rusher
  • 1120 Indlæg
Offline

#18 – Hvis det kan være dig en trøst, så er snehvide en variant af et folkeeventyrs narrativ der findes i tonsvis af varianter fra spanien til indien og fra norden til middelhavet. Hendes snehvide hud er ikke en del af historien i alle variationer, kan du være helt sikker på.

At hun er snehvid relaterer i øvrigt ikke til at hun nødvendigvis er hvad vi moderne mennesker forstår ved hvid som sådan noget race halløj, men et fortælleteknisk greb til at sætte en tyk fed streg under at hun er en overklasse ho, der udueligt slænger sig på chaiselongen og aldrig har begået noget der tilnærmelsesvis ligner en hæderlig dags arbejde… Os almindelige mennesker var dengang ret solbrændte fordi vi dengang gik til den med masser af arbejde udenfor i det fri.

Den måde at gøre opmærksom på at en kvinde er overklasse/har stil/er doven finder du i øvrigt også nede i Afrikas land syd for Sahara.

Så no worries

Men nu vil jeg også rante

Hvad burde pisse dig af er at dværgene, mægtige paranormale mytiske væsner, med et strejf af eksistentiel horror og levende død – bliver reduceret til nogle små hyggelige handikappede mennesker.

Det samme problem har jeg med Elvere i øvrigt, fra Tolkien og frem efter*… Folketroens Elvere er noget helt andet og mere foruroligende og otherworldly… Den eneste fantasy serie der tager elvere seriøst er Pratchett’s Discworld. Derfor er Discworld det bedste fantasy!!!1one


*Tolkien fanger lidt af magien i hobitten, men derefter er de mest bare mennesker der ikke dør af alderdom og er forholdsvi gode til hokuspokus, men jeg tilgir ham for de elvere der bliver tilbage efter de andre fiser ud af Midgård forvitrer over tid og bliver til ånder i landskabet.

I funkekasset diser funkestyveren med sin dangenak på olmsk saster, for at fakke a kultes - alt mens han byser sin roï oc knup.