Hvis man er programmør ved man, at det oftere er nemmere at genbruge kode, fremfor at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. Det sparer tid, og kan afværge fejl, hvis man bruger god og gennemtestet kode. “If it ain’t broken, don’t fix it.”.
Men ofte foregår dette i det skjulte, hvor brugeren ikke kan se det. Vi starter et spil, Vulkan initialiseres, tastatur og mus køres i stilling og lydkortet forberedes på de snarligt kommende eksplosioner der skal banke ørevokset løs i øregangene.
Men nogle gange er genbrug mere visuelt. Det kan være teksturer der genbruges gennem flere spil. Eller 3D modeller og andet man ser genbrugt i samme spil.
Og så er der de mere kuriøse af slagsen, hvor snarrådige brugere opdager, at lyset i Half-Life: Alyx da vist blinker med bestemte og ganske nostalgiske intervaller.
Man skal være ekstra opmærksom for at opdage detaljer af denne art. Og det er netop hvad Reddit brugeren “CrazyGiaky” har gjort. Vedkommende opdagede, at lyset i Half-Life: Alyx og gode gamle Half-Life fra 1998 blinkede på præcist samme måde.
Det i sig selv er ret fascinerende – men det stoppede ikke der. For snart meldte en anden bruger tilbage at intervallerne er præcist de samme som i legendariske Quake 1!
Der er tale om en stump kode der tilsyneladende har overlevet utallige generationer af engines, helt tilbage fra den oprindelige Quake 1 engine. Der bruges en streng af bogstager til at definere om lyset skal være tændt eller slukket. Og gennemløbes denne streng bogstav for bogstav, så får man præcist det samme mønster mellem de forskellige spil for netop denne flickering light effekt. Strengen er “mmamammmmammamamaaamammma”, hvor “m” er “tændt”.
Det er dog ikke så underligt som det kan lyde, for Half-Life 1 er baseret netop på Quake 1 motoren. Og Source engine er baseret på samme kode. Det sjove er at det har overlevet så længe.
Forside › Fora › Blinkende lygter
Hvis man er programmør ved man, at det oftere er nemmere at genbruge kode, fremfor at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. Det sparer tid, og k
[Læs hele nyheden her: Blinkende lygter]