Jeg var kommet hjem fra studie til den lejlighed vi boede i dengagn. Der var kabel tv og jeg kom forbi CNN og så der var brand i det ene tårn. Imens jeg var der fik jeg "fornøjelsen" af at se fly nr 2 ramme live og hold da op et chock det var.
Man sidder der og ser mennesker dø, det er ikke en film, man sidder og ser. Rigtige mennesker der hopper og brænder op osv.
Jeg blev hængende ved tv'et det meste af den dag, zappede lidt rundt på de forskellige kanaler, men det blev bare værre og værre som dagen gik. Først et fly, så to, så Pentagon, så en nedstyrtet fly i Pensylvanie, så begyndte tårnene at kollapse et efter et. Billederne fra New York var rædselsvækkende.
Da det blev sen aften satte jeg mig ud til computeren og loggede på The Palace chatten hvor jeg talte med en del amerikanere dengang og det kan godt være jeg var rystet, men de var i decideret chock. Flere af dem havde familie eller bekendte der havde arbejde på det sydlige Manhattan og de kunne ikke få kontakt med dem. Jeg mindes ikke at nogen af dem reelt havde mistet nære familie medlemmer eller venner, men lige i det øjeblik var de alle ramt virkelig hårdt fordi alt kommunikation var nede og man kun havde uvisheden og tv billiderne.
I tiden efter kom så alt det andet hurlumhej, men krige verden over og konspirations teorier om inside job osv.
Hvis nogen af jer savner et godt overblik over den dags rædsler, så har DRTV en fin 90 min dokumentar i disse dage der hedder 9/11 Terrorangrebet der ændrede verden (9/11 Life under attack). Den er fyldt med historier og klip fra folk der overlevede katastrofen og der er mange klip og fortællinger som jeg ikke havde set og hørt før.
Hvis du er en af dem der tror på at det var en kontrolleret sprængning, så er det ikke en film der understøtter dit synspunkt.