Til jer der går op i baggrundsviden.
Læs nedenstående citat, og reflektér over det. Jeg beder jer egentligt bare om at tænke selv.
"Så længe der er omfattende coronavirusepidemier i områder, hvor der samtidig
vaccineres, og hvor mange derfor har nogen immunitet mod virus pga. tidligere
infektion og/eller vaccination, øges risikoen for, at virus inkorporerer bekymrende
ændringer." - Ekspertgruppen
Er der omfattende coronavirusepidemier over hele verden hvor der samtidig vaccineres i øjeblikket?
Hvis svaret er ja, hvorfor skal min bekymring for at vi er ved at gøre os selv en bjørnetjeneste så latterliggøres? Jeg er modstander af vi ryster den evolutionære pose, og skaber et ukendt, potentielt større problem. At Danmark vaccineres 100% ændre intet i global kontekst, i forhold til den bekymring.
Det er endda Ekspertgruppens øverste punkt over 4 mulige scenarier:
- En ny virusvariant med større smitsomhed (også/især) blandt vaccinerede, og øget morbiditet og mortalitet
end de nuværende varianter. Disse ændringer kan ske i spikeglycoproteinet eller i andre virusgener ved punkt
mutationer og ved recombination. Sandsynlighed for ændringer, der gør virus mere smitsom - også/især blandt vaccinerede - er stor så længe antallet af smittede globalt er højt og vaccinedækningen øges i områder hvor smittetrykket er højt.
Effekt: (Lav til) middel/stor. Vaccineeffekten kan formindskes i en hvis grad, om end det er ukendt i hvor høj grad. En
højere smitsomhed (bundet i en evne til at omgå det vaccineinducerede immunrespons, primært antistof responset)
vil være forbundet med en mindskning af den vaccineinducerede beskyttelse mod sygdom og død (som afhænger
både af antistofresponset og nok i endnu højere grad af det cellulære immun respons). En øget smitsomhed, der især er udtalt for allerede vaccinerede, vil øge den negative effekt på epidemikontrollen. Selv hvis vaccinerne stadig har
nogen effekt, vil den øgede morbiditet og mortalitet potentielt presse hospitalerne. Hvis den øgede smitsomhed ikke
er associeret med en stigning i sygdom og død vil effekten blive mindre og evt. gå fra middel til lav.