Forside › Fora › Penge og økonomi › To Elbil eller not? › Svar til: To Elbil eller not?
- E-peen: 1
Tesla fanboy her – jeg har ønsket mig en Tesla siden 2013 men ikke haft råd, så mit bidrag KAN være en smule farvet.
Jeg har de sidste par år kørt 3 forskellige Ford Mondeo (2 med Powershift gearkasse), en BMW 320i, en BMW 320d mild hybrid samt en Skoda Octavia stationcar (150HK m. 7trins DSG)
For 3 uger siden fik jeg en Model 3 LR som firmabil og den er sjovere at køre i en alle dem jeg har prøvet indtil nu.
Affjedringen er sportslig til decideret hård, så hvis man bor en kilometer ud af en markvej får man nok rystet sine knogler.
Til gengæld er den noget af det fedeste i et sving, og med 4-hjulstræk, 365 heste og masser af moment der kommer samme sekund man trykker er det hylende skægt. Jeg mosede i fredags en BMW M535 ved lyskryds to gange – manden havde ikke en chance.
Er den praktisk?
Ikke nær så praktisk som en Skoda Octavia stationcar – seriøst, Skodaen er et godt køb. Seriøst, Tesla, I må gerne kopiere de totalt awesome bagagerumskroge der er i Octavia’en. Bagagerummet foran er perfekt størrelse til to indkøbsposer.
Kan den køre langt?
400 KM vil være realistisk hvis man undlader at ydmyge alle BMW’erne man møder (ja-ja, jeg ved godt de kan tage mig på toppen, men er dog ikke villig til at køre over 200 km/t og miste kørekortet).
Bilen står fuldt opladet, opvarmet og klar til mig hver morgen kl. 7:45 med en opgivet rækkevidde på 450 km. Det er rigeligt til at komme til Aalborg MEN hvis det er noget man skal flere gange om ugen så skal man nok overveje om det er det rigtige. Molslinien har dog hurtigladere ved deres havne, samt gratis ladning til Business Blueclass kunder, så der kan man få ladet bilen næsten fuldt op inden man kommer i havn.
Ved en Tesla supercharger kan jeg i øvrigt få 150 KM på batteriet på 10-12 minutter – ikke så bekvemt som at tanke en benzin bil, men jeg kan se netflix på skærmen mens jeg venter.
Byggekvalitet?
Min er bygget i Kina, og jeg er endnu ikke løbet på nogen fejl eller mangler. Heller ikke store eller ulige mellemrum mellem paneler. Sæderne skal passe ekstra på på bagsædet, da jeg har barnesæder og de sætter nogle mærker. Jeg har lagt et håndklæde imellem for at passe på dem. Jeg har ikke kørt med lædersæder før så jeg ved ikke om det er normalt.
Udstyr?
Whaam Baam Teslacam (på youtube). Dashcam er standard + sentry mode. Varme i rat og alle 5 sæder. 3 bakkameraer. Automatisk indstilling af ladetider og opvarmining af bilen inden man skal af sted. Adaptiv fartpilot og autopilot. Snart kommer (angiveligt) automatisk parkering leveret som softwareopdatering. Elsæder til både fører og passager foran. Fører profiler der automatisk indstiller rat og sæde. Skydespil, bilspil, netflix, youtube m.m. indbygget.
Synes faktisk man får en del for pengene.
I må drage jeres egne konklutioner – ovenstående er bare min oplevelse. Bedste bil jeg har haft (til mit behov).