Jeg har ikke selv skiftet til elbil, har en relativ ny lille Picanto, der klarer omkring 25km/l på landevejen, er nem at smide i en p-bås når der skal handles. Forventer jeg at skifte til elbil næste gang jeg skal have bil.. Det tænker jeg nok, men der går måske 10 år.
Så jeg er selv i gruppen der betaler afgifter på benzin, og betalte 180% ekstra for min bil. Jeg synes ikke afgifterne skal sættes ned på benzin eller diesel, det er fint som det er, der udledes CO2, fint at det bliver straffet med ekstra afgifter. Der er heller ingen grund til at lave alt muligt fordi prisen lige stiger lidt, det kan være det er overstået og normaliseret om en måned.
Jeg synes derimod at elbiler stadig skal have afgift når de købes. I følge boosted/skatteministeriet, så koster det i perioden 2020-2023 145 milliarder at lave den omstilling. Det er trods alt mange penge. https://www.boosted.dk/har-vi-raad-danmark-mister-145-mia-kr-paa-elbilers-lave-afgifter
Fint at få grøn omstilling, elnettet har svært ved at følge med, energinet har råbt ALARM, og mener det er 3 mdr hvor de ikke godkender nye ting til det danske elnet, dvs. alle Power to X mm står i standby. Måske der skulle kigges på hvor der er de største gevinster. #106 nævner jo meget godt tung trafik og skift til brint. Det tænker jeg også ville give enorm værdi i regnskabet.
Store Containerskibe/krydstogtskibe mm. udleder jo hvad der svarer til 40-50k personbilers CO2. Nu ved jeg ikke hvad det koster at optimere noget der, eller lave CO2 indsamling ved skorstenen mm. Men tænker da man kan få relativt meget CO2 optimering hvis man bruger de 14,5 milliarder på at optimere skibe.
Hvorfor sige ja til datacentre i DK når de sluger alt den grønne strøm for noget der giver minimalt med arbejdspladser.
Det hele skal jo omstilles, jeg synes ikke der er nogen grund til at forcere det hurtigere end elnettet kan være med til. Vi havde lige for et par uger siden hvor KwH prisen var oppe og koste 14kr, det vil være fint hvis det ikke sker ret tit. Lige meget om der er afgifter eller ej på elbiler, så skulle det jo gerne være at det ikke forbliver en underskudsforretning for evigt med at overgå til elbiler.