Forside Fora Off-topic Statistik elbiler vs alm

  • Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 måneder siden af Ghidora.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    Snowball42
    Rusher
    Offline

    “Elbiler er bedre i kulden” https://www.bt.dk/udland/norsk-redningstjeneste-elbiler-skiller-sig-ud-paa-et-punkt-i-kulden

    Selvom de forsøger at normalisere det ud fra bilparkens størrelse kontra benzin/diesel vs. elbil, føler jeg de mangler at tage højde for alder.

    En matrix med bilens alder, så der kunne sammenlignes på alder, så man kan se om 0-5 år gamle elbiler starter lige så godt som tilsvarende diesel/benzin biler. Tilsvarende ville det være interessant med nyprisen samtidigt, for så kunne der tjekkes på om det kunne betale sig at give lidt mere for at spare lidt på problemerne.

    Da jeg havde en 20 år gammel bil med sjoker og kaburator, havde jeg klart flere start problemer end i de efterfølgende nyere biler. Jeg kunne være fristet til at tro at ældre biler, også i Norge, måske fylder lidt i statistikken.

    Det er muligt jeg bare sidder alene med irritationen over at det kun er sensationsoverskrifter o.l. hvor de selektivt udvælger ting fra statistikker det der kan skabe klikbate. Det gør sig gældende på de fleste nyhedsmedier, nu var det bare tilfældigvis bt jeg så denne artikel på.

    Og så vil jeg undlade at kommentere på hvor dårligt de skriver, selv hvor det nærmest kan skade læsbarheden i artiklerne.

Viser 13 svar - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    Kenkari
    Moderator
    • 3248 Indlæg
    Offline

    Jeg havde for 20 år siden på et tidspunkt en lånebil fra mekanikeren med sjoker (Staveplade)

    Det var fandme sjovt at få den i gang på en kold vintermorgen holdende op ad bakke

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #2
    Ghidora
    Rusher
    • 1322 Indlæg
    Offline

    Til gengæld har elbilen meget dårligere rækkevidde i den kulde.

    Det er en latterlig artikel, som du selv siger… selvfølgelig har en gammel bil med en slidt 12V batteri sværere ved at starte end en næsten ny, uanset om det er en el bil eller ej!

    GL & HF

    #3
    Kenkari
    Moderator
    • 3248 Indlæg
    Offline

    Jeg er også lidt.

    Den samlede pris for en elbil, versus den samlede pris for benzinbil.

    Jeg mangler en reel sammenligning, lige så meget fordi, en elbil koster jo KASSEN på miljøet at bygge, mens en benzin er slem, når den skal bruges.

    Hvad er værst over 20 år f.eks.?

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #4
    hqx
    Rusher
    • 405 Indlæg
    Offline

    Jeg er også lidt.

    Den samlede pris for en elbil, versus den samlede pris for benzinbil.

    Jeg mangler en reel sammenligning, lige så meget fordi, en elbil koster jo KASSEN på miljøet at bygge, mens en benzin er slem, når den skal bruges.

    Hvad er værst over 20 år f.eks.?

    Benzinbiler koster ca. det samme for miljøet at bygge som elbiler.

    Eneste forskel er elbiler har flere battericeller, men det som er med de batterier er de kan genanvendes 90-97%, hvilket på sigt gør belastningen for miljøet mindre.

    #5
    MiNo
    Rusher
    • 767 Indlæg
    Offline

    #3 Elbilen vinder uden sammenligning. Man taler om en kurve over hvornår elbilen er foran brændstofsbiler, da de ganske rigtigt koster mere på miljøet at fremstille. Den forskel svinder dog ind år for år, og det glemmer mange som i stedet huske tal fra første generation af elbiler og gentager disse igen og igen. Men altså, ting sker meget hurtigt på det område.

    “Sammenlignes elbilen med benzinbilen, skal elbilen køre 18.062 km for at udligne merudledningen fra batteriproduktionen.”

    Fra https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx

    Om det så er 18.000 eller dobbelt så slemt 36.000 km – så kører de fleste biler trods alt 200.000+ KM og dermed er diskussionen sådan set slut. At det så kan blive bedre endnu, er jo bare en god ting.

