Forside Fora Hardware Plasma -> Qled (the frame 2020)

• Dette emne har 12 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 4 Ă„r siden af Deadmeat.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    cosdro
    Rusher
    • E-peen: 13

Jeg har spurgt pĂ„ et andet site, men der var sparsomt med svar, hĂ„ber Rusherne kan hjĂŠlpe mere 😀

Jeg overvejer at udskifte mit gamle plasma tv:
    Panasonic TX P50G30Y fra 2012 med en Samsung the frame (2020 model) enten i 50″ eller 55″.

Jeg har to ting jeg har overvejelser omkring:

1. Som det er nu, er jeg billedmĂŠssig tilfreds med mit tv. Der er fine farver og kontrast, der er dog genskin pĂ„ skĂŠrmen nĂ„r der er kraftig sol og generelt er det svĂŠrt at se noget pĂ„ tv’et i solrigt vejr. Dette lĂžses ved at trĂŠkke for, og det er til at leve med.

Jeg kan lÊse mig til at der ligeledes er genskin fra the frame, hvorfor jeg forventer noget af det samme, der stÄr ogsÄ at der der problemer med brightness nÄr det er meget lyst. AltsÄ mÄske noget i samme stil jeg kan forvente?

Mit spĂžrgsmĂ„l gĂ„r sĂ„ pĂ„, og mĂ„ske svĂŠrt at svare pĂ„ nĂ„r det er to forskellige teknologier, plasma og QLED. Vil jeg fĂ„ en brugeroplevelse pĂ„ samme niveau, mĂ„lt pĂ„ “det billedlige”, altsĂ„, farver, kontrast osv?

2.
    Jeg kan se at der er forskel pĂ„ the 50″ og 55″ modellen af the frame 2020. Egentlig synes jeg at 50″ passer bedre ind, ift. de mĂ„l den har, men 55″ er 100hz, hvor 50″ er 50hz. Ligeledes har 55″ en 2,1 hdmi port. Prisforskellen er 1.333,-, og ikke nogen dealbreaker.

Hvad gĂžr 100hz: Mit kendskab til det er, at det hele kommer til at “se for flydende ud”. I hvertfald nĂ„r jeg har kigget pĂ„ kammeraters tv? Er det “alligevel bare noget man slĂ„r fra”?

Hvad gÞr hdmi 2,1: Det giver stÞrre bÄndbredde og fremtidssikrer? Jeg har en ps4, der nokbliver udskiftet med en ps5 engang i fremtiden, har en onkyo reciever tilkoblet (den er gammel). Der games pÄ den meget sjÊldent, det primÊre vil vÊre tv gennem yousee, netflix, disney+ o.lign.

Og ja, jeg ved godt at jeg kan fĂ„ et “bedre” tv til prisen, men designet tĂŠller ogsĂ„ ind 🙂

PĂ„ forhĂ„nd tak 🙂

Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    Nickell
    Moderator
    • E-peen: 1,963

HDMI 2.1 giver dig en rĂŠkke nye teknologier, som lader PS5’eren komme til sin ret. VRR og 120fps mĂ„ vĂŠre det vĂŠsentligste.

DesignmÊssigt har du nok kig pÄ det pÊneste tv. Men ellers kommer det snart et lÊkkert Philips OLED 806 med en lÊkker fjernbetjening og lidt wauw-faktor med Ambilight. Ellers er LG kongen af OLED. Deres kommende G1 vil vÊre mere lysstÊrk, men ellers er LCD-tv stadig de kraftigste lysende tv pÄ markedet, indtil microLED og rigtige QLED-skÊrme kommer om ca. 5 Är.

hunterSEG
    Rusher
    • E-peen: 256

Hej, er ikke den store expert. Har selv et 37″ panasonic plasma fra 2008. Synes stadig det har et super godt billede, hvorfor jeg ikke nĂŠnner at kĂžbe nyt. Bruger det dog ikke meget, da jeg jeg ogsĂ„ har 120″ projektor, og kun bruger det om aftenen.

Det med at de 100hz fĂ„r det til at se “mĂŠrkeligt” skyldes sikket nogle filtre, som er slĂ„et til pĂ„ tv’et. De fleste anmeldelser slĂ„ dem nĂŠsten altid fra eller skruer dem ned pĂ„ minimum. De gĂžr nogle ting bedre, men pĂ„ bekostning af andre.

Fandt denne om 2.1
    https://www.google.com/amp/s/www.cnet.com/google-amp/news/hdmi-2-1-what-you-need-to-know-for-gaming-8k-tvs-and-more-in-2021/

Vil du slutte en ps5 eller ny xbox til, sÄ er 2.1 nok mere fremtidssikret, og de nye TV kan vise bedre farver, hvis det da er 4k og understÞtter HDR.

