Forside Fora KĂžb og salg S: Bil oplader 11kw, 16a, 3 faset Svar til: S: Bil oplader 11kw, 16a, 3 faset

MiNo
Rusher
  • E-peen: 815

#11 Tak.

Problemet med generelle betragtninger er at man misser pointen. Alt og alle kan misbruges, sÄ hvis vi starter med at fÄ det ad vejen og sige det ogsÄ gÊlder PHEV sÄ kan vi komme frem til fakta i min situation, og mÄske stoppe med at tror at det er noget sÊrligt for lige prÊvis PHEV. Corona hjÊlp er blevet misbrugt i stor stil, sÄ skulle vi ikke have hjulpet virksomheder i nÞd? Nej, det nytter ikke at tÊnke sÄledes. Desuden er der tvivl om de tal der ligger bag debatten omkring PHEV.

Anyways, jeg fastholder at PHEV er absolut ideelt for mig i Ăžjeblikket.

Jeg har haft den i 12 mĂ„neder nu, og den melder om et “benzinforbrug” pĂ„ under 1 liter pr 100 km. Da jeg tankede til nytĂ„r, var det fĂžrste gang siden sommerferien. Jeg har ca 50 KM i alt om dagen, og al daglig kĂžrsel er dermed pĂ„ el. Da jeg kan lade pĂ„ jobbet ogsĂ„, sĂ„ fungere det ogsĂ„ om vinteren med reduceret rĂŠkkevide og til indkĂžb m.m. pĂ„ vejen.

Det havde en elbil naturligvis ogsÄ klaret, men problemet opstÄr sÄ pÄ de lÊngere ture.

Jeg har noget familie i norge som er smĂ„ 650km vĂŠk. Dem besĂžger jeg typisk over en 3-dages weekend. Jeg synes ikke infrastrukturen er til 3-4 gang fuld opladning pĂ„ kun 3 dage. Risikoen for langvarig kĂž oven i selve ladetiden gĂžr at sĂ„dan en tur ikke kan garanteres at fungere – og dermed er formĂ„let med bilen ikke opnĂ„et.

Oven i det har vi en del familie i jylland (vi er i KBH) og her er det ogsÄ halvlange ture, som typisk sker i travle perioder (weekender, helligdage) hvor der er maksimal pres pÄ ladestandere omkring de store motorveje. Ingen i familen har selv ladestandere hjemme.

De sidste par Är har vi brugt bilen meget mht sommerferier i tyskland og igen er det pÄ max-belastnings tidspunkter hvor det bare et ekstra generende at stÄ i et fremmed land uden at fÄ strÞm.

Endeligt lejer vi typisk et sommerhus lidt ude for Ebeltoft. Der kan ikke lades ved huset. I sommers tjekkede jeg for sjov tilgĂŠngeligheden af frie ladestandere – som for det fĂžrste var 12 km vĂŠk inde i selve Ebeltoft og for det andet ikke blev set vĂŠre ledig en eneste gang i den uge vi var der. Min clever app viste vist ogsĂ„ kun 3 standere i alt.

Historier om rene el-bils ejere der gĂ„r tilbage til Benzin/Diesel er begyndt at dukke op. Det var nok bedre for 1-2 Ă„r siden, da der var sĂ„ fĂ„ biler at de fĂ„ ladestandere faktisk ofte var frie – men NU gĂ„r det nemt galt. Ja hverdagen er intet problem – men weekend, helligdag, ferier og bare helt spontane ture bliver nemt problematiske.

TL:DR en ren el-bil fungere endnu ikke for os, men vi kÞrer nÊsten kun pÄ EL i vore PHEV nÄr Äret er gjort op.

Det er i Þvrigt mega fedt at kÞre pÄ el, sÄ jeg glÊder mig til at kunne skifte til en ren EL bil inden lÊnge. StÞrre batterier og hurtigere opladninger kommer jo hele tiden, men i mellemtiden er PHEV helt genialt for mig, og sikkert ogsÄ rigtigt mange andre.