Forside Fora Off-topic Nybygget hus Svar til: Nybygget hus

knekker
Rusher
  • E-peen: 1,073

Mhs til funkis huse (kasse huse), så er de meget moderne at se på for tiden, men jeg mener altså at de har et alvorligt design fejl. Og det er at der ingen skrå tag er til at flytte vand væk hurtigt, samt manglende tagudhæng er til at beskytte ydrevæggen imod dagligt tærring.
Man skal huske på at den største trussel og dagligt tærring imod et hus er sol og det vand der kommer oppe fra. Oftest når jeg ser reperationer på ydrevægge, skyldes det at der ingen tagudhæng har været for at beskytte muren imod sol, regn og slud. Det bliver måske ikke et problem i den nærmere fremtid, men hvis man gerne vil bygge et hus som er så velligeholdelsesfri i så lang tid som muligt. Så er skrå-tag med tagudhæng bare den mest solide løsning langsigtet.

Jeg er selv vokset op i et 70’er villa hus som kom med flad tag hvor beskyttelsen bestod af tagpap og tjærre. 20 år senere midt i 1990’erne, stod vi om efteråret/vinter med 15 spande lokaliseret rundt i værelserne for at fange vand der er begyndt at lække igennem taget. Min far fik efterfølgende skrå-tag, og pga. den store taghældning, skubbes vandet nu hurtigt væk fra huset, og derpå lævnes der ikke længere mulighed at vandet kan samle sig på taget, og det reducere også mængden af vand som vil kunne trænge ind i huset i tilfælge af læk.

Udover at man med skrå-tag også får et gratis loftsrum som kan bruges til langtidsopbevaring, samt let adgang til ventilations rørene frem for at de gemmes oppe under stueloftspladerne, så har du også nu mulighed for tidligere at spotte et læk (når man render rundt på loftet i ny og næ), før det når ned i alle husets rum og misfarver væggene og skaber en gammelt fugtlugt i huset, pga vandskadet loft.

De siger at tagpap i dag er blevet meget mere langtidsholdbart end det der blev brugt i 1970’erne, men jeg spår alligevel at en del folk med funkis huse vil om nogle årtier, omlægge deres fladtage til skrå-tage, når læk begynder at blive en virkelighed.

Det er blot lidt info jeg synes du skal tage med i dine overvejelser før du vælger et funkis hus.