Forside Fora Politik/Samfund Coronavirustråden version 2 Svar til: Coronavirustråden version 2

#529
mayday-rewire
Rusher
  • 186 Indlæg
Offline

#524 men hvis en meget lille andel var blevet vaccineret, så ville vi formodentlig have en masse smitte, som man ser andre steder, og dette er tilsvarende skidt i forhold til mutation. Jeg er ikke helt sikker på at jeg køber argumentet med at det i gennemsnit er lettere for virus at mutere i DK i forhold til f.eks. USA, da det trods alt kræver en del smittede under alle omstændigheder.

Dog har det nok været fornuftigt med de mange tests for at holde smitten lav, mens vi vaccinerede.

Det er korrekt at vi ville have mere smitte i forhold til nu, men selektionstrykket ville være lavere, da immunresponset i befolkningen ville være lavere, simpelthen fordi vi næppe ville stå i en situation hvor hele samfundet ville være smittet i samme grad som med vores nuværende vaccinedækning, der i skrivende stund er på 75% af befolkningen.

Det er ren og skær matematik. Går man efter at “smitte” (øge immunresponset i) samtlige borgere i samfunddet, vil selektionstrykket stige, hvilket øger risikoen for mutationer.

Jeg taler ikke for at lade smitten løbe løbsk. Jeg forestiller at man sagtens kunne vaccinere dem der ønsker det, men primært fokusere på de udsatte grupper, og ellers opfordre alle andre til at have fokus på deres helbred, og generelt bruge deres sunde fornuft omkring andre mennesker. Tests kunne sikkert også være et godt værktøj ved smitteudbrud, specielt ved større begivenheder.

Det er dog vigtigt at påpege at ovenstående kun er et eksempel på Danmark, og vi står ikke alene. Uanset hvilken strategi vi vælger, vil det være resten af verden der bestemmer over os, medmindre vi lukker grænserne hermetisk.

Forhindrer man ikke netop smitte på andre, hvis man ikke selv er smittet. Og der er mindre risiko for at blive smittet, hvis man er vaccineret. Er det ikke korrekt?

Hvis ikke man forhindrer smitte, mutation eller restriktioner, hvorfor så overhovedet lade sig vaccinere, uanset om man er i risikozonen eller ej. Bør det så være flokimmunitet, eller hvad er vejen frem, mener du?

Man bliver vaccineret for at øge sin immunrespons mod den eller de Covid-19 varianter den er designet til.
Dette skulle gerne mindske din risiko for at blive syg, og dermed også mindske din risiko for at smitte andre, da det oftest er symptomerne vi smitter andre med (Nys, host, sekreter).
Men det forhindre dig ikke i at blive syg, i at smitte andre, eller at nye Covid-19 mutationer opstår.

Tværtimod, da øget immunrespons, øger selektionstrykket, hvilket øger risikoen for nye mutationer.

Når jeg siger at vacciner hverken forhindre smitte, mutation, eller nedlukninger/restriktioner, skal det tages ud af en helhed. For jo, det kan godt være at vaccinen hjælper dig lige nu og her, men for samfundet er det egentligt en bjørnetjeneste, da du nu er med til at øge risikoen for nye mutationer, der specielt kan ramme de grupper, du måske har vaccineret dig for at hjælpe. Det kan blive en høj pris at betale, for midlertidig beskyttelse mod en virus, der for langt de fleste sunde og raske personer, opleves som en mild til hård omgang influenza.

Jeg vedkender at jeg ikke er enig med en bred vaccinations-strategi da jeg ser flere problemer i den, og er kommet med mine argumenter herom. Jeg respektere at du følger myndighedernes anvisninger, og ikke ønsker at stille spørgsmålstegn til dem. Vi er enige om at være uenige.

Når det så er sagt, har jeg kigget lidt på tallene i CDS’s rapport.

CDC havde en oplagt mulighed for at gøre tallene mere transparente, for skeptikere som jeg.
De havde valget mellem at splitte folk op i 3 grupper: Fuldt Vaccineret, Delvist Vaccineret, og Uvaccineret, men vælger alligevel at sætte Delvist Vaccineret sammen med Uvaccinerede. Jeg kalder denne gruppe for Mixede her i tråden. Derudover nævnes underliggende sygdomme ikke overhovedet.

Smittetilfælde
Mixede: 569,142
Fuldt Vaccineret: 46,312

Indlæggelser:
Mixede: 34,972
Fuldt Vaccineret: 2,976

Døde med Covid-19:
Mixede: 6,132
Fuldt vaccineret: 616

Det ser jo voldsomt ud. Klar sejr til vaccinerne! Men! For der er jo altid et men, med den slags statistikker.
Smitte interessere mig egentligt ikke, som jeg tidligere har været inde på, finder jeg det ganske irrevant, så længe det kan kontrolleres og folk ikke indlægges eller dør. Så den kategori har jeg næsten fjernet, for den er jo stadig relevant.

Istedet har jeg kigget på procentdelen af indlagte og døde i hver gruppe af smittede:

Indlæggelse i procent
Mixede: 34,972 / 569,142 * 100 = 6.14%
Fuldt Vaccineret: 2,976 / 46,312 * 100 = 6.42%

Døde med Covid-19 i procent:
Mixede: 6,132 / 569,142 * 100 = 1.07%
Fuldt vaccineret: 616 / 46,312 * 100 = 1.33%

Eller sagt med andre ord, folk der er fuldt vaccineret og smittes med Covid-19, indlægges og dør oftere! Hvis det altså var den historie man ville fortælle…

Hvad vil jeg sige med dette? Ikke andet end at man kan bruge statistik til rigtig meget, og disse tal er lige til skraldespanden, da der er en masse ubekendte.

Kilde:
Monitoring Incidence of COVID-19 Cases, Hospitalizations, and Deaths, by Vaccination Status — 13 U.S. Jurisdictions, April 4–July 17, 2021

Hvorfor er det så svært for samtlige myndigheder at dele folk op i vaccineret, delvist vaccineret, uvaccineret, for herefter at dele dem yderligere i alder og komorbiditet?

  • Dette svar blev ændret 2 år, 6 måneder siden af mayday-rewire.