Forside Fora Penge og økonomi To Elbil eller not? Svar til: To Elbil eller not?

SneakySkunk
Rusher
  • 53 Indlæg

Jeg har sagt det før: Det er fint i er glade for jeres Teslaer, men som med alt muligt andet, så bliver det trættende når i bliver ved med at prøve at stoppe det ned i halsen på folk.

Jeg synes ikke at jeg forsøger at stoppe noget ned i halsen på nogen. Jeg ser denne debat som et forum hvor der diskuteres om den bedste el-bil, og jeg forsøger så vidt muligt at argumentere med fakta for mit synspunkt. Så det ville da være en skam hvis du føler at fakta krænker dig?

Der er noget som hedder brandloyalty(kult?), det er grunden til at mange stadig kigger efter den næste Toyota, BMW, Mercedes erstatning etc, som styre uden om Tesla. Det kan virke nærmest angstprovokerende og svær at forstå for nogle at efter man har været vandt til at køre i biler fra producenter der har eksisteret i over 100 år som man har opbygget et tillidsforhold til imellem dig og bilen på et følelsmæssigt plan, og så pludselig at skulle forholde sig til et helt nyt firma der fejer alt af bordet, hvorefter man så skulle høre det ene argument efter det andet som fortæller dig at Tesla bare er det bedste produkt på vigtige parameter.

Er Tesla perfekt? Nej de har stadig plads til forbedringer de bøvler f.eks. stadig med lidt panel-gap problemer, men dette er små ting som ikke har den store betydning for din daglige kommute fra A til B. (Jeg tænker iøvrigt at det nok har noget at gøre med at Tesla bygger i gennemsnittet en bil på 10 timer, vs f.eks VW’s biler som tager 30 timer at bygge, så det går stærkt, men Tesla’s produktions facilitet er i verdensklasse, så med tiden skal dette nok blive løst) Og som jeg har givet dig ret i før, så kunne Tesla godt gøre noget mere ud af interiøren i deres biler, da det ser lidt skrabet ud. Men for mig at det noget jeg er villig til at leve med, da jeg mener at der er parameter som er langt vigtigere for den daglige oplevelse når man køre rundt. Vi ved f.eks. hvor ringe en ellers velfungerende smartphone kan blive pga dårlig implimenteret software, eller manglende efterfølgende support deraf. Lige så snart producenter stopper med at software support din telefon, så begynder alle bugs at vælte frem, hvilket man ofte ser med android telefoner med blot 2 års software support i forhold til iphone med 6+ års support. Apple’s success skyldes den tætte intergration imellem software og hardwaren, de har styr på begge dele, så de kan få meget mere performance ud af en iphone’s specs end hvad Samsung eller andre android producenter kan, og de har derfor også langt mere styr på sikkerheden i ios vs android.

Tesla er iphone’nen på hjul. Som bakkes op af et solidt Silicon Valley Software hold. Google, Microsoft, Apple etc er alle nogle af de mest successfulde software firmaer der operere på leading edge software teknologi, fordi de kører et Silicon Valley Software hold, som kun Kina kan følge med, stort set alle andre software hold uden for Silicon Valley er sub-par og vil altid være bagud og det er disse B hold som levere software til f.eks.s Toyota, GM, FORD BMW, Mercedes etc. Husk Tesla er først og fremmest faktisk et software firma, konkurrenterne er specilaister i hardwaren, de er først nu igang med at forsøge at bygge en ordentlig og seriøs software afdeling op.

Som en IT person der tidligere arbejdede for GM’s software hold, så lignede deres software afdeling et ældre center for IT pensionister. Jeg synes Mercedes laver nogle flotte biler, men jeg ved at stabil software og god UI vægter højere end flot interior.

Derfor er kørelængden/performance med stabil og effektiv software enormt vigtige parametre når man skal købe en el bil og på disse punkter er Tesla lang foran konkurrenterne.

Tesla er sikkert en fin bil

Altså hvis “fin” betyder den bedste i sin klasse, ja så er den en fin bil.

Jeg taler ikke ud fra om man har råd eller hvor vidt man kan lide udseenet på Tesla, det er jo en individuel sag, jeg argumentere alene ud fra performance og stabilitet og der er Tesla den førende.

Men ligesom med alt andet teknologi, så skal man opveje behov og daglig brug. Ingen kan være uenig om, at Tesla vinder på software delen og tildels performance, men har vi alle brug for at accelerere 0-100 på 3 sekunder og spille spil på vores store skærm i bilen?

For mig så det ud til snakken gik ud på de muligheder man har. Læser du tråden, så er der nogen som har den holdning, at de andre elbiler ingen værdi har og Tesla er den eneste vej frem. Det er bare tåbeligt.

Havde vi snakken om det her i benzin biler, jamen så skulle man argumentere at Mercedes S klasse er det eneste rigtige og alle andre biler er ligegyldige. Det er bare idiotisk.

Nej jeg ønsker ikke at starte en kæmpe internet forum krig med dig, men du giver facts op om alt muligt der taler den sag. Tror størstedelen der er elbil interesseret er ligeglad med så nørdet detaljer om produktion osv. Lad os nu bare snakke om de muligheder alle bilerne giver 🙂

• Dette svar blev ændret 3 år, 1 måned siden af SneakySkunk.