#0 Har brugt det siden sommeren sidste år (Family konto), det kører sådan set upåklageligt, de killer features jeg gør brug af et custom mail domæne, alias email samt proton pass og OMG du kan selv allokere dine data grænser hvor behovet er. Derudover er nogle af delingsmulighederne med proton pass og kalenderen også cool.
Jeg har importeret min gmail, min outlook samt mails fra andre mail systemer som jeg havde. Det tog en del tid især med Gmail som alene stod for en stor del af alle emails.
Ligeledes var det ret sløvt at få billeder ind via den gamle metode, men den fungerer nu ret hurtigt og ubesværet via Google Takeout import som er relativt nyt.
Gennemgået alle logins og få skiftet ud med et nyt via Proton Pass.
Det er som sådan ikke fordi jeg har "de-googled" eller "de-ms'ed" men der har været et par triggere som har gjort jeg først gik fra Google til Microsoft og så nu Google/MS til Proton.
Google til Microsoft var lidt opportunistisk jeg fik adgang til 365 relativt billigt Edge havde hurtigt nogle fede features over Chrome, bedre lagerplads, osv.
Microsoft fjernede så muligheden for custom mail domains og begyndte generelt at være træls, Windows 11 kørte ikke super godt, CoPilot skulle integreres i alt, og så var det selvfølgelig også digital suverænitet som snakkede til mig.
Så det er basically gået sådan her:
Chrome -> Edge -> Firefox
Gmail -> Outlook -> Proton Mail
Google Calendar -> Outlook -> Proton Drive
Google Drive -> OneDrive -> Proton Drive (Google Photos er dog stadigvæk foto app, men kunne de dog fucke af med at bede mig om at aktivere sikkerhedskopier, nå nej. Så det kigger jeg også på at udskifte)
Google Home -> Home Assistant (har været side-om-side så i virkeligheden er jeg bare stoppet med Google Home)
Google Authenticator -> (en anden authenticator jeg ikke lige kan huske) -> Microsoft Authenticator -> Proton Pass og Authenticator
Office 365 -> LibreOffice
Windows -> Linux (Arch, btw)
Jeg anvender dog stadigvæk Google og Microsoft tjenester i, primært Gmail, Maps, Play Store/Android og min Microsoft konto til login/Xbox
Jeg havde nogle af mine data i Google Drive, OneDrive og Proton Drive men efter jeg blev opmærksom på at Microsoft giver konti væk til dem som bestikker en kundesupporter bedst har jeg ryddet op i både hos Google og Microsoft, så nu er det primært storage af... Linux ISO filer og deslige.
Der hvor jeg har været lidt skuffet er:
Appsne fungerede lidt sløvt, men de hae for et par måneder siden lavet dem på ny, og det kører bare.
Import processen sløv og bøvlet (bøvlet er dog reduceret betydeligt)
Kalenderen er afkoblet din telefon, så hvis din telefon har apps/widgets som kan benytte kalenderen så fungerer de ikke med Proton (by design)
Prisen / 3TB storage (Begge mindre punkter, og jeg er glad for at jeg kan være fleksibel med mine 3TB kontra Microsoft)
#5 Ikke helt sikker på hvad du mener, fotos er da bare en mappe på dit proton drive? Importen er endnu nemmere nu hvor du bare kan lave Google Takeout og udpege det til desktop klienten, så kører den bare i baggrunden og uploader.