Hvis man er programmĂžr ved man, at det oftere er nemmere at genbruge kode, fremfor at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. Det sparer tid, og kan afvĂŠrge fejl, hvis man bruger god og gennemtestet kode. “If it ain’t broken, don’t fix it.”.
Men ofte foregÄr dette i det skjulte, hvor brugeren ikke kan se det. Vi starter et spil, Vulkan initialiseres, tastatur og mus kÞres i stilling og lydkortet forberedes pÄ de snarligt kommende eksplosioner der skal banke Þrevokset lÞs i Þregangene.
Men nogle gange er genbrug mere visuelt. Det kan vĂŠre teksturer der genbruges gennem flere spil. Eller 3D modeller og andet man ser genbrugt i samme spil.
Og sÄ er der de mere kuriÞse af slagsen, hvor snarrÄdige brugere opdager, at lyset i Half-Life: Alyx da vist blinker med bestemte og ganske nostalgiske intervaller.
Man skal vĂŠre ekstra opmĂŠrksom for at opdage detaljer af denne art. Og det er netop hvad Reddit brugeren “CrazyGiaky” har gjort. Vedkommende opdagede, at lyset i Half-Life: Alyx og gode gamle Half-Life fra 1998 blinkede pĂ„ prĂŠcist samme mĂ„de.
Det i sig selv er ret fascinerende – men det stoppede ikke der. For snart meldte en anden bruger tilbage at intervallerne er prĂŠcist de samme som i legendariske Quake 1!
Der er tale om en stump kode der tilsyneladende har overlevet utallige generationer af engines, helt tilbage fra den oprindelige Quake 1 engine. Der bruges en streng af bogstager til at definere om lyset skal vĂŠre tĂŠndt eller slukket. Og gennemlĂžbes denne streng bogstav for bogstav, sĂ„ fĂ„r man prĂŠcist det samme mĂžnster mellem de forskellige spil for netop denne flickering light effekt. Strengen er “mmamammmmammamamaaamammma”, hvor “m” er “tĂŠndt”.
Det er dog ikke sÄ underligt som det kan lyde, for Half-Life 1 er baseret netop pÄ Quake 1 motoren. Og Source engine er baseret pÄ samme kode. Det sjove er at det har overlevet sÄ lÊnge.
Forside › Fora › Blinkende lygter
Hvis man er programmĂžr ved man, at det oftere er nemmere at genbruge kode, fremfor at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. Det sparer tid, og k
[LĂŠs hele nyheden her: Blinkende lygter]