knekker skrev (#14):
Jeg kender godt til argumentet at det at bo til leje er spild af penge, men hvad ender du egentlig med at betale tilbage til banken efter du har lånt f.eks 2 mill? Det kan jo hurtigt blive til det dobbelte. Nej, så hellere bo til leje, og så udskyde bolig købet med 10 år, for derefter at kunne købe huset kontant. Så har man også penge sparet op undervejs, der kan bruges af under vanskelige tider og uforusete regninger, og man slipper for at skulle stå med hatten i hånden, når man vil låne af banken, som så udnytter situationen til at snuse rundt i alle dine personlige informationer, ej glemme alle de trælse krav de efterfølgende stiller uden garanti for at de overhovedet vil give dig lånet, alt imens der står en sælger der får tilbud fra andre interesserede købere.
Vi er blevet alt for vandt med at skulle låne til en bolig som blot har resulteret i priser der har eksploderet, og det skyldes at adgangen til lån er alt for let (udbud vs efterspørgsel). Hvis man ikke kunne låne, ville priserne på boliger være langt lavere og til langt mere overkommelig priser.
I det mindste regn lidt på det inden du bare slynger ting ud - jeg ved godt det det ikke virker til at være din stil, men stadig ;). Det kan på INGEN måde betale sig at leje kontra eje, ved mindre du vil leje et eller andet faldefærdigt lort i midten sveriges ødemark, med en negativ husleje.
Eksempel på en Ejerbolig (50m^2) i mit nærområde er:
lån: 1125206,-- DKK
tilbage betalt: 1873000,-- DKK
måndeligt omkostning ~ 2077,-- DKK (over 30 år)
Leje/måned for samme bolig 6000,-- DKK
En hurtig hovedregning siger at du på 10 år betaler ~ 720000,-- DKK i husleje
mens dine omkostninger til banklån er 249240,-- DKK
Derudover, så går priserne på boliger nærmest også kun opad gående - så de 10 år du vil bruge på at spare sammen, er chancen for du skal spare langt mere op til at købe samme bolig, forholdsvis stor.
Dette svar blev ændret 2 år siden af Nisshind.