Forside Fora Penge og Ăžkonomi To Elbil eller not?

Currently, there are 0 users and 2 guests visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Mart33N
    Rusher
    • E-peen: 358

    Hej.

    2 benzinbiler.

    5.100 i afdrag pr. mÄned + 850 pr. mÄned til afgift + 5.200 i brÊndstof pr. mÄned + 1.500 i forsikring pr. mÄned = Nas!

    Service og rep ikke inkluderet.

    Jer der har elbil, vil i ikke dele hvilken i har, hvad det koster jer i afdrag og hvad strĂžmmen lĂžber op i? som jeg lige ser det har jeg sgu nĂŠsten rĂ„d til at have to teslaer…

Viser 26 svar - 301 til 326 (af 326 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #301
    Canis_lupus
    Rusher
    • E-peen: 999

    >>Og det her er ikke kun Tesla-rettet, men jeg forstÄr ikke, at alting skal flyttes ind pÄ en skÊrm. En fysisk knap er ofte meget nemmere, hurtigere og sikrere at bruge.<<

    Det giver god mening.
    Se Apples Keynote med Steve Jobs den fĂžrste hvor han prĂŠsenterer den fĂžrste iPhone.
    Han siger noget ala hvorfor det er dumt med fysiske knapper fordi …
    “What happens 6 months from now when you think of another great idea for your phone?
    You cant just stick another button on top of it, the product has already been shipped”.

    Hvilket igen er sÄ fedt, og gÞr det muligt for tesla at smide nye funktioner hele tiden,
    fordi det styres netop af skĂŠrmen.

    Tyske biler har bare ALT alt for mange knapper, her har du et skrĂŠk eksempel fra en Porshe.

    photo210

    Selv en Porshe Taycan har for mange knapper efter min mening, det er stressende at se pÄ iforhold til en Tesla.

    Men ud over det kan du i en tesla styre meget af det med stemme styringen..
    “gĂžr det varmere” skruer op for airconen, “gĂžr det koldere”, “spil Metallica” “KĂžr til hovedbanegĂ„rden” (popper op pĂ„ navigationen) osv. Det fungerer ganske fint.

    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af Canis_lupus.
    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af Canis_lupus.
    #302
    Steadi
    Rusher
    • E-peen: 329

    #301 – Steve Jobs overbeviser mig ikke om, at det giver mening at flytte vindues-knappen ind pĂ„ en skĂŠrm.

    Det er mere det ekstreme look, hvor der er totalt ryddet for knapper, som jeg ikke er fan af. Funktioner pÄ skÊrmen kan give fin mening, men bare ikke alle, imo.

    Porschen pÄ dit billede har mÄske lige lovligt mange knapper, ja. Til gengÊld kan de vel betjenes under kÞrslen uden, at fÞreren behÞver se ned.

    #303
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,867

    Steve Jobs kan rende mig. Der er ikke noget vĂŠrre end at alle fysiske knapper fjernes.

    Det er en smagsssg, men jeg synes alle Teslaer har skrĂŠkkeligt interiĂžr. Det er kedeligt og billigt at se pĂ„ – og den der “det skal vĂŠre minimalistisk” hjĂŠlper ikke noget i min bog.

    #304
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,080

    .

    #305
    MiNo
    Rusher
    • E-peen: 819

    De knapper jeg savner mest efter 1 Är med min Octavia IV er temperaturregulering og sÊdevarme.

    De er ganske vist ‘always on’ i bunden af touch skĂŠrmen men det tager lige noget tid inden ‘infotainment’ er helt klar ved afgang sĂ„ enten skal jeg vente, eller ogsĂ„ skal jeg lave justeringer efter afgang. Ingen af delene er optimale.

    Desuden var det meget hurtigere med den gamle drejeknap med smĂ„ ‘hak’ pr halve grad, den kunne jeg indstille uden at kikke. Nu skal jeg ramme et lille + eller – symbol en gang pr halve grad pĂ„ en skĂŠrm uden taktil feedback. Det er ret svĂŠrt under kĂžrsel at ramme korrekt 8 gange uden at kikke ….

    SÊdevarmen er mindre irriterende, den gamle knap var bare sÄ meget nemmere at bruge.

    Betjening af en skĂŠrm under kĂžrslen fungere ikke. Der skal kikkes for meget, for at ramme rigtigt.

    #306
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,867

    #304 Kommer det fra manden med et kvindesyn som en fra middelalderen ?

    #307
    Canis_lupus
    Rusher
    • E-peen: 999

    “Steve Jobs kan rende mig. Der er ikke noget vĂŠrre end at alle fysiske knapper fjernes.”

    AltsÄ sidst jeg checkede i en telebutik, sÄ havde 97% af alle telefonerne pÄ display i en telenor butik, Ingen knapper pÄ skÊrmen. Fordi det er dinosaur agtigt, og fordi Jobs havde ret.
    Med mindre du er blind i dag, giver knapper pÄ en telefon ikke menning, men man skal trods alt have en til at tÊnde den, og sÊtte den pÄ lydlÞs eksempelvis.

