For at tabe sig 6,5kg FEDT kræver det et kalorieunderskud på 45.500-50.050kcal, alt efter om man går med 7000 eller 7.700 kcal i 1 kilo fedt.
Min krop pt. ved let aktivitet bruger 3000kcal i døgnet for at forblive ligevægtig.
Ens kcal behov veksler selvfølgelig alt efter vægt og aktivitet.
Lad os så gå med 7.000 kcal pr. kilo fedt, med udgangspunkt i mit kcal behov.
Det kræver 15 dages fastning for at nå de 6,5kilo tab af fedt.
Med en aktiv hverdag hvor kcal behov hæves til 4.000kcal tager det 11 døgn hvor der ikke indtages en eneste kcal for at opnå 6,5 kilo fedt tab
Umuligt? Nej. Du kan leve uden mad i en måned.
Sundt? Mja, formentlig ikke.
Konklusion? Hvis man starter på en kur, hvor man tidligere har spist en del kulhydrater, binder det væske til kroppen, formentlig er halvdelen af vægttabet væske, men det er ens knæ nok ligeglad med 😛
Edit:
Mht. kure, er der ingen mirakelmiddel. Det er ren og skær matematik. Indtag mindre kalorier end du forbrænder. Om du faster i døgnets 16 timer, og så spiser flere kalorier end du forbrænder, udebliver dit vægttab. Du vil istedet få en vægtforøgning.
Jeg har logget hele min rejse indtil videre, dvs. kalorielogning + vejning på samme tidspunkt hver morgen. Min vægt kan godt flukturere 1-1,5 kilo alt efter væskeindtag, manglende afledning af urin og lort.