Snak sammen med din partner om at det bliver en forandring, hvilket også vil medføre diverse konflikter m.m. i den forbindelse kan i med fordel aftale at det er nogo at gå fra hinanden de første par år. Det er helt naturligt (og forventeligt) at der vil komme nogle skænderier osv, dog vær bevidst omkring at dette formentlig ikke omhandler at i ikke kan li hinanden mere, men derimod at i er ramt på søvnen /overskuddet. Uanset hvad, bliver situationen nok næppe nemmere ved at splitte op. Min hustru og jeg lavede en deal der hed at de første 2 år er skilsmisse et nogo, netop fordi at det formentlig ikke er kærligheden som konflikten omhandler. Hvis vi derfor ikke gider hinanden, må vi vente til ungerne er 2 år, og så tage snakken derfra.
Vi har både en 10årig og så fik vi for ca 1 år siden tvillinger. Både ved første barn og ved de 2 sidste har vi sørger for at aflaste hinanden. Måden hvorpå vi gør det og har gjort det, er ved at den ene part er børnefri fredag eftermiddag -> lørdag middag, hvortil den anden part er børnefri lørdag eftermiddag -> søndag middag. Det er guld værd at have noget egentid at se frem til når hverdag med børn rammer, hvortil man pludselig bruger de fleste vågne timer på at være tjener i eget liv. Jeg bruger oftest denne friaften på at tilgodese sociale behov, se film eller game med venner, eller anden hvor jeg fysisk forlader hjemmet. For mig betyder dette frirum at jeg kommer retur og har lyst til at bruge tid på ungerne, frem for at jeg kører træt i familielivet og konstant er brugt / kører på halvt blus. For ja, børn er nogle små svin og de kræver en masse arbejde 😀
Sørg ligeledes for at tilgodese egne og partnerens behov (sociale, søvn, seksuelle, ....). Når i som forældre ligeledes er gode ved hinanden og sørger for at den anden part er glad og tilfreds, så gør det samarbejdet så meget nemmere.
Ender det med søvnløse nætter osv, så aftale evt at skiftes til at tage nætterne. Det gjorde vi ift. tvillingerne. Søvnmangel er noget møg, men når man ved at man i hvert fald får en hel nats hvile hver anden nat, er der lys for enden af tunnelen (lidt samme princip som 1x friaften /sove længe pr. uge).
Ift. indkøb af ting, så kan jeg anbefale en slyngevugge. Den var for os guld værd.
GLHF med det 🙂