    Mht biler, hvis du er glad for knapper kan du altid kþbe en tysk benzil bil 🙂
    De er altid tossede med knapper.

    • Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af Canis_lupus.
    #308
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,867

    #307 Nej, nej. Jeg savner dem skam ikke pĂ„ min mobil – jeg mente ift biler 🙂

    Porschen er et studie i dĂ„rligt design. Der er da heldigvis mulighed for en gylden middelvej 🙂

    De skulle ta og lave konfigurererbare knapper. SĂ„ kunne man selv vĂŠlge hvad hvad man ville have som fysiske.

    #309
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,867

    Appropos. This is why we can’t have nice things:
    https://www.engadget.com/tesla-driver-california-crash-first-to-face-felony-charges-autopilot-073720822.html

    SĂ„ lĂŠnge der er tumper der ikke forstĂ„r begrĂŠnsningerne, sĂ„ gĂ„r det ikke hurtigere med at fĂ„ det rullet ud. 🙁

    Edit: Jeg kritiserer ikke Tesla men fĂžreren

    #310
    Canis_lupus
    Rusher
    • E-peen: 999

    “De skulle ta og lave konfigurererbare knapper. SĂ„ kunne man selv vĂŠlge hvad hvad man ville have som fysiske.”

    Ja se det kunne vére ret porno.. men noget siger mig det er et helvede at kode 😀

    #311
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,867

    #310 Det er ikke at kode det, der er et problem.
    Det er supporten der er problemet: Hvis man Äbner for, at folk kan konfigurerer sÄdan noget, sÄ Äbner man ogsÄ for en ladeport at support.
    “Hvorfor tĂŠnder sĂŠdevarmen ikke nĂ„r jeg klikker pĂ„ knappen…”
    “Jo, det er fordi, at du har konfigureret den til at starte YouTube…”

    SĂ„ det er en rigtig god grund til, at firmaer ikke implementerer noget sĂ„ simpelt – det gĂŠlder ikke kun biler men ogsĂ„ alt muligt andet. De er nĂžd til at forholde sig til laveste fĂŠllesnĂŠvner – og det er ikke IT kyndige folk 🙂

    #312
    Djernis
    Rusher
    • E-peen: 71

    #299 SĂ„ vidt jeg har kunnet finde frem til sĂ„ skal der stadig drejes helt rundt pĂ„ Teslas nye rat som der skal pĂ„ et almindeligt nĂ„r der skal foretages “skarpe” sving som fx. i smĂ„ rundkĂžrsler (Efter at have ledt pĂ„ youtube)

    #313
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,080

    #312 Det er korrekt, Elon har sagt at lÞsningen (progressive steering) desvÊrre fÞrst kommer om et par Är.

    #314
    Anonym
    • E-peen: 116

    Havde glĂŠdet mig til at skulle hente min Polestar 2 i Svendborg idag og sĂ„ ringer forhandleren og siger han har kigget forkert i sin kalender. Kan sĂ„ fĂžrst hente den pĂ„ mandag. Folk er blevet myrdet for mindre 🙁

    Det bliver en lang weekend!

    #315
    Deadlights
    Rusher
    • E-peen: 1,492

    Fra dokumentarfilmen Star Wars ved vi jo at med mere teknologi fĂžlger flere knapper og ikke fĂŠrre.

    #316
    knekker
    Rusher
    • E-peen: 1,080

    Darthvader’s bryst knapper er tidslĂžse!

    #317
    Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,867

    #314 Arghhh! Frustrerende.

    Da jeg skulle hente min fÞrste GLC (efter 9 mÄneders leveringstid)
    var mit fly forsinket, sĂ„ forhandleren nĂ„ede at lukke inden jeg kunne hente den – nĂžj jeg bandede flyselskabet langt vĂŠk, for at skulle vente 3 dage mere.

    Det endte dog lykkeligt, da forhandleren holdte biksen Äben for mig, sÄ jeg kunne fÄ den alligevel ?

    #318
    Noize
    Rusher
    • E-peen: 177

    #314

    Fed bil, dumt navn, tilykke med den kan godt forstÄ du glÊder dig.

    #319
    Johbe
    Rusher
    • E-peen: 131

    SĂ„ faldt jeg sgu til patten.

    Havde egentlig bestilt en BMW iX3, med forventet levering i juni/juli mÄned. Afbestilte den og pÄtÊnker at bestille en Tesla Model Y LR samt en Tesla Model 3 LR i stedet for.

    MÄ erkende at effektiviteten Tesla leverer ikke kan ignoreres. Er VILD med BMW, men iX3 er simpelthen ikke god nok nÄr det kommer til den elektriske drivline, og virker for gammeldags af en elbil at vÊre. Det er, desvÊrre, for tydeligt at det blot er en fossil bil der har fÄet en elektrisk drivline i stedet.

    Har mange fede kvaliteter, men det er nu en gang den elektriske drivline der er det vigtigste nÄr man kÞber sig en elbil, og der er Tesla simpelthen bare for hardcore.