    #6
    Ghidora
    Rusher
    • 1322 Indlæg
    Offline

    18.000 km er godt nok lavt! Først snakkede man omkring 150.000 km noget af det seneste jeg har hørt var nok omkring det halve.

    Men det afhænger meget af bilen

    https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2022-06-elbiler-hvor-groenne-er-de

    GL & HF

    #7
    Deadlights
    Rusher
    • 1321 Indlæg
    Offline

    Minder mig om den gode gamle fusker, Bjørn Lomborg, som udarbejdede en rapport der konkluderede benzinbiler var mere miljøbiler end elbiler ved kun at kigge på fremstillingsprocessen og ignorere bilernes samlede livstid 🙂

    #8
    Kenkari
    Moderator
    • 3248 Indlæg
    Offline

    Det er bare. Når man ser hvor stort et aftryk på miljøet en elbil trykker, ved fremstilling, virker det vildt, at de skulle indhente det, over tid.

    Jeg har set en fremstilling af hvor meget der skal til en specifik elbil vi ikke nævner, men jeg mangler den samme opstilling ved en benzin bil, for at kunne sammenligne, så jeg vil ikke smide det jeg har fået.

    "Arguing with retards is like playing chess with a pigeon: No matter how good I am at chess, the pigeon is just going to knock over the pieces, crap on the board and strut around like it's victorious"

    #9
    Deadlights
    Rusher
    • 1321 Indlæg
    Offline

    #8 Det er fordi miljøbelastningen ved blot at køre rundt i en benzinbil er helt enorm sammenlignet med en elbil. Miljøbelastningen ved fremstilling af en elbil skulle være absurd mange gange større end den er, før det ville kunne få elbilen til at belaste miljøet i samme omfang.

    Miljøbelastningen ved kørsel af en elbil er dog baseret på elnettet. I Danmark har vi jo en stor del grøn energi, men hvis man kørte i et land, der udelukkende brugte kul, er historien en anden.

    #10
    Snowball42
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 307 Indlæg
    Offline

    Jeg tror langt hen af vejen, så passer det nok meget fint med at elbiler er sundest for miljøet, specielt på lang sigt, når der er kommet bedre batteriteknologier og bedre genanvendelighed af dem, så bliver det kun endnu bedre.

    Der er skræk eksempler hvor det virker som om elbils producenterne har glemt at biler kan få buler eller skal have udskiftet dele. mener det var $40.000 et certificeret værksted ville have for at fikse buler i en Rivian. Mens også Tesla har ret store dele bygget sammen så det også bliver dyrt. Jeg tænker der findes tilsvarende eksempler på benzin biler.

    Jeg så dog gerne at de gjorde det nemmere at skifte mindre dele af et batteri, så det ikke behøver koste 100k+ at skifte en batteripakke, for det gør det svært ikke at vælge at skrotte en bil, “bare fordi” batteriet er gået. Når der kommer flere der kan fikse de gamle batteripakker og lave udskiftninger, så kommer det til at gøre en forskel. For med færre dele i en elbil, så burde den i teorien kunne holde længere, også selvom den vejer meget mere. Også at de gjorde mere for at det var biler der var nemmere at reparere, for jo længere tid de holdes kørende, jo bedre bliver regnestykket.

    Personligt ville jeg da gerne have en Tesla, eller en af de mange andre elbiler, men vores budget herhjemme er ikke til de store udskejelser, så jeg hører nok bare i kategorien af miljøsvinere når jeg sætter mig ud i min kæmpe store Kia Picanto 1.0 Benzin, og virkelig får alle .. hvad 60hk til at arbejde. I det mindste var den vel 300k billigere end end en Tesla Y, så må jeg se hvor mange år jeg skal køre i den før jeg ville have kunne spare penge på at købe Tesla’en. Jeg tænker grafen nok skal køre over nogle år.

    #11
    Ghidora
    Rusher
    • 1322 Indlæg
    Offline

    Det helt store spørgsmål er hvor grøn den strøm vi hælder på elbilen er, i Danmark er den ret grøn… Men mange steder er den ikke!

    GL & HF

    #12
    knekker
    Rusher
    • 1073 Indlæg
    Offline
    #13
    Ghidora
    Rusher
    • 1322 Indlæg
    Offline

    Det er altid noget at Indien og Kina er nogle små ubetydelige lande!

    GL & HF

Viser 13 svar - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...