Flaskehalsen er nok din reciever, som du mÄske bliver nÞd til at skifte, for at fÄ de nye features. Har den 4k pass through, sÄ gÄr det nok.

"Et rush om dagen. Holder facebook fra dĂžren."

Elocon
    Rusher
    • E-peen: 267

#2– 2008 !!!

Har folk stadig sÄ gamle fjernsyn )

hunterSEG
    Rusher
    • E-peen: 256

#4 Det virker og har et godt billede. Det betalte sig at give 12.000 kr. dengang. DesvĂŠrre nĂŠnner jeg som sagt ikke at skilde mig af med det.

MĂ„ bare sige de panasonic plasma tv, fra dengang inkl. det #0 har, er super gode. De gĂžr det de skal leverer et godt billede.

"Et rush om dagen. Holder facebook fra dĂžren."

Nickell
    Moderator
    • E-peen: 1,963

#2– 2008 !!!

Har folk stadig sÄ gamle fjernsyn )

Mit Samsung er fra 2011. Det vil ikke dÞ, sÄ jeg nÊnner ikke at hoppe pÄ 4K, HDR, VRR og 120fps, selvom jeg har en Xbox SX. Man smider ikke fungerende hardware ud, bare fordi det kommer nyt.

Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,675

Inden du kÞber, sÄ kig ogsÄ lige pÄ Oled.
    Jeg synes i hvert fald, at Qleds sort niveau er betydeligt ringere end OLed skĂŠrme.

cosdro
    Rusher
    #0 TrÄdstarter
    • E-peen: 13

Takker for svar

#6 Ja, det vil jo klart vÊre et bedre billede at se pÄ, men ogsÄ en tand dyrere, vel omkring 9k og opefter?

Og sÄ vil jeg komme til at bevÊge mig vÊk fra designet, som for mig er tiltalende ved the frame. Om jeg sÄ kan overleve det billedmÊssige kompromis, mÄ tiden jo vise.

LiberNull
    Rusher
    • E-peen: 485

Ud over prisen, sÄ den nemmeste mÄde at gÞre det pÄ, er under hvilke forhold ser du bruger du dit tv mest.

MĂžrkt = Oled

Lyst = Qled (og de andre led typer)

The multiplication of our kind borders on the obscene; the duty to love them, on the preposterous.

Rieder73
    Rusher
    • E-peen: 44

#6:
    Enig. KĂžbte et LG CX 65” i november sidste Ă„r og fik en professionel til at komme og kalibrere det. For satan et billede OLED kan spytte ud!

Nioxic
    Rusher
    • E-peen: 414

#3 Det 40″ samsung jeg kĂžbte i 2007 fungerer stadig glimrende

det er dog ikke super godt, ifht mit QLED fra sidste Ă„r… ifht billedkvaliteten. (Sort er meget blĂ„t fx)
    Til gengĂŠld er lyden faktisk MEGET MEGET bedre.

Men det har til gengĂŠld flere inputs – incl scart

sÄ det stÄr i gÊstevÊrelset, med tilsluttet PS2, PS4, Wii osv.

Mangler et component-kabel til Wii’en, sĂ„ billedet bliver lidt bedre.

Mit nye TV har kun HDMI inputs. Det er lidt begrÊnsende, nÄr man har lidt Êldre konsoller stÄende.
    Der findes selvfĂžlgelig nogle dimser som kan bruges til at konvertere signalet, men det er ikke alle som er lige billige, eller lide gode.

• Dette svar blev ĂŠndret 4 Ă„r siden af Nioxic.
    Ghidora
    Rusher
    • E-peen: 1,374

Du vil fĂ„ bedre billede uanset hvad du vĂŠlger… Plasma er ikke sĂŠrlig lyst, billedet er fint, men det krĂŠver nĂŠrmest mĂžrklĂŠgning.

Genskin er et problem pÄ alle moderne tv, mÞrke scener er generelt svÊre at se i kraftigt sol lys.

Ville selv vÊlge et LG Oled med HDMI 2.1, kontrasten er simpelthen bare bedre end pÄ Qled.

Dog skal man vÊre opmÊrksom pÄ burn in.

GL & HF

Deadmeat
    Rusher
    • E-peen: 362

#3 @elocon mit TV er da fra start 2007 og still going strong! Der er indbygget ‘soundbar’ under selve skĂŠrmen og billedet er stadig super kvalitet i fht alder. Til den pris jeg betalte i sin tid skal det sĂ„ ogsĂ„ holde nogen Ă„r endnu ?

Viser 12 svar - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...