Har for nylig opdaget eReolen og dens udenlandske fætter, eReolen Global. En frist for aflevering gør åbenbart et eller andet ved mig, så har fået kværnet langt flere bøger end normalt på det seneste.
- The Politics of Bitcoin: Software as Right-Wing Extremism
Bogen er mere akademisk end de fleste faglitterære bøger, men spændende emne. Ikke videre lang.
- Døden Ved Yangtze-floden (Peter Harmsen)
God bog omhandlende japanernes angreb på Shanghai i 1937 og hvordan, at slaget generelt er blevet overset i den vestlige verden. Peter Harmsen inddrager gnidningsfrist historier om de danskere, som boede i Shanghai i perioden.
Lånt på eReolen.
- Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI (David Grann)
Havde hørt lidt om, at Martin Scorsese er ved at filmatisere bogen, så tænkte, at den måske var meget interessant. Og er du gal, jeg blev ikke skuffet.
Bogen omhandler ved første øjekast den serie af drab, som Osage indianerne blev ramt af i 1910' og 20'erne, men bliver ret hurtigt ligeså meget en historie om hvordan, at det "hvide" amerika reelt havde besluttet, at størstedelen af Osage-stammen ikke var i stand til selv at håndtere de penge, som olien på deres jord medførte - og derfor var de fleste Osage-medlemmer pålagt en værge, som skulle sikre, at pengene blev brugt "ordentligt".
Lånt på eReolen Global.
- Rage (Bob Woodward)
Woodwards anden bog om Trumps præsidentskab. Har ikke læst den første. Rimelig letlæselig, men enkelte passager er mindre interessante, så der tillod jeg mig at skimme lidt.
Hvis bare halvdelen af bogen er sand, og langt størstedelen er interviews med Trump selv, så kan jeg kun prise mig lykkelig for, at Trump ikke fik en periode nummer to. Det samlede indtryk er helt klart en samling af mennesker, der med må undtagelser på absolut ingen måde har haft en ide om hvad de har lavet i offentlig administration. Eller også har de vidst det - det sidste er næsten værre.
Lånt på eReolen Global.
- The Man From the Train (Bill James)
En sportsjournalist mener selv, at han har opdaget, at en seriemorder huserede i det meste af USA igennem flere årtier fra omkring år 1900 og frem.
Udmærket bog, men lider under den længde, imo.
Lånt på eReolen Global.
- Empires of the Sky: Zeppelins, Airplanes, and Two Men's Epic Duel to Rule the World (Alexander Rose)
Min absolutte ynglingsbog i år, måske i de sidste par år.
Historien om hvordan, at luftskibe og flyvemaskiner fra 1900-1930'erne kæmpede for at dominere luften er helt eminent. Virkelig god.