Forside Fora Hardware AMD Ryzen 5900x RAM – hvilke?

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 4 Ă„r siden af MiNo.
Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    MiNo
    Rusher
    • E-peen: 797

En makker bygger spand, og vi er nÄet til RAM.

Der skrives om, at hvis man er heldig med sin CPU sÄ kan den fungere med 4000 MHz ram og at det give et sÊrligt boost pga arkitekturen.

Mener at kun 3600 er hvad man kan vÊre sikkert pÄ at ens CPU vil virke med.

Der skal bruges 32GB i alt, og det skal ikke koste en formue. Pengene er allerede brugt pĂ„ upgrade til 5900x’eren 🙂

Jeg kan se, at
    2×16 DDR4 3600 CL 16 koster ca 1500kr
    2×16 DDR4 4000 CL 18 koster ca 1850kr
    De skal ikke koste mere end det!

Og nu kommer vi sÄ til det: Hvis man er uheldig med sin CPU, sÄ virker det trÊls at have givet ekstra for ram, som nu tilmed har hÞjere (dÄrligere) CL. Jeg gÄr ud fra, at den ligger pÄ CL18 uanset man mÄ sÊtte dem til 3600?

Desuden ved jeg ikke hvor mange CPU’er (i %) der er “heldige” med 4000 mhz. Hvad kan man regne med? Er det 90% ? eller 20% ?

Hvis nogle har gode indspark her, sĂ„ vil det vĂŠre fedt 🙂

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    Deadmeat
    Rusher
    • E-peen: 362

Som med de fleste ting til PC er der lidt mere i det end Þjet ser og stats viser. Kan anbefale dig at se nedendtÄende videoer, hvor der ogsÄ er benchmarks du kan se sammenligninger i.

Personligt kĂžbte jeg noget 3600 CL16 RAM til min 5800x og det kĂžrer aldeles glimrende. Andre ting som din CPU kĂžler og hvilket kabinet du pakker CPU’en vĂŠk i kan givet hurtigt have stĂžrre betydning for performance i fht. hvor godt du reelt kan kĂžle CPU’en.

• Dette svar blev ĂŠndret 4 Ă„r siden af Deadmeat. Årsag: Ekstra video
    NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,630

Samme som #1 kÞbt ogsÄ 3600CL16 32GB som kÞre i duel rank mode.

• Dette svar blev ĂŠndret 4 Ă„r siden af NightBreaker.
    MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#1 Tak. Efter at have lĂŠst lidt mere, sĂ„ synes rigtigt meget (lige som videoen her) at pege pĂ„ 3600 CL16 som ‘optimalt’ hvor det er ganske lidt man fĂ„r ud af at gĂ„ op. Og her er de penge som sagt allerede brugt. Alt sĂŠttes ind pĂ„ ‘sensible / proven’ i dette byg. F.eks. ogsĂ„ med at MB vĂŠlges til ca 1500kr og ikke mere.

Men ..

Hvis ikke man spiller i 1080p med et GTX 3090 hvor meget performance koster det sÄ egentligt at spare 300kr ved at gÄ til 3600 CL18? SÄdan i applikationer?

Red82DK
    Rusher
    • E-peen: 79

9% fra 16 til 18cl ved samme hastighed. Men overall ikke meget.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/ddr4-frequency-vs-latency.232240/

Der er nogle udregninger her

Red82DK
    Rusher
    • E-peen: 79
    StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

#3 “applikationer” = “software, der presser HW” = SPIL, eller?

Beklager hvis det omhandler: “indholdsskaberi” mm. :-/

Er der nogen, x86 applikations udviklere(lĂŠs spil) der presser de nyeste CPU’er med kerner 8-12+ & med GFX: GTX 3090+ lige nu – og det nĂŠrmeste fremover?

..beklager min uvidenhed/flabethed: Det er altsĂ„ bare ikke fĂžrste gang, at det med TIMINGS – NU er det vilde! (igen) 😉

AM5 her…hvis altsĂ„ ikke jeg gĂ„r konsol :-O

• Dette svar blev ĂŠndret 4 Ă„r siden af StultusX2.
    ElSenator
    Rusher
    • E-peen: 579

#0, Ærlig talt, jeg har selv en 5900x og jeg kĂžrer den med 3600MHz ram. Jeg kan kompilere de flete af mine kodeprojekter pĂ„ ~2 sekunder med de 24 trĂ„de. Det er fuldstĂŠndig sindssygt sĂ„ hurtig den CPU er! Det tog mĂ„ske 20-30 sekunder pĂ„ min gamle i5.

Med andre ord, i behĂžver ikke gĂ„ op i de sidste smĂ„ting der, i bliver blĂŠst bagover under alle omstĂŠndigheder. 😀

StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

#7 +1 til en ejer. ..som derfor ved bedre end Jeg og mine(DDR1 dagene sidst, jeg legede med den slags) MHz & timings.

MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#7 det har da ogsĂ„ vĂŠret min primĂŠre “mission” at fĂ„ ham pĂ„ den CPU nĂ„r han nu har “produktivitet” behovet.

Alt andet holdes sÄ udgiftsmÊssigt lidt tilbage, men uden at det direkte skader.

Viser 9 svar - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...