Forside Fora Penge og økonomi Har du gjort brug af UdenomBanken? Svar til: Har du gjort brug af UdenomBanken?

zyDocx
Rusher
  • 158 Indlæg

Uden at kende konkret til det, så er det ikke umiddelbart noget som for mig lyder sundt. Hvis vi går ud fra at en normal bank er en virksomhed som gerne vil tjene penge, så mener jeg umiddelbart at banker som takker nej til at udlåne til diverse personer / familier har gode grunde til det, som bygger på en erfaring som de har gjort sig. Her tænker jeg at det omhandler at banken har stået med bøvl og besvar ift. at få hentet de udlånte penge hjem igen, fra personer / familier som ikke har overholdt betalinger / frister, m.m. Når banken derfor vælger at vurdere deres kunders økonomi ift. om de ønsker at udlåne beløb, så må jeg antage at der konkret er tale om en risikovurdering ift. om de regner med at få deres penge retur eller ej, samt det bøvl som dette evt. kunne medføre. Hvis banken når frem til en konklusion som hedder at de ikke ønsker at udlåne penge, så tror jeg langt hen ad vejen at det nok også er mest smart for den pågældende person / familie ikke at gældsætte sig.

Når jeg læser om UdenomBanken o.lign., så ledes mine umiddelbare tanker hen på kviklån. Her tænker jeg udlån af penge til folk som ikke har økonomisk sans what so ever, er kognitivt udviklingshæmmede, desperate, ligeglade, osv. Disse kreditorer er jo også forretninger som er interesseret i at lave penge. De virker dog ikke til at interessere sig for samme risikovurdering som den traditionelle bank, men derimod bare brodcaster: “LÅN LÅN LÅN!”, hvorefter de satser på at en stor del betaler tilbage med +kæmpe udgifter, hvortil de formentlig regner med at et få antal aldrig betaler en krone retur.

Jeg hørte engang et ordsprog i stil med: “Kan du ikke låne beløbet i banken, bør du lade værre.”, hvilket umiddelbart giver mening i mit hoved.

http://konsolting.blogspot.com/