Forside Fora Køb og salg S: Bil oplader 11kw, 16a, 3 faset Svar til: S: Bil oplader 11kw, 16a, 3 faset

#12
MiNo
Rusher
  • 686 Indlæg
Offline

#11 Tak.

Problemet med generelle betragtninger er at man misser pointen. Alt og alle kan misbruges, så hvis vi starter med at få det ad vejen og sige det også gælder PHEV så kan vi komme frem til fakta i min situation, og måske stoppe med at tror at det er noget særligt for lige prævis PHEV. Corona hjælp er blevet misbrugt i stor stil, så skulle vi ikke have hjulpet virksomheder i nød? Nej, det nytter ikke at tænke således. Desuden er der tvivl om de tal der ligger bag debatten omkring PHEV.

Anyways, jeg fastholder at PHEV er absolut ideelt for mig i øjeblikket.

Jeg har haft den i 12 måneder nu, og den melder om et “benzinforbrug” på under 1 liter pr 100 km. Da jeg tankede til nytår, var det første gang siden sommerferien. Jeg har ca 50 KM i alt om dagen, og al daglig kørsel er dermed på el. Da jeg kan lade på jobbet også, så fungere det også om vinteren med reduceret rækkevide og til indkøb m.m. på vejen.

Det havde en elbil naturligvis også klaret, men problemet opstår så på de længere ture.

Jeg har noget familie i norge som er små 650km væk. Dem besøger jeg typisk over en 3-dages weekend. Jeg synes ikke infrastrukturen er til 3-4 gang fuld opladning på kun 3 dage. Risikoen for langvarig kø oven i selve ladetiden gør at sådan en tur ikke kan garanteres at fungere – og dermed er formålet med bilen ikke opnået.

Oven i det har vi en del familie i jylland (vi er i KBH) og her er det også halvlange ture, som typisk sker i travle perioder (weekender, helligdage) hvor der er maksimal pres på ladestandere omkring de store motorveje. Ingen i familen har selv ladestandere hjemme.

De sidste par år har vi brugt bilen meget mht sommerferier i tyskland og igen er det på max-belastnings tidspunkter hvor det bare et ekstra generende at stå i et fremmed land uden at få strøm.

Endeligt lejer vi typisk et sommerhus lidt ude for Ebeltoft. Der kan ikke lades ved huset. I sommers tjekkede jeg for sjov tilgængeligheden af frie ladestandere – som for det første var 12 km væk inde i selve Ebeltoft og for det andet ikke blev set være ledig en eneste gang i den uge vi var der. Min clever app viste vist også kun 3 standere i alt.

Historier om rene el-bils ejere der går tilbage til Benzin/Diesel er begyndt at dukke op. Det var nok bedre for 1-2 år siden, da der var så få biler at de få ladestandere faktisk ofte var frie – men NU går det nemt galt. Ja hverdagen er intet problem – men weekend, helligdag, ferier og bare helt spontane ture bliver nemt problematiske.

TL:DR en ren el-bil fungere endnu ikke for os, men vi kører næsten kun på EL i vore PHEV når året er gjort op.

Det er i øvrigt mega fedt at køre på el, så jeg glæder mig til at kunne skifte til en ren EL bil inden længe. Større batterier og hurtigere opladninger kommer jo hele tiden, men i mellemtiden er PHEV helt genialt for mig, og sikkert også rigtigt mange andre.