    Tog en tur til Odense med konen i gÄr og testede TMY LR og TM3 LR samt TM3 P. Selv konen, der er skide ligeglad med biler, var ganske begejstret for kÞreoplevelsen i begge biler.

    TM3 er dog, mÊrkbart, bedre end TMY, men rummeligheden i den gÞr at vi simpelthen er nÞdt til at bestille en, i stedet for de 2 TM3 vi havde pÄtÊnkt.

    #320
    Canis_lupus
    Rusher
    • E-peen: 999

    #319 det lyder meget fornuftigt 🙂 det vil du ikke fortryde.

    Det er prÊcis den samme konklusion BjÞrn Nyland nÄr frem til, gang pÄ gang, nÄr han tester nye el biler.

    “No one is as efficient as Tesla, No one”.

    #321
    Canis_lupus
    Rusher
    • E-peen: 999

    Jeg kan varmt anbefale at du joiner gruppen “Tesla model 3 owners Club Denmark” pĂ„ facebook.

    Det er virkelig en god gruppe, masser af gode informative indlĂŠg, alt fra hjemme ladestanderen, billig forsikrings lĂžsninger, dĂŠk typer/fĂŠlge, woks behandling af bilen, lĂŠkkert udstyr, you name it.

    Og folk er sindsyg hjélpsomme 🙂

    #322
    Johbe
    Rusher
    • E-peen: 131

    Jeg kan varmt anbefale at du joiner gruppen “Tesla model 3 owners Club Denmark” pĂ„ facebook.

    Det er virkelig en god gruppe, masser af gode informative indlĂŠg, alt fra hjemme ladestanderen, billig forsikrings lĂžsninger, dĂŠk typer/fĂŠlge, woks behandling af bilen, lĂŠkkert udstyr, you name it.

    Og folk er sindsyg hjélpsomme 🙂

    Er medlem der, samt i den tilsvarende Model Y gruppe 🙂

    #323
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 893

    NÄr det kommer til touchskÊrm vs taktile knapper er de taktile at foretrÊkke, i en bil vel at mÊrke, af en helt central Ärsag, sikkerhed. Taktile knapper kan man finde uden at skulle kigge vÊk fra vejen hvilket er total afgÞrende.
    Derudover, tager det ogsÄ lÊngere tid at finde ind til de funktioner der ikke findes pÄ forsiden af skÊrmen, hvilket igen gÄr udover sikkerheden.
    Eksemplet fra Porshe herover er selvfÞlgelig ekstremt og nÊsten lige sÄ slemt som ren touchskÊrm, men de fleste andre biler har fundet et fint mellemleje.
    Ideen med “valgfrie” knapper er slet ikke dum og formentlig det bedste af begge verdener. Hvis man lagde en mini-skĂŠrm ind i alle knapper som kunne vise et lille logo der reprĂŠsenterede hvad knappen var valgt til at gĂžre var man ude over problemet med at skulle huske det selv. Men det er nok ikke nogen helt billig lĂžsning.

    #324
    Johbe
    Rusher
    • E-peen: 131

    Det undrer mig dog at man, generelt, glemmer at Tesla kan styres via stemmestyring. Tryk pÄ knappen pÄ hÞjre side af rattet, sÄ kan du, stort set, styre de fleste funktioner i bilen via stemme kommandoer. Dermed behÞver man ikke side og fjumre rundt med skÊrmen under kÞrslen.

    Er enig i at visse funktioner bĂžr have en knap, men sĂ„ lĂŠnge man kan styre det via en hurtig stemme kommando, sĂ„ er jeg ganske tilfreds 🙂

    #325
    hausner
    Moderator
    • E-peen: 893

    Det undrer mig dog at man, generelt, glemmer at Tesla kan styres via stemmestyring. Tryk pÄ knappen pÄ hÞjre side af rattet, sÄ kan du, stort set, styre de fleste funktioner i bilen via stemme kommandoer. Dermed behÞver man ikke side og fjumre rundt med skÊrmen under kÞrslen.

    Er enig i at visse funktioner bĂžr have en knap, men sĂ„ lĂŠnge man kan styre det via en hurtig stemme kommando, sĂ„ er jeg ganske tilfreds 🙂

    Det er nok fordi at alle der ikke har haft en Tesla er vant til at det virker af lort.

    #326
    Anonym
    • E-peen: 116

    #318 Mange tak! Hentede den igÄr og den er sku en fornÞjelse at kÞre i.

    Det undrer mig dog at man, generelt, glemmer at Tesla kan styres via stemmestyring. Tryk pÄ knappen pÄ hÞjre side af rattet, sÄ kan du, stort set, styre de fleste funktioner i bilen via stemme kommandoer. Dermed behÞver man ikke side og fjumre rundt med skÊrmen under kÞrslen.

    Er enig i at visse funktioner bĂžr have en knap, men sĂ„ lĂŠnge man kan styre det via en hurtig stemme kommando, sĂ„ er jeg ganske tilfreds 🙂

    Det er nok fordi at alle der ikke har haft en Tesla er vant til at det virker af lort.

    Android Automotive fungerer super godt med stemmestyring.

Viser 26 svar - 301 til 326 (af 326 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...