Forside Fora Politik/Samfund Atomkraft i Danmark Svar til: Atomkraft i Danmark

#4
zybr
Rusher
  • 93 Indlæg
Offline

Åhh ja, Energidebatten. Den kan blive næsten lige så hidsig som vaccinedebatten nogle gange :D….

Jeg fatter mig kort: Jeg har helt personligt svært ved at se hvordan man skal kunne klare sig uden kernekraft. De mennesker der siger der kun skal være sol+vind+grøn-whatever, har de set hvad prognoserne siger mht energiforbruget i fremtidens samfund?. Der er simpelthen ikke noget der kan lave energi på det niveau fremtidens verdenssamfund har brug for. Det er dyrt at bygge nye værker, men at lukke eksisterende værker som de gør i Tyskland, det er jo helt hul i hovedet.

Når det er sagt så er jeg stor tilhænger af distribueret forsyning, altså produktion ude i huset hvor det skal bruges. Jeg er selv ved at spare sammen til solceller og husstandsvindmølle. I privat regi kan sol+vind bruges, specielt solkraft skalerer jo godt. Men altså, samfundet som helhed kommer til at mangle Power hvis man bliver ved med at være så bange for at spalte eller fusionere atomer.

Helt generelt forstår jeg ikke den der polariserende vinkel med at det SKAL være det ene eller andet, vi har sku brug for alt vi kan finde på. En Kombo-løsning hvor de forskellige techs komplimenterer hinanden vil klart være bedst, men politkerne skal jo have tingene simplificeret til sort/hvidt før de forstår det…

Hvordan man får overbevist befolkingen?. Det kommer helt ad sig selv når udbud/efterspørgsel-balancen på ELmarkedet tipper tilstrækkelig meget og prisen på EL stiger fordi produktionen ikke kan følge med. Når det koster mere at se Vild med dans om fredagen i strøm til LED TV’et, end det koster for den 40kr Haribopose man spiser imens man ser det. Så skal folk nok glemme de fine principper :)…..