Forside Fora Spil At træffe valg i spil

Currently, there are 0 users and 1 guest visiting this topic.
  • Oprettet af
    Emne
  • #0
    ElSenator
    Rusher
    Offline

    Jeg er godt i gang med at gennemspille Mass Effect 1 igen efter LE landede. Men jeg har lagt mærke til, når jeg reloader et save game, at Shephard ofte siger præcist den samme talte dialog, selvom jeg vælger to forskellige dialog options. Med andre ord har begge options samme resultat. Jeg har set det flere gange nu og det fik mig til at tænke lidt over det. Er det et billigt trick der forsøger at snyde os, eller har det værdi?

    Og jeg tror faktisk at jeg konkluderer at det har en vis underbevidst værdi. For inde i mit hoved udspillede situationen sig med det jeg valgte, selvom resultatet fra Shephard via tale var det samme. Så rent rollespilsmæssigt har det værdi. Men i forhold til hvordan spillet fortsætter er det værdiløst.

    Så jeg kan godt lide de gør det, så længe det drejer sig om småting i tonen af det man vælger. Altså “Ja, det er en fed ide!” eller “Ja, men jeg er ikke helt tilfreds” giver samme udfald.

    Har i lagt mærke til dette og er i enige i at det giver værdi? Eller er det for billigt sluppet af udvikleren / dovenskab?

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Svar
  • #1
    -dut-
    Rusher
    • 1278 Indlæg
    Offline

    #0 nu er der så også valg i f.eks. Mass Effect som rent faktisk har ret store konsekvenser (endda også i senere spil). Herudover kan det også have indflydelse på paragon/renegade (er det navnet på det?), hvilket er en form for samlet ‘reputation’ som også har ret store konsekvenser efterfølgende. Som jeg husker det, er Mass Effect nogle af de bedre eksempler på hvordan valg kan have konsekvenser på tværs af spil. Witcher 3 er et andet eksempel hvor valg i f.eks. Witcher 2 har en indflydelse.

    Men du har nok ret i, at der i mindre betydningsfulde dialoger kan være sprunget lettere over. Jeg tror ikke at jeg selv har tænkt over det, så hvis det forbliver “usynligt”, så har jeg ikke noget imod det. Det er straks værre hvis man vælger én ting og det udspiller sig helt modsat.

    #2
    ElSenator
    Rusher
    #0 Trådstarter
    • 579 Indlæg
    Offline

    #1, Yes, det er jeg helt med på, det er ikke dem jeg tænker på. Det er de helt små valg der ikke ændrer på paragon / renegade og / eller udfaldet af situationer. Og jeg har nu oplevet flere af dem. Det er virkelig de små nuancer det drejer sig om.

    #3
    LiberNull
    Rusher
    • 482 Indlæg
    Offline

    Nok har valg i ME konsekvenser. Mit store problem med Bioware er de valg de giver dig er altid god eller ond, og at de valg er markeret med ikoner og deres rød og blå tekst (sådan som at jeg lige husker det).

    Efter at have spillet The Witcher serien så virker Bioware’s måde at gøre det på, bare så simpel og kedelig… hvor mange valg i The Witcher ofte er i gråzonen, og at man at det først er bagefter at man finder ud af hvad konsekvenserne af dit valg er bagefter (eks. The Red Baron questline i TW3).

    Derfor siger Bioware’s spil pt. mig ikke vilde længere… selvom om jeg var glad for ME serien, har jeg ingen interresse i at genspille dem.

    The multiplication of our kind borders on the obscene; the duty to love them, on the preposterous.

    • Dette svar blev ændret 3 år, 6 måneder siden af LiberNull.
    #4
    Deadmeat
    Rusher
    • 362 Indlæg
    Offline

    #0:Mass Effect spillene er notorisk kendt for at være fyldt med dialog valg der ikke er ‘ægte’.

    Udvikleren har endda selv indrømmet at det har været en væsentlig del af filosofien at give spilleren en masse illusion af valgmuligheder. Men fordi det ville gøre det utroligt meget mere komplekst og dyrt at have så mange reelle valg med, så lavede de sådanne tricks.

Viser 4 svar - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind som bruger for at kunne svare...