Forside Fora Hardware 12900K Spand … what to do

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
    MiNo
    Rusher
    • E-peen: 791

Hey

Er der nogle HW nĂžrder tilbage?

Mit 3080ti har sparket nyt liv i min 6700K spand, som med lidt OC, 32GB ram, NVME diske og den slags kan lidt endnu. Meeeen, nu bliver GPU’en jo holdt noget tilbage og det kunne vĂŠre rart at se den strĂŠkke benene. NĂ„r sĂ„ Komplett samtidig har en lĂŠkker 12900KF til 3566 kr sĂ„ er det meget svĂŠrt ikke at snuppe en.

Mit stĂžrste dilemma er DDR5/DDR4. DDR5 er jo ‚native‛ til den nye platform, men priser og ydelse pĂ„ DDR5 er helt i skoven. MĂ„linger m.m. siger ca dĂždt lĂžb mellem god DDR4 mod nutidens DDR5, men samtidig vurderes det jo at blive vĂŠsentligt bedre med tiden som DDR5 modnes.

Det jeg savner, er en slag beskrivelse (forudsigelse) af hvad man kan forvente sig af DDR5 inden for, lad os sige, 1 Ă„rs tid. Og her tĂŠnker jeg ikke i syntetiske benchmarks, ZIP komprimering eller rendering. Vi snakker oplevelse i gaming only. Og jeg er klar over det bliver et gĂŠt af en slags.

Jeg ser ingen fidus i at give langt mere for slĂžj DDR5 ram lige nu, sĂ„ valget for mig er enten en DDR4 model nu, eller vente et Ă„rs tid. Begge dele er mulige – min spand kan endnu, men det vil ogsĂ„ vĂŠre fedt med noget nyt. Hvis der er udsigter til ganske smĂ„ (reelle) forbedringer over 1 Ă„rs tid, sĂ„ vil jeg nok springe pĂ„ nu da bĂ„de CPU’en virker rigtig fin bĂ„de mht performance og pris.

Jeg har typisk mine PC’er i 5 Ă„rs tid, sĂ„ niveauet skal vĂŠre halv-hĂžjt fra start for at den kan holde.

Forslag, tanker, ideer ?

Viser 25 svar - 1 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Svar
    Razorblade
    Rusher
    • E-peen: 200

Jeg ville nok vente til efterÄret, hvis det var mig, med tanke pÄ cpu refresh og bedre ram + at chip manglen forhÄbenligt bedre sig, sÄ det er til at betale.

Ghidora
    Rusher
    • E-peen: 1,390

Hvad kan du ikke spille lige nu?

Skal du bare have nyt fordi det er en god pris?

SĂ„ tĂŠnk lige over det et dĂžgn ?

Cancerman
    Head Rusher
    • E-peen: 3,730

Jeg ville heller ikke kÞbe noget lige nu. Du burde da fÄ fin performance med det du har. SelvfÞlgelig kan det blive vildere, men med de priser ser er i Þjeblikket, sÄ virker det lidt fjollet.

StultusX2
    Rusher
    • E-peen: 2,043

En 8K skĂŠrm kan vel afhjĂŠlpe CPU-flaskehalsen en smule?

TormDK
    Rusher
    • E-peen: 443

KĂžb det dyreste du kan, det bliver du glad for.

StultusX2
    Rusher

KĂžb det dyreste du kan, det bliver du glad for.

Er du virkelig stadig SÅ glad for dine Rambus‛ stĂŠnger?

NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,629

DDR5 giver ingen mening at kĂžbe nu. Forskellen er lille og forventninger til fremtiden er usikker iht. Ydelse iht. Pris. 5Ă„r er lang tid i hardware verden. Intel har godt fat igen, og et skift vil du kunne mĂŠrke. Men jeg vil holde mig fra DDR5 hvis det var mig isĂŠr iht. Kan man er den fĂžrste generation der kĂžber. Men jeg vil ikke havde en noget problem med at kĂžbe et nyt Intel setup.

StultusX2
    Rusher

Intel har godt fat igen

..hvornĂ„r var de vĂŠk? Vi har da aldrig vĂŠret i nĂŠrheden af Pentium 4 dagene…

MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#1 Okay, for mig er det den forventede gevinst ved bedre DDR5 som kan afgÞre det. Synes 12-gen er fed og et kÊmpe skridt frem, og der kommer jo altid noget nyt. TÊnker ikke det bliver lige sÄ vildt igen. Mere en mindre justering nÊste gang

#2 Kan nok spille alt endnu, men en del titler anbefaler nu 6 / 8 cores til hÞj preset, sÄ .. der er ikke lÊnge igen

#3 Jeg har en ret dyr GPU som ikke rigtigt bliver udnyttet ordenligt. SÄ der er en vÊrdi i at fÄ mere ud af en eksisterende investering. Synes jeg

#7 Ja, det hÊlder jeg ogsÄ mest til.

NightBreaker
    Moderator
    • E-peen: 1,629

#8 Tror ikke jeg har skrevet de var „vĂŠk‟. De har godt fat igen. Deres 12th er igen bedre end AMD`s, og et ret stort spring iht. jeres 11th CPU serie.
    Men de har tabt afdel af marked. For lige under 2 Är siden var AMD pÄ lige godt 13% af marked, nu har de lidt under det dobbelt, 25+ procent. SÄ Intel har tabt afdel af marked.
    Med dine ord „hvornĂ„r var de vĂŠk‟ de sidste 2 Ă„r iht. udvikling. Det tog AMDs Zen CPUer for at Intel kunne komme vĂŠk fra deres deres 14+++nano meter CPUĂšr.
    Jeg er bare glad for at de har gjort marked mere lige.

Ghidora
    Rusher

Du overvejer at kĂžbe noget nu som vil give minimal bedre performance pĂ„ trods af du ikke rigtig har brug for det? 😉

Vent dog til der kommer bedre DDR5 ram pÄ markedet og gÄ da All in pÄ ny CPU, Bundkort og Ram!?

Specielt priserne taget i betragtning.

MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#11 Kan du ikke lige fortĂŠlle, hvordan du kommer frem til „minimal bedre performance‟ ?

Som jeg ser det, er den omkring 100% hurtigere single-thread og 4-500% hurtigere multithread. Det er enorm forskel efter min mening.

Ud over GPU’erne sĂ„ synes jeg ikke priserne virker absurde for tiden. Og GPU’en har jeg jo.

NoFaith
    Rusher
    • E-peen: 298

#12 Skal ikke tale for ham men tror i taler forbi hinanden, du taler om rÄ performance der kan mÄles, og Ghidora tror jeg taler om praktisk anvendelse sÄ som spil etc.

SelvfÞlgelig fÄr du flere hestekrÊfter med en V12 motor men du mÄ stadig ikke kÞre hurtigere end os andre pÄ vejene, er der noget du ikke kan afvikle med fuld tilfredshed pÄ dit nuvÊrende setup?

Eller er du bare en benchmark og stat rytter der bare vil have tallene sĂ„ hĂžje som muligt? fordi sĂ„ skal du bestemt ikke vente, sĂ„ skal du kĂžbe det vildeste der findes pĂ„ marked lige nu, sĂ„ giver det ingen mening at kĂžbe et kĂŠmpe grafikkort og ikke opgradere de andre ting, men skal du bruge det i praksis til noget, sĂ„ er det lidt ligegyldigt om du kommer op pĂ„ 80 km/t 2 sek. fĂžr os andre, sĂ„ lĂŠnge du kommer derop. 🙂

MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#13 Det lidt ringe, at folk ikke bedre forstĂ„r hvad jeg mener og udelukket forkusere pĂ„ hvad jeg skriver 😉

Jeg oplever, at min spand lige prĂŠcis er med – og sammen med G-sync og DLSS kan levere en ok oplevelse med 60-80 FSP, som igen grundet g-sync opleves flydende. Men … jeg tĂŠnker at det er slut om ganske kort tid. Det kan vĂŠre nĂŠste titel som giver problemer. 6700K har gjort det godt, men er trods alt fra September 2015 og der er sket rigtigt meget.

Dermed er der behov for at gĂžre noget ‚nu‛ eller ‚om ret kort tid‛. Og hvis man ikke forventer noget sĂŠrligt af DDR5 forbedringer, sĂ„ kan jeg jo lige sĂ„ godt fĂ„ glĂŠde af opgraderingen nu frem for at vente 6-12 mĂ„neder.

NoFaith
    Rusher
    • E-peen: 298

#14 Personligt ville jeg egentlig have troet at du kunne bruteforce det meste med dit 3080TI, jeg har lidt en omvendt situation hvor jeg kĂžre med mit gamle 2080TI men resten af min pc er fuldt opgraderet med det nyeste af det nyeste.

Og der gĂ„r stadig rigtig lang tid fĂžr jeg mĂžder noget der fĂ„r min pc til at svede er min fornemmelse, men kan godt forstĂ„ det hiver i dig nĂ„r du sidder med en 6700k CPU, men hvis du er som mig og gerne vil have det nyeste af det nyeste teknologi nĂ„r du alligevel skal ud og spendere mĂžnt pĂ„ det, sĂ„ vent og fĂ„ peace of mind, er godt klar over det ikke bliver pga. de skide DDR5 ram og performance man vĂŠlger at vente, fordi det argument fĂžler jeg ikke man kan lave der, men det kan helt sikkert vĂŠre alene for at „vĂŠre med‟.

Men hvis du er mere fornuftig end jeg og mange andre, sÄ kunne du nemt opgradere nu og blive glad pÄ den korte bane, jeg tror ikke de DDR5 ram kommer til at gÞre sÊrlig meget for dig i det setup, DDR4 skal nok klare opgaven fint sÄ snart din CPU bliver opgraderet og dit grafikkort kan strÊkke sine ben.

Ghidora
    Rusher

Det jeg tĂŠnker er om du vil syntes at eksempelvis 10% flere FPS er nok til opgradering?

Ved du reelt hvor meget din GPU bliver holdt tilbage? mange spil er jo ikke specielt CPU tunge, sÄ ved ikke hvor meget du fÄr ud af selve CPU opgraderingen?

DDR5 fÄr du jo som udgangspunkt ikke noget ud af pÄ nuvÊrende tidspunkt.

MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

#16 De reviews jeg har lÊst antyder at der er meget at hente. Det kommer naturligvis an pÄ titel, men som eksempel sÄ er nÊste spil jeg skal igang med Far Cry 6.

PÅ gamers nexus gennemgang af 12900K sĂ„ tester de med en 3080 (non-ti) og dermed er CPU limiting factor endnu stĂžrre.
    De fÄr (i 1080p som sÄ trÊkker i den anden retning, da jeg spiller i 1440p):
    156.8 FPS med 12900K
    117.1 FPS med i5-11400 (den langsommeste Intel CPU i testen. i5-11400 er ca 23% hurtigere end min 6700K

De tester CS-GO i 1440p og her der der 126 FSP forskel (238 -> 364) mellem de 2 CPU’er. Dvs + 50% performance.

Det bliver en stÞrre omgang kÞbmandsregning, men jeg tror 30-40-50% er inden for skiven, alt efter hvor CPU limited en tittel er, og hertil kommer at det jo kun blivre vÊrre for min 6700K som tiden gÄr.

Hvis der kan findes bedre data, sÄ vil jeg naturligvis gerne se det.

Links:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-6700K-vs-Intel-Core-i5-11400/3502vs4112 (Average score)

Ghidora
    Rusher

Det er klart at du vil mĂŠrke stor forskel i spil som er meget CPU afhĂŠngige.

Men hvis du mener du kan spille de fleste spil med tilfredsstillende resultat hvad betyder 20-30 eller endda 40% bedre performance sÄ i virkeligheden?

Hvis du kan vente sÄ ville jeg vente til der er bedre DDR5 ram pÄ markedet.

Men det er ikke til at vide hvornĂ„r det reelt giver mening at opgradere…

TormDK
    Rusher

Jeg er lidt i samme situation som dig #17 – har dog en 7700k (WOOP WOOP).

Men sÊlger min bil om 6 mÄneder nÄr udskiftningsbilen er kommet, sÄ giver jeg den gas der og smider de penge der skal til for at fÄ noget 4K top of the line.

StultusX2
    Rusher

#19 Fordi din nye bil KOMMER om 6 mĂ„neder! ..sikkerheden er/ligger i ‚tonen‛, bevares 😉

Brint?

• Dette svar blev ĂŠndret 3 Ă„r, 2 mĂ„neder siden af StultusX2.
    TormDK
    Rusher

#20 Nix, kĂžrer pĂ„ dĂžde dino’er indtil jeg har et sted at lade en bil op. (Bor i lejlighed lige pt)

StultusX2
    Rusher

#21 Øh? Humaniora her aka BLÅ?? :-O

..‟Meget‟ SMÅ dino’er – fra fĂžr(Dino)tiden, mĂ„ske?

MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

En anden ting som kunne fĂ„ mig til at vente, er hvis der er udsigt til vĂŠsentligt mere effektive CPU’er. Jeg er meget i tvivl om 12900K – dvs jeg *ved* at den kan suge 200+ Watt i Blender, men er ogsĂ„ lidt ligeglad for jeg bruger ikke Blender eller tilsvarende programmer. SĂ„ hvad bruger den mon i spil?

Har lÊst lidt om at enten nÊste Intel refresh (eller er det fÞrst nÊste gen?) at der skulle vÊre en del effektivitetsforbedringer men nu findes de produkter jo ikke endnu, sÄ det er gÊtvÊrk hvor meget der er tale om.

TormDK
    Rusher

#23 Jeg har ventet i et par Är efterhÄnden, men i forbindelse med jeg sÊlger min bil, sÄ skal der brÊndes penge af pÄ whatever er til rÄdighed om 6 mÄneder, sÄ det skal nok blive godt at komme vÊk fra 1440p og over i noget 4K med HDR etc.

#22 Ja, du har ret – skulle lige lĂŠse op pĂ„ hvad Olie rent faktisk er lavet af 😀 DĂžde dino’er lyder dog sejere.

MiNo
    Rusher
    #0 TrÄdstarter

Hmm, sĂ„ startede jeg pĂ„ ‚Control‛ og med alt maxet ud (Ultra+raytracing) dog med DLSS (high quality) i brug sĂ„ giver den 90 til 110 FPS. Det er jo mere end fint. Tror mĂ„ske ogsĂ„ det er ganske CPU effektivt og hĂ„rdt pĂ„ GPU’en som passer helt perfekt til mit setup.

NU er prisen pĂ„ CPU’en sĂ„ steget igen, sĂ„ jeg er gĂ„et i tĂŠnkeboks.

Viser 25 svar - 1 til 25 (af 25 i alt)
  • Du skal vĂŠre logget ind som bruger for at kunne